Volkswagen introduceert een nieuwe modellijn voor vrijwel alle ID-modellen. Die zijn goed geprijsd, maar de vanafprijs verandert niet.
Voor de elektrische auto écht een goede deal is, moeten nog steeds de prijzen wat naar beneden voor wat je krijgt. Het gaat de goede kant op, maar het meeste voordeel is (nog) niet bereikt. Volkswagen introduceert een nieuwe modellijn voor de ID.3, ID.4, ID.5 én ID.7, die het merk ‘voordelig!’ noemt. Ondertussen is het niet zo dat deze nieuwe versie de vanafprijs beïnvloedt, eerder dat je wat sneller verwend wordt met mooi spul.
Volkswagen ID.3
De nieuwe versie heet Pro Business. Deze is per direct beschikbaar op de eerdergenoemde ID-modellen. Bij de ID.3 gaat het wel om een vrij klein prijsverschil. De ID.3 is er vanaf 39.990 euro, de Pro Business kost 41.990 euro. Je krijgt dan standaard een metallic kleur, 18 inch velgen, LED Matrix-lampen alsof het de duurste versie is en het grote display. De Pro Business is ook inclusief stuur- en stoelverwarming. Best een flinke upgrade en voor die 41.990 euro een no-brainer, lijkt ons. Maar de vanafprijs blijft 39.990 euro voor de ID.3. Overigens is de Pro Business enkel beschikbaar met de 58 kWh accu (de kleine), voor de beste 77 kWh-accu heb je de duurdere Pro S nodig. Het is dus wel een soort basisversie.
Volkswagen ID.4 en ID.5
Bij de Volkswagen ID.4 en ID.5 staat de Pro Business ietsje hoger in de pikorde. Dat verklaart ook dat de nieuwe versie 50.990 euro kost bij de ID.4, wat veel meer is dan de 45.990 euro die de ID.4 standaard kost. De upgrades zijn vergelijkbaar met de ID.3: meer opties inbegrepen bij een lager bedrag. Ook valt dit in de toon met een update voor de ID.4 en ID.5: zowel het infotainment als de aandrijflijn wordt overgenomen vanuit de ID.7.
Volkswagen ID.7
Bij de ID.7 is er iets grappigs aan de hand op de bestellijst: de Pro Business is de enige die op de lijst staat. Deze wordt dus niet toegevoegd: dit ís de ID.7. Er komt een ID.7 Pro (zonder Business) voor 59.990 euro, maar voor nu op dit moment is 61.490 euro de vanafprijs voor de ID.7. Wederom volgt de versie het recept van meer uitrusting voor minder. De strategie lijkt te zijn dat je gepaaid wordt met een klein prijsverschil, zodat de Pro Business beter uit de verf komt. Zoals in de titel gezegd: wel voordeliger, niet goedkoper.
drsjeroen zegt
Lijkt me allemaal te duur, ID3 zou rond de 35k als instapper moeten hebben en de SUVjes moeten echt niet meer dan 45k kosten. Je verkoopt ze gewoon niet meer.
Steensma zegt
Eens. De dagen dat de Duitsers meer geld konden vragen voor hun modellen door een karaktervolle gemotoriseerde aandrijflijn zijn voorbij.
Adverteren met metallic lak als premium optie is lachwekkend en gaat het helaas niet meer worden als je kijkt wat de concurrentie er standaard op schroeft. Ze hebben nog een lange weg te gaan op elektrisch gebied anders lijkt het een lastig verhaal te gaan worden voor de Duitsers
lekkerlinksrijden zegt
Kijk bijvoorbeeld naar BYD, eigenlijk alles standaard en een goed afgewerkt interieur met goede materialen. Nog een beetje betere ergonomie en het is hetzelfde niveau zoniet beter dan de Duitsers. Als het dan 5K goedkoper is waarom dan nog VW oid kopen? Alleen maar omdat het niet uit China komt? Meeste mensen kijken puur naar het geld.
JelmerS zegt
De versies met SEPP komen dan toch redelijk in die prijsrange?
flyerbunch zegt
Mja, het is een strategie die wel vaker wordt toegepast. De upgrades die ze toepassen zijn ook niet gratis uiteraard en meer waar voor je geld krijgen is fijn, maar veel mensen zouden liever een lagere (basis) prijs willen.
mashell zegt
Een lagere basisprijs kon het de Golf en nieuwe Tiguan wel eens lastig gaan maken. Maar het lijkt me inderdaad zonder lagere basisprijs weinig effect uithalen tegen de Model Y.
cookies zegt
Maar eigenlijk valt het toch best mee met hoe duur/niet-echt-voordelig die bakken zijn? En dan bedoel ik het vooral in vergelijking tot andere opties in die klasse. 42.000 voor een goed uitgeruste EV is niet zo slecht. Zeker als je bedenkt dat je voor een naakte Golf (met 110 pk, alsof het nog steeds 2002 is) EUR 37.000 mag neertellen. Een 1-serie is nog een keer 1.000 euro duurder en waarschijnlijk nog slechter uitgerust dan die Golf. Ik ben niet zo’n VW fan, maar als ze de softwareproblemen van de ID’s onder controle hebben gekregen lijkt me zo’n ID.3 best een leuke auto.