De Toyota Mirai is een bijzondere auto vanwege de aandrijving: waterstof!
Dat autofabrikanten een keer van het gas, benzine en diesel voor hun auto’s af moeten, is al jaren bekend. Heel erg lang kon de autoindustrie schermen achter accu’s die bij lange na niet toereikend waren of waterstofauto’s die nog niet waren uitontwikkeld. In de jaren ’90 had elk merk zijn waterstofconcept of elektrische visie op de toekomst. Deden ze verder helemaal niets mee, alleen maar ouderwetse verbrandingsmotoren verkopen. De concept cars waren voornamelijk een warmhoudertje.
Inhoudsopgave
Concepts
Dat dachten we ook van de Toyota FCV-R. Die staat in 2011 op de Tokyo Motor Show te schitteren. Deze auto evolueert zich naar FCV (zonder ‘R’ in 2013). De opvallende kleur blauw met refereren aan de kleur van water, het enige deel dat de auto uitstoot. Een opvallende kleur heeft de auto niet echt nodig, want het apparaat is zeer bijzonder gelijnd. Niet alleen zo aerodynamisch mogelijk, maar ook zeer opvallend. Het zou nog even duren voordat de FCV het levenslicht gaat zien. Eind 2014 wordt bekend gemaakt dat de auto een echte naam krijgt: Toyota Mirai, wat staat voor ‘toekomst’, heel toepasselijk.
Toyota Mirai introductie
De Toyota Mirai wordt gebouwd in de Motormachi-fabriek waar eerste de Lexus LF-A in elkaar wordt geschroefd. In 2015 vangt de productie aan. De auto is dan nog niet leverbaar in Nederland, maar wel in de Verenigde Staten en Japan. In 2017 staat de eerste generatie Mirai (de JPD10) dan eindelijk bij de Nederlandse Toyota-dealers.
Ondanks het vreemde uiterlijk en de exotische techniek, is het ook een Toyota-sedan. De Mirai is 4,89 meter lang, 1,82 meter breed en 1,54 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,78 meter. Dit levert een beetje vreemde proporties op. De aparte styling draagt ook niet bij aan een cool voorkomen. Vergeet niet dat Tesla met de Model S (laag en breed) de elektrische auto cool heeft gemaakt. De Toyota Mirai ziet eruit als de auto van Grote Smurf.
In Nederland
Snel is de Mirai ook niet. Ondanks de brandstofcel-technologie is er gewoon een elektromotor aan boord. Deze levert 154 pk en 335 Nm. Op zich adequaat, maar het apparaat weegt leeg meer dan 1.800 kg. De prijs van meer dan 80 mille helpt ook al niet mee om de commerciële kansen te vergroten. Dat niet alleen, je kunt bijna nergens waterstof tanken. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn er redelijk wat mogelijkheden, maar in Nederland zijn er slechts vier stations. De NEDC-actieradius van 550 km is dan bij lange na niet voldoende. In het echt blijft daar nauwelijks 350 km van over. De eerste generatie Toyota Mirai wordt dan ook bijna niet verkocht in Nederland. Er worden elk jaar een paar stuks verkocht met een uitschieter van bijna 50 stuks in 2019, dat zijn grotendeels gesubsidieerde taxi’s.
Tweede generatie Toyota Mirai
De tweede generatie Mirai verschijnt in 2020 en is al een hele stap voorwaarts qua design. De auto staat nu op de GA-L-bodemsectie van het TNGA-platform. Dat betekent dat de Mirai groter is en voorzien is van achterwielaandrijving. De tweede generatie Mirai is dan ook aanzienlijk groter. De lengte is 4,98 meter lang en 1,88 meter breed. Ietsje breder en veel langer dus. De hoogte is met 1,47 meter juist wat lager. Tel daarbij dat de auto achterwielaangedreven is en diens proporties heeft en het resultaat is een veel fraaiere auto. Daarbij heeft Toyota zich ditmaal redelijk ingehouden met rare design-fratsen. Het is gewoon een strakke, chique fastback.
Ook in het interieur zet men die lijn voort. De auto komt meer over als een Lexus dan een Toyota. Wellicht een gemist kans om deze auto niet als Lexus te voeren als een waardige GS-opvolger. Er worden meer nadelen van de vorige generatie weggepoetst. Zo is de vanafprijs nu 15 mille lager dan de oude generatie. Dat niet alleen, dee auto is ook sterker. Helaas blijft het nog wel de achilleshiel. Waar Tesla elektrische auto’s flitsend snel maakte, lukt dat Toyota nog niet. De Mirai heeft een 182 pk/300 Nm sterke motor die bijna 1.900 kg moet voortstuwen.
Toyota Mirai nog geen succes
De 0-100 km/u acceleratie is achter de rug in 9 seconden, wat voor dit prijssegment niet erg indrukwekkend is. Ook niet bijster indrukwekkend is de bagageruimte. Die krimpt namelijk naar slechts 278 liter. In commercieel opzicht doet dit model het wel ietsje beter in ons land. In het eerste volle jaar worden er bijna 80 van verkocht. Daarna zakken de verkopen weer een beetje in. Het is en blijft het kip-ei verhaal. Als er niet meer mogelijkheide zijn om de waterstofauto te vullen, is het geen interessante optie voor de consument. Als er niet veel waterstofauto’s zijn, heeft het geen zin om waterstofstations te bouwen. Op deze wijze blijft de status quo vooralsnog onveranderd. Er zullen meer waterstofauto’s moeten komen om de Toyota Mirai een succes te maken. Gelukkig komt BMW in 2022 met de iX5 Hydrogen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Toyota Mirai.