Is de magische 1.000 km-grens dan eindelijk doorbroken?
Er zijn inmiddels genoeg EV’s met een fatsoenlijke actieradius voor de gemiddelde automobilist. Toch zijn er nog altijd kilometervreters die wellicht meer willen. 1.000 km actieradius bijvoorbeeld. Het lijkt erop dat deze magische grens nu aardig in de buurt komt.
NIO heeft namelijk een auto die ruim 1.000 km ver komt op een acculading. En niet alleen volgens de Chinese CLTC-cyclus, maar ook in de praktijk. De Chinezen hebben namelijk een praktijktest gedaan waarbij hun NIO ET7 Ultra Range 1.044 km ver kwam. Een Ibiza diesel haalde 14 jaar geleden 1.910 km op één tank, maar goed, dat is misschien een beetje een flauwe vergelijking.
De auto werd bestuurd door niemand minder dan William Li. We horen je denken ‘William Wie?’, maar dat is dus de CEO en mede-oprichter van NIO. Hij maakte een tripje van 14 uur en legde daarbij 1.044 km af. En toen was de accu nog niet leeg, want hij had nog 36 km over.
Meneer Li heeft zeker de hele tijd met een slakkengangetje gereden? Dat valt reuze mee, want de gemiddelde snelheid lag op 83,9 km/u. Li heeft ook nog 1,6 uur pauze genomen, dus de daadwerkelijke rijtijd was 12,4 uur.
Om deze indrukwekkende actieradius te halen heeft de NIO ET7 wel een serieuze batterij nodig. Het gaat namelijk om een 150 kWh-accupakket. Toch schijnt het gewicht nog enigszins mee te vallen, want NIO maakt gebruik van speciale compacte accucellen. Volgens de Chinezen heeft deze accu de hoogste energiedichtheid van alle seriegeproduceerde accu’s.
De WLTP-actieradius van de NIO ET7 Ultra Range is nog niet bekend, maar die gaat waarschijnlijk ietsje lager uitvallen. Is dat erg? Niet direct, want 950 km range (om maar iets te noemen) zou nog steeds bijzonder netjes zijn.
Kun je deze auto ook al bestellen in Nederland? Nog niet. De NIO ET7 is wel leverbaar, maar vooralsnog alleen als Standard Range en Long Range. De Ultra Range met 150 kWh wordt volgens de website van NIO verwacht in 2023, maar dat gaan ‘m waarschijnlijk niet meer worden. Reken er dus op dat deze versie volgend jaar leverbaar wordt.
We kunnen alvast verklappen dat de NIO ET7 Ultra Range niet goedkoop gaat worden. De Long Range kost namelijk al €93.900 (inclusief accu). Voor de Ultra Range zul je dus waarschijnlijk meer dan een ton moeten betalen. Maar dan heb je wel de EV met de grootste range van allemaal.
eaudi zegt
Indrukwekkend. Misschien moet Audi even gaan winkelen voor de (komende) etrons? Mijn 330km uit 93kwh kan wel wat boost gebruiken.
Matc zegt
Haha dat is wel heel treurig. Mijn Tesla doet met 57.5 kwh gewoon keurig 400 km met 8 graden buiten
AudiRS zegt
Jouw gestroomlijnde tesla. Die audi is een zeecontainer.
Svenska II zegt
Het blijven Duitsers he. En de fabrieksopgave was zeker 500 km…
audirs3 zegt
Dat zet wel zoden aan de dijk. In de praktijk komt dat in de winter neer op 750 km ofzo. Daarnaast gebruik je de accu maar steeds tussen de 15-80% om snel te kunnen laden, dus slechts 2/3e is op lange ritten praktisch bruikbaar. Dan heb je dus een hele realistische range met tankstopjes elke 500km. Met dit soort cijfers krijg je iedereen uiteindelijk wel om.
mjpamsterdam zegt
Nu nog laden binnen 5 minuten en ik doe mee!
Beyazsir zegt
90 liter tanken duurt ook geen 5 minuten 😁
gilettelubbers zegt
Nee klopt, minder zelfs
Frankypanky zegt
Nu nog betaalbaar maken voor Jan-met-de-Pet … en ik doe ook mee (ookal heet ik geen Jan)!
iphonistvongates zegt
NIO maakt toch gebruik van het battery swap systeem?
Jozo zegt
Knap resultaat. Via een swap kun je deze in elke NIO gooien als ik het goed heb. Toch handig voor op vakantie!
Jammer dat NIO niet meer van de grond komt qua verkopen en resultaat.
Qua design vind ik ze mooier dan een willekeurige Tesla (ET5/Model 3 en ET7/Model S). Ook de nieuwe EL6 is goed te pruimen.
andrebb zegt
Ik lees snel laden tot 80% maar volgens mij kun je al op aardig wat punten richting de sneeuw of de zon tussendoor even 5 minuten je accu swappen en dan heb je weer meer dan 80%.. maar ik vermoed dat je als bestuurder in die 1000 km durende tocht om een andere reden al eerder hebt moeten stoppen.
minimoke1984 zegt
Dat is een serieuze range maar idd ook voor een (hele) serieuze prijs voor een auto die ergens tussen de 3 en S inzit vwb ruimte. En duurder dus is dan een S long range die ook al 700+ wltp heeft.. is meer nodig?
joki zegt
Tuurlijk, wie wil nu een auto die na, in het beste geval, 700km rijde, twintig minuten moet stil staan om bvb een reis van meer dan 1000km af te leggen. Met een benzine of diesel en twee chauffeurs sta je echt niet zo lang stil.
maotje zegt
Hoe vaak doet de gemiddelde nederlander een reis van 1000 km afleggen op jaar basis?
madhatter zegt
Je vergeet nog iets. Je bedoelt natuurlijk: met een benzine of diesel, 2 chauffeurs en incontinentie luiers sta je echt niet zo lang stil.
Dutchdriftking zegt
Een knappe prestatie. Maar laten we eerlijk zijn, niemand gaat meer dan een ton uitgeven aan en Chinees merk waar hij/zij/het nog nooit van gehoord heeft.
pimmie zegt
Meneer Li heeft 1,6 uur pauze gehad. Zonde om dan niet gewoon even te laden. Had je gewoon een kleinere en lichtere en dus goedkopere accu kunnen gebruiken. En dan had hij ook nog wat meer door kunnen rijden. Persoonlijk vind ik zo’n 150kWh accu dan ook belachelijk.
MarcoM zegt
Ik ben benieuwd wat zoiets in 2026 aan wegenbelasting mag aftikken.
cossiekiller zegt
Raar. Ofwel stop je na 1000km en zeg je hoeveel km range je nog over hebt. Ofwel rijdt je gewoon die hele batterij leeg als je al zo lang in die auto zit om die test te doen….