De wankelmotor is terug! Mazda presenteert de langverwachte MX-30 R-EV.
Mazda is een eigenwijs merk. Dat is hartstikke leuk, maar het pakt niet altijd goed uit. De Mazda MX-30 is bijvoorbeeld geen succesnummer in Nederland, terwijl dit juist een model is wat hier zou moeten scoren. Dat zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de tegenvallende actieradius, die nota bene kleiner is dan die van de Dacia Spring.
Mazda heeft nu echter een oplossing daarvoor. Dit is ook weer een eigenwijze oplossing. De Mazda MX-30 krijgt géén grotere accu, maar een range extender in de vorm van een wankelmotor. We weten al jaren dat deze auto zou komen, maar de Mazda MX-30 R-EV is nu eindelijk hier.
Met de toevoeging van een benzinemotor kan de MX-30 niet langer onder de volledig elektrische auto’s geschaard worden. Het is nu officieel een plug-in hybride, zoals Mazda ‘m zelf ook noemt.
Het is wel een volstrekt unieke plug-in hybride, met dank aan de wankelmotor. Deze drijft niet de wielen aan, maar fungeert als generator. Je rijdt dus altijd elektrisch. Nissan gebruikt een vergelijkbare constructie bij de Qashqai e-Power en X-Trail e-Power, alleen dan niet met wankelmotor.
De Mazda MX-30 R-EV heeft ook een extra krachtige elektromotor gekregen. In plaats van 145 pk levert deze 170 pk. De accucapaciteit is juist flink geslonken. De MX-30 R-EV heeft een 17,8 kWh accu aan boord. Daarmee heb je een volledige elektrische WLTP-range van 85 km.
Dat stelt niet zoveel voor, maar deze actieradius wordt dus flink uitgebreid met de Range Extender. De MX-30 R-EV heeft gewoon een fatsoenlijke brandstoftank van 50 liter. Daarmee moet je volgens Mazda 600 km kunnen rijden zonder tanken, laden of wat dan ook.
Om de introductie van de MX-30 R-EV luister bij te zetten presenteert Mazda een special edition: de Edition R. Deze is te herkennen aan het donkerrode dak. Dit is een hommage aan de Mazda R360, de allereerste auto van Mazda. Verder zie je op diverse plekken het rotorsymbool terug.
Wat de Mazda MX-30 R-EV moet kosten en wanneer deze auto geleverd wordt is nog niet bekend. Jullie weten het zodra wij het weten.
Rudy zegt
Ben benieuwd of ze het rendement van de wankelmotor significant verbeterd hebben. Dat blijft toch altijd het grote probleem ervan (naast de hoge slijtage). Dit laatste is bij een hybride minder relevant aangezien die wankelmotor inv erhouding maar beperkt hoeft te draaien natuurlijk.
Robert zegt
De wankelmotor was vooral een zorgenkindje doordat de overmatige slijtage, als ook het hoge olie- en brandstofverbruik werd veroorzaakt door de lastwisselingen die elke brandstofmotor die voor directe aandrijving zorgt, moet ondergaan.
De wankelmotor zoals Mazda deze nu toepast, is een stationair motor. Dus met één toerental wordt een gelijkmatig vermogen gegenereerd en afgegeven aan de dynamo die de stroom opwekt voor de aandrijving. Zo’n wankelmotor als stationair motor toepassen is veel efficiënter dan de ‘gewone’ zuigermotor, om de simpele reden dat de laatstgenoemde veel meer bewegende delen bevat, waardoor deze meer wrijvings- en warmteverliezen kent. Daarbij is zo’n wankelmotor ook nog eens véél compacter en dus makkelijker in te bouwen en lichter in gewicht. En er is nog een voordeel: een wankelmotor in deze opzet kan prima op gas lopen, in de toekomst ook op (groen opgewekte) waterstof.
pvg100 zegt
Het voordeel van een range-extender is dat ze de motor slechts moeten optimaliseren voor één bepaald toerental, dus het rendement van een verbrandingsmotor als range-extender ligt doorgaans veel hoger dan een motor die de wielen moet aandrijven.
drsjeroen zegt
Gaat die wankelmotor dan wel dat heerlijke geluid van een opgevoerde stofzuiger laten horen?
Thinking about the good times in mijn RX8
Robert zegt
Die suicide doors voor de achterpassagiers zijn ook een mooie knipoog naar de RX8. Ik vraag me alleen af hoe het zit met de binnenruimte; in de CX-3 heb je als volwassene niet zo heel veel te zoeken op de achterbank, als je van een bovengemiddelde lengte bent.
vindik zegt
Mooi idee van Mazda en leuk dat ze zo hun best doen kwaliteit in iets unieks te zoeken, en ik maar denken dat de nadelen van een wankelmotor inmiddels helder zijn.
De wankelmotor heeft voordelen: weinig gewicht voor veel poweren mooi geluid en altijd leuk als je het met een Engelstalige bespreekt, maar de nadelen zijn er (helaas): olieverbruik en schade/onderhoud/kosten aan de motor..
Wie gaat dit in hemelsnaam kopen met 8 jaar oud en 1,5 ton od teller?
tortuga zegt
85km rijbereik? Ok en hoeveel met een volle tank zonder te stoppen?
hondafiel zegt
Was er niet iets met de betrouwbaarheid van de wankelmotor? Of valt dit bij gebruik van een generator mee door bijv. een meer constante belasting?
hondafiel zegt
Iets met sneller typen en refreshen
Dutchdriftking zegt
We denken allemaal zeer unieke persoonlijkheden te zijn. Deze MX-30 is echter zó uniek dat niemand hem bij zijn persoonlijkheid vind passen… Het idee van een range extender is top, en als wat in de reacties hier boven staat klopt, dan is de keuze voor een wankelmotor niet eens zo gek. Maar stop deze aandrijflijn dan in een CX-5 met normale deuren voor de massa, en in een Mazda 6 voor de liefhebber. Maar de marketing jongens zullen hier wel andere ideeën over hebben.
rutgerg zegt
M’n vrouw rijdt in een Mx-30… niet zozeer omdat haar persoonlijkheid erbij past denk ik ;-) Meer omdat ze een ev wilde die groter is dan een koekblik (dus geen e208/e corsa/mini se oid) voor een leuk prijsje, actieradius niet zo belangrijk. Auto’s als de eerder genoemden e208 of mini se zijn te klein met 3 kids. De keuze was een oersaaie e-golf of deze speelse MX30 waarvan het interieur ook nog eens super in elkaar zit. Keuze snel gemaakt. Moet er wel bij zeggen dat het niks is als het de enige auto is in een huishouden. Retourtje Breda-Amsterdam kun je wel vergeten zonder te laden.
c-ad zegt
Maar waarom de accucapaciteit verkleinen?
mashell zegt
Met een batterij van 17,8 kWh kun je dit geen EV meer noemen maar is het gewoon een PHEV met exotische techniek.
Robert zegt
Zoals in de tekst al aangehaald; zo noemt Mazda deze auto zelf ook.
Aon zegt
Voor niks zitten wachten. Had niet door dat mx 30 een crossover is en geen sportieve auto.
Aon zegt
Met deze wankelmotor luidt het faillisement van Mazda. in..Wie wil er nu ´n onderhoudsgevoelige blok in een familieauto?
mashell zegt
Het faillissement van Mazda luidt deze wagen natuurlijk alleen in als deze in grote aantallen verkocht wordt en er dan veel problemen mee ontstaan. Ik denk dat bijna niemand deze gaat kopen want Mazda heeft met de CX-30 een veel geschiktere familie auto (die heeft een zuipend atmosferisch blok maar Mazda liefhebbers vinden dat prima en maken zichzelf zelfs graag wijs dat de motor zuinig is).
Neemt niet weg dat ik de MX-30 een heel leuke wagen vind maar ik zou er één willen met een grotere batterij en niet met een mini batterij en range extender.
Jasp3r zegt
Het feitje wat ik nog in dit artikel mis is dat hij elektronisch begrensd is op…. 140km/h
En de site van Mazda NL geeft een bereik van 600km aan.
martijnev zegt
Technisch gezien een superleuke auto! “Gewoon omdat het kan”
joki zegt
50l tank en daarmee 600 lm ver komen, dan verbruik je 8,33l/100km. Dit is toch een hoog gemiddeld verbruik… Ik hoop voor Mazda dat ze nog een andere oplossing bedacht hebben…
Arno's zegt
50L/600KM is idd een zuipschuit. Met 50L komt mijn v90 t8 zelfs 200km verder en die weegt ruim twee ton