Er is weer een nieuw team wat de koningsklasse wil betreden. Ze verklappen alvast dat ze diversiteit hoog in het vaandel hebben.
Een compleet nieuw Formule 1-team is eigenlijk bij voorbaat gedoemd te mislukken. Zelfs grote autofabrikanten hebben gefaald op dit gebied. Toch staan er weer een aantal nieuwe partijen paraat om de Formule 1 te betreden. Na Andretti-Cadillac en Formula Equal (dat was geen 1 april-grap) heeft nu nóg een nieuwkomer zich gemeld.
Het team draagt de hippe naam LKY SUNZ (lucky suns) en blaast hoog van de toren door zichzelf een ‘aspiring F1 disruptor’ te noemen. Oftewel: ze willen een frisse wind laten waaien door de Formule 1. Dit betekent dat ze vooral heel veel nadruk leggen op diversiteit. Je zou bijna denken dat Lewis Hamilton de oprichter is, maar dat is niet het geval.
Wie is dan wel de oprichter? Dat is Benjamin Durand, die het team al in 2019 oprichtte. Toen heette het echter nog Panthera Team Asia. Het team heeft de eerste naamswijziging dus al achter de rug.
LKY SUNZ wil “ondervertegenwoordigde groepen” kansen geven in de Formule 1. Waar Formule Equal vooral vrouwen een kans wil geven, focust LKY SUNZ zich op niet-Europeanen. Het team gaat er daarom prat op dat ze zich niet in Europa vestigen (zoals bijna alle andere F1-teams), maar in Zuidoost-Azië.
Het team wordt ook deels gefinancierd door Aziatische investeerders. Daarnaast is het Amerikaanse Legends Advocates Sports Group een grote geldschieter. Blijkbaar is er nu genoeg geld bij elkaar gesprokkeld om een aanmelding te kunnen doen bij de FIA. Aanmelden voor het seizoen 2025/2026 kan nog tot en met deze maand.
LKY SUNZ kan wel een dosis geluk gebruiken, want vanuit het niets een Formule 1-team opbouwen is een heidense taak. Als je dan ook nog mensen moet gaan selecteren op basis van hun afkomst (want diversiteit), maak je het jezelf niet makkelijker.
Robert zegt
Vanuit het niets een Formule 1 team op de grid brengen is inderdaad niet niks, maar misschien zijn er wat ‘oude namen’ die er een duit bij in het zakje willen doen, bijvoorbeeld Dalara voor het chassis of Cosworth voor de motorisering? En een motorenbouwer als Renault heeft nu helemaal geen kantenteams, maar misschien willen die ook wel wat betekenen, desnoods onder de naam van alliantiepartner Nissan o.i.d.
Het is jammer dat de huidige teams niet staan te springen (lees: te egoïstisch zijn) om een elfde (of twaalfde) team toe te laten op de grid. Met het budgetplafond in gedachten is het een uitgelezen kans om méér teams en meer coureurs te verwelkomen.
mashell zegt
Hmm. Met de budget cap is vestigen in een lage lonen land helemaal zo gek nog niet. Meer ingenieurs voor je geld.
zwepp zegt
Gelijke kansen: JA. (Geforceerde) gelijke uitkomst: NEE. Die kunstmatige diversiteit mag van mij snel stoppen. We willen allemaal een eigen identiteit hebben, maar toch ook deel uitmaken van een groep. De ene groep is nou eenmaal groter dan de ander.
etronabt zegt
Ja eigenlijk wel een beetje mee eens. Dat is een beetje hetzelfde als dat ik al jaren wacht op het team voor coureurs met weinig talent en weinig geld. Ik heb zelf namelijk ook veel te weinig kans om mee te doen in de F1
jippie zegt
Er zijn blijkbaar nog altijd mensen die denken dat je met middelmatigheid topsport kan bedrijven. Misschien is het een beter idee om een Formule W(oke) op te richten. Dan zijn er al 2 teams die dat wel zien zitten.
ukbob zegt
Precies!
schattig dat politiek correcte doelen nastreven, maar in F1 ga je daar never nooit mee winnen..
mashell zegt
Met middelmatigheid topsport bedrijven…. Dat is een wel erg onvriendelijke omschrijving van de Keuken Kampioen Divisie…
misterBo zegt
wauw super interessant……NOT……dit zijn die stumpers die altijd klagen over gelijke rechten en ook denken dat gelijke rechten, gelijke resultaten geven…..is de generatie die een medaille kreeg omdat ze meededen en niet omdat ze nummer 1,2 of 3 waren in een wedstrijd…..triest, heel triest,,,,de strikdiploma generatie, oftewel millennials
mashell zegt
Toch heeft de “wie niet wint is een loser” houding ons ook geen goed gebracht.
geelbarrel zegt
Fuifnummers van Hesketh deden t destijds (heel even) niet verkeerd :-)
flyerbunch zegt
Was het niet zo dat er recent is besproken geweest om het inschrijfgeld van 200milj op te trekken naar 650milj? Dit omdat de team en F1 meer waar zijn vandaag en de plebs niet toe te laten.. we zullen nog wel zien.
kniesoor zegt
Een ‘disruptor’ zijn. Als dat je voornaamste drijfveer is, kan je je misschien beter ergens aan het asfalt vastplakken. Enfin, horen we nooit meer wat van.