Nio is genoodzaakt drastische maatregelen te nemen.
De Chinese auto-industrie beleefde de laatste jaren gouden tijden. De eigen markt floreert en bovendien krijgen de Chinese merken eindelijk voet aan de grond in Europa. Het nadeel is alleen dat ze met heel veel zijn. En dan ga je toch een beetje in elkaars vaarwater zitten.
Nio (jullie allen inmiddels welbekend) ondervindt daar nu de gevolgen van. Het gaat namelijk niet helemaal voor de wind bij deze start-up, opgericht in 2014. Vanwege de moordende concurrentie zijn ze genoodzaakt om het mes te zetten in het personeelsbestand, om zo de kosten te drukken.
Het gaat om een rigoureuze maatregel, want Nio gaat maar liefst 10% van het personeel ontslaan. Concreet betekent dit dat er zo’n 3.000 man (m/v) op straat wordt gezet. Dit gebeurt al op korte termijn, namelijk deze maand nog.
Naast het schrappen van banen gaat Nio nog meer forse maatregelen nemen om kosten te besparen. Projecten die niet bijdragen aan de financiële resultaten in de komende drie jaar worden geschrapt of uitgesteld.
Helemaal als een verrassing komt dit nieuws niet, want we schreven vorige maand al dat Nio flink verlies lijdt. In Q2 van dit jaar stonden ze dik 800 miljoen in de min. Nu zegt dat niet alles, want bij start-ups gaat het om het lange termijnplaatje. Tesla heeft immers ook jaren verlies geleden.
Van de Nederlandse markt moest Nio het tot dusver niet hebben, want in ons land staan er nog maar 189 exemplaren op kenteken. De Nio ET7 heeft met een vanafprijs van 85 mille ook weinig bestsellerpotentie. De pas onthulde ET5 Touring is dan wel weer interessant. Niet omdat ‘ie zo goedkoop is, maar wel omdat het een elektrische stationwagen is.
Wat Wouter van de Nio ET7 vindt? Dat zie je in de onderstaande rijtest:
Bron: Reuters
mco zegt
Nio?… Nee joh is een betere naam.
Robert zegt
Die ET5 is best een fraaie auto, maar het prijsmodel, en de daaraan gekoppelde huur (!) van de accu’s, is gewoon ruk.
Vandaag stond er een artikel op nu.nl waar men wist te melden dat de grondstoffen voor accu’s met soms tientallen procenten omlaag is gegaan in minder dan een jaar tijd. Dat zou ook kunnen verklaren waarom sommige (EV-)automerken zulke drastische prijsverlagingen hebben kunnen doorvoeren:
Grondstoffen voor accu’s in elektrische auto’s zijn veel goedkoper geworden https://www.nu.nl/economie/6288498/grondstoffen-voor-accus-in-elektrische-autos-zijn-veel-goedkoper-geworden.html
probono zegt
Tsja, ze zijn ook simpelweg veel te duur voor wat ze bieden in Nl althans. Die Nio modellen die ik tot heden voorbij zien komen zijn incl. Accupakket zomaar 10-20k te duur. Want als je dan toch Chinees gaat rijden moet er ergens wel een voordeel aan zitten. Constructief lees ik geen klachten maar als je bijna net zo duur bent als een Europees model gaat er toch iets niet goedkomen.
Ook is het voor ons lease rijdende Nederlanders niet handig dat het idee van leasen exclusief accupakket (en achteraf bijleasen) de bijtelling van het accupakket niet helpt voorkomen. Want dat had het voor NL wel aantrekkelijk gemaakt.
Maar naast Chinezen zullen we vast ook veel westerse fabrikanten deze kosten keuzes zien maken de komende jaren.
chrisvis zegt
Dat heeft nog lang geduurd. Daar sta je dan met je Chinese rommel als ze failliet gaan. Onlangs nog een artikel op hln gelezen dat deze fabrikanten (in tegenstelling tot Europese merken) niet voorzien in voldoende wisselstukken en dat iets banaals als bv een kapotte ruit er zo maar voor kan zorgen dat je auto Total loss is…
rwdftw zegt
@chrisvis : het kan nog erger. Alle moderne auto’s zijn connected. LTE modem erin, app op je telefoon. Alles centraal geregeld door een serverpark in een datacenter. Dat kost ook klauwen met geld.
Dus stel dat een fabrikant van EVs over de kop gaat en net als VanMooff de servers uitzet?
JelmerS zegt
Dat risico liep ook iedereen die heel vroeg in een Tesla stapte.
Fernando zegt
85mille voor een Chinees? Doe dan maar een Taycan
Jochen zegt
Peugeot 608 van maken en het zal zeker beter verkopen in Europa.