De nieuwe Renault Twingo wordt een betaalbare EV die er wél leuk uitziet.
De Dacia Spring is op dit moment dé betaalbare EV, maar de prijs is ook zo’n beetje het enige voordeel. Het is verder geen auto die begeerte oproept. Er komt echter een alternatief dat wel leuk is. En die komt uit eigen huis.
Renault presenteert vandaag namelijk een geheel nieuwe elektrische Twingo, of in ieder geval een voorbode daarvan. Dit is dus de mysterieuze ‘Legend’, waar we vanochtend over schreven in ons artikel over Ampere.
De Fransen positioneren deze auto als een betaalbare EV, die onder de €20.000 moet gaan kosten. De uiteindelijke Nederlandse prijs zal wel ietsje hoger uitvallen, maar heel duur zal ‘ie in ieder geval niet worden.
Qua design is de Twingo een aangename verrassing. Renault grijpt met het ontwerp namelijk nadrukkelijk terug op de eerste Twingo. En daarmee heeft de Twingo zijn charme, die met laatste generatie een beetje verloren was gegaan, weer helemaal terug.
Renault kiest er dus niet voor om het familiegezicht van de nieuwe Megane E-Tech en Scenic E-Tech toe te passen op alle modellen. De Twingo krijgt gewoon schattige ronde vormen. En dan zijn natuurlijk ook nog de Renault 5 en de Renault 4 in aantocht, die weer een heel ander retrodesign krijgen.
Renault focust met de nieuwe elektrische Twingo ook op efficiëntie. CEO Luca de Meo belooft een verbruik van 10 kWh per 100 km. Als ze dit waar kunnen maken zou dat een enorme stap voorwaarts zijn, want de huidige Twingo doet 16 kWh per 100 km.
Nog een verschil met de Dacia Spring is dat de nieuwe Twingo gewoon een Europees product wordt. De Spring is dat zeker niet, want deze auto is gebaseerd op een model voor de Indiase markt en wordt gebouwd in China. De Twingo zal echter gewoon in Europa van de band rollen.
Aangezien de nieuwe Twingo nu nog een concept car is gaat deze auto niet opeens volgend jaar op de markt komen. Daarvoor moeten we nog even geduld hebben tot 2026. De Twingo kan het dan opnemen tegen de Volkswagen ID.1, die ook voor 2026 op de planning staat.
Edge zegt
De originele Twingo is een ontzettend ondergewaardeerde auto, en een masterclass qua packaging. Het ding had het formaat van mijn linkerschoen (ja, ik heb grote voeten), maar mede door het cab-forward design en de vierkante vorm was het een hartstikke ruime auto van binnen.
B00G1E zegt
de verschuifbare achterbank was ook super handig.
Johanneke zegt
Ik snap niet dat geen enkele auto dat meer heeft. Zet de achterwielen in de uiterste hoeken van de auto, en maak de achterbank verschuifbaar. Dan kunnen ook volwassenen heel prima zitten in een kleine auto, offer je enkel bagageruimte op.
Space Wagon van mijn ouders had het op de middelste rij, werkte ook top. Mijn moeder heeft overigens ook een 1e gen Twingo gehad.
awesome zegt
Ooit nog eens 3 sets met biertafels in vervoerd. 3 tafels en 6 banken, in zo’n bakkie!
mashell zegt
Gaaf design. En met een laag verbruik heb je niet zo’n grote batterij nodig en daarvan wordt de wagen weer lichter en goedkoper. Ik zeg doen!
Robert zegt
Ik werkte als student in deeltijd bij een benzinestation bij een Renault dealer toen de Twingo op de markt kwam. Super gaaf vonden alle medewerkers dat nog – het maakte meer los dan de Renault 19, 21 of 25 destijds.
De oerversie van de Twingo was m.i. ook de enige echte opvolger van de legendarische Renault 4. De generaties die erop volgden waren ‘wel aardig’, op z’n best, maar ook niet meer dan dat.
Dit is een zeer waardig opvolger. Erg fraai.
Flutterbear zegt
Serieus laag verbruik, ben benieuwd naar de accu capaciteit maar waarschijnlijk zeker als tweede auto erg interessant.
driver79 zegt
Geweldig! Het origineel heb ik altijd een design icoon gevonden. Tijdloos en praktisch. Ooit beoordeeld als de beste auto om de liefde in te bedrijven. Kwalitatief helaas geen hoogdraver, vrij snel versleten. Ik hoop dat Renaults EV’s een langere levensduur krijgen…
bmwadept zegt
Hopelijk met achterwielaandrijving, zoals laatste model.
sabrerator zegt
Tja, kweenie.
Ja, ik vind hem leuk. Absoluut.
Maar ergens is blijkbaar de creativiteit bij Renault op.
Nieuwe R4, nieuwe R5, nieuwe Twingo….
Het zou echt wat zijn als ze een nieuwe legende maken in plaats van een oude op te warmen.
Zegt overigens de eigenaar van een Jaguar S-Type. Ook een voorbeeld.
pomoek zegt
Als het ding een beetje bereik heeft (Dacia 165 km, huidige Twingo 135 dus hmmm…), laten we zeggen 200-250 km, en een beetje vlot kan snelladen dan is dit 2CV van de 21e eeuw.
Of de R4, dan mag Citroen met de 2CV komen van de 21e eeuw, ook goed.
utregcity zegt
Gaaf hoor. Hoop dat ze ‘t waar kunnen maken, want dan hebben ze topper te pakken! 👍
Jagris zegt
Een familielid van mij heeft er nog steeds één. Een ijzersterk en slim design toentertijd en nu nog steeds. Ik hoop dat ze daar met het nieuwe model ook goed op focussen, dan wordt het waarschijnlijk weer een verkoopsucces. Ik ben al enthousiast in ieder geval.
Snelle zegt
Blijft bijzonder dat Renault gewoon met mooie retro modellen blijft komen. Ook deze twingo ziet er top uit. Hoop zelf dat de Renault 5 de eerste echte EV hothatch wordt. 300+pk achterwielaandrijving en een stuurgevoel waar je u tegen gaat zeggen.. met niet al te veel gewicht please..
MarcoM zegt
Voor 20k heb je heel veel mooie youngtimers waar je fatsoenlijk met je gezin en caravan op pad kunt.
Richmond zegt
De doelgroep die deze auto wil zal niet een Youngtimer willen die groter is.
PunicaOase zegt
Niet zo fijn voor veel korte ritjes en potentieel veel onderhoudskosten.. nieuwkoop is ook duur, maar dan weet je wat je hebt..
stefanvts16v zegt
Met een beloofd verbruik van 10 kWh per 100 km zou een 35-40 kW accu voldoende moeten zijn voor een prima bruikbare range én lage productiekosten. Kom maar door!
awesome zegt
De toenmalige renautl dealer in Amersfoort (Leusderkwartier) heeft heel wat leuke dingen met de Twingo gedaan.
Een Williams uitvoering bijvoorbeeld. Die was echt heel geslaagd!
Maar er stond met regelmaat een aangedikte versie voor de showroom.
drtim zegt
Als ie naast een kek snoetje ook de praktische genen van de oer Twingo overneemt, heeft dit ding een gouden toekomst.
dree16v zegt
Pff een keer bijna verongelukt in zo’n ding als leenauto. Verschrikkelijk hoe week zo’n ding geveerd is. Maar on topic dit ziet er wel grappig uit.
Dutchdriftking zegt
Een ruime maar compacte betaalbare elektrische A-segmenter. Die er door retrolooks ook nog geinig uitziet. Als Renault dit voor elkaar krijgt dan hebben ze goud in handen.
pomoek zegt
De “benchmark” lijkt mij de Citroen e C3 die 25k kost en 250 km ver komt. Als deze wat prijs betref onder de Citroen komt maar met 250km bereik, dan is het een, kleine, revolutie in EV-land.