De Capri staat op het punt een comeback te maken, nota bene op Volkswagen-basis.
Vorige week ging eindelijk de productie van de nieuwe Ford Explorer van start. Dit is de eerste Ford op het MEB-platform. Inderdaad, het platform van Volkswagen. Het zal echter niet de laatste zijn. Ford heeft nog meer snode plannen.
Collega @willeme kon hier in maart al het een en ander over vertellen. De volgende Ford op het MEB-platform gaat volgens steeds sterker aanzwellende geruchten Capri heten. Het wordt dus een heuse coupé… SUV. Dat kon ook haast niet anders, want een coupé voor de gewone man is al lang verleden tijd.
Goed, dat wisten we al. We weten nu ook wanneer we de nieuwe Ford Capri kunnen verwachten. We hoeven niet heel lang meer in spanning te zitten, want de auto zal 10 juli al onthuld worden. Over precies een maand dus. Net als de elektrische Explorer zal ook deze auto in Keulen van de band rollen.
Wordt de Capri dan simpelweg een Explorer met een aflopend dak, zoals de ID.5 een ID.4 is met aflopend dak is? Ja en nee. Afgaande op de spyshots krijgt de Capri wel echt een ander design, met andere koplampen, et cetera. Qua techniek en interieur zal het vermoedelijk wel grotendeels een Explorer-kloon zijn.
Qua proporties kun je een soort Cupra Tavascan verwachten. Die auto staat toevallig ook op het MEB-platform. De aflopende daklijn gaat waarschijnlijk ook gepaard met een wat scherper afgesteld onderstel. Het persbericht zal ongetwijfeld bol staan van kreten als “sportief” en “dynamisch”. Wat Ford misschien nog wel waar kan maken ook, want een leuk sturende auto’s maken kunnen ze nog altijd.
We gaan ervanuit dat de nieuwe Ford Capri iets sneller op markt zal verschijnen dan de Explorer EV, die lang op zich liet wachten. In feite is het een afgeleide van de Explorer, wat weer een afgeleide is van de Volkswagen ID.4 en co. Dan kan het allemaal niet meer heel moeilijk zijn, toch?
drdre1 zegt
Wel triest dat typenamen die ooit betekenis hadden nu worden gebruikt voor 13-in-een-dozijn SUV’s.
degrotemuis zegt
Van 3 generaties compactere & zuinigere Europese Mustang tegenhanger naar een cmopactere & zuinigere tegenhanger voor de Mustang Mach E, ligt lekker in lijn toch?
Ik ben benieuwd of deze het goede rijgedrag van Ford krijgt, of stiekem gewoon rijdt als een VW.
drdre1 zegt
Als je ’t zo bekijkt. 😊 En ze hebben ook allemaal 4 wielen! Er is over nagedacht bij Ford!
mashell zegt
Maar fantastisch voor Ford dat de Puma (wat ooit een troosteloze platgeslagen Ka was waar het enige highlight aan was dat tijdens de ontwikkeling de F1 coureur Jos Verstappen een dagje de fabriek heeft bezocht) nu in zijn modere vorm wel een enorme verkoop topper is.
joki zegt
Verkoopstopper? Ik zie die hier bijna nooit rijden, zelfs de Fiesta zie ik meer… en, als je de reviews mag geloven, reed zo’n Puma toen echt niet slecht. Hoewel het een hondslelijk ding was!
drtim zegt
De afgelopen 3 jaar zijn er in NL meer Puma’s dan Fiesta’s verkocht. Sinds 2020 ruim 11.000. Die zullen dan wel in de rest van het land rondrijden ;)
Gulli zegt
Gek genoeg zie ik er enorm veel rijden als leswagens. Nou ja misschien ook weer niet zo heel gek, maar het is wel opvallend.
Gulli zegt
Troosteloos? Volgens mij is hij toen al (en nu nog steeds) altijd geroemd om zijn fenomenale rijgedrag. Met 125pk geen strepentrekker maar een heleboel ‘smiles per mile’.
HZW zegt
Er zijn toch veel autofabrikanten, die oude namen onder het stof vandaal halen, en die dan op een compleet ander soort auto plakken.
Ford deed het al met de naam Puma, van een compacte sport coupe, naar nu een SUV Crossover.
Het Capri verhaal volgt min of meer de zelfde route, van middel grote coupe, naar nu een SUV Crossover.
Richmond zegt
Ja al snap ik niet waarom.. denk niet dat de Puma minder had verkocht als die een andere naam had gehad.
drtim zegt
Ze weten dat ze toch geen leuke auto’s meer gaan maken met die naam.
Edge zegt
Ford tekent doorgaans wel mooie auto’s, dus erger dan de ID.5, Enyaq en Tavascan kan het niet zijn
Overigens: ik las op Car and Driver dat er waarschijnlijk ook een Mustang Raptor aan zit te komen. En dan geen Mach E met dikke wielen en ruige ophanging, maar een offroad versie van de muscle car waar iedereen zo gek op is.
Gulli zegt
In navolging op de Sterrato en Safari uitvoeringen van respectievelijk de Huracan en de 911? Gaaf!
Richmond zegt
Volgens mij is dat hier ook al eens over geschreven