Maak kennis met de Kylaq, de kleinste én goedkoopste Skoda.
Skoda was altijd een budgetmerk, maar de goedkoopste Skoda (de Fabia) kost op dit moment €23.490. Echt goedkoop is dat nou ook weer niet… Een paar jaar geleden mocht je nog voor de helft van dit bedrag een Citigo uit de showroom rijden.
Kleiner dan een Fabia
Skoda presenteert nu echter een gloednieuw model wat klein en goedkoop is: de Kylaq. Dit is een compacte cross-over die een beetje doet denken aan de Dacia Spring. Met een lengte van net geen 4 meter is de Kylaq iets groter dan een Spring, maar kleiner dan een Fabia.
Spotgoedkoop
Meestal bewaren we de prijs voor het laatst, maar die zullen we meteen maar even noemen. De Kylaq is spotgoedkoop, met een vanafprijs van slechts €8.700. Dat klinkt te mooi om waar te zijn, en dat is het ook. Tenzij je naar India emigreert, want dat is de enige markt waar de auto geleverd wordt.
Platform
De Kylaq staat op een speciale low-budget versie van het MQB platform, genaamd het MQB A0 IN-platform. Op deze basis verschenen eerder de Skoda Kushaq en de Skoda Slavia, eveneens voor de Indiase markt. Deze auto’s – inclusief de nieuwe Kilaq – worden ook allemaal lokaal gebouwd in India.
Motorisch is het natuurlijk gewoon bekende kost: de Skoda Kylaq wordt aangedreven door een 1.0 TSI. En niet eens de minst krachtige versie met 95 pk, maar die met 116 pk. De Kylaq wordt ook gewoon geleverd met zestraps automaat.
Nieuwe designtaal
Qua design is de Kylaq zelfs moderner dan de meeste Europese Skoda’s, want deze auto heeft de gloednieuwe designtaal die debuteerde op de Elroq. Voor een auto van €8.700 ziet ‘ie er gewoon prima uit. En zoals zoveel Skoda’s is dit ook een ruimtewondertje, met een bagageruimte van 446 liter. Dat is zelfs meer dan de Kamiq.
We zouden bijna zeggen: lever die Skoda Kylaq ook maar gewoon in Nederland. Natuurlijk, hij zou wat duurder worden vanwege Europese eisen waaraan voldaan moet worden. Maar al kost ‘ie hier het dubbele, dan zou het nog een van de goedkoopste auto’s zijn. En een gegarandeerd succesnummer.
ttr6 zegt
Idd: waarom wordt zoiets niet in Europa geleverd? Dat zou een leuke vraag aan het Skoda management zijn.
marcomanta zegt
Geen hond die bijna 24k betaald voor zoiets. Dan liever een BMW 3 serie van een paar jaar oud.
Mini Joe zegt
Voor 24k kan je ook een echte 2e hands kopen ipv een bmw
dijan zegt
macromanta , Wat is dat voor een vergelijk? Het gaat hier over een nieuwe auto.
Robert zegt
Volkswagen heeft precies dit ooit gedaan met de goedkope Fox, gebouwd door Volkswagen do Brasil. Alleen werd de auto onderhuids zo’n beetje compleet opnieuw worden ontworpen om deze te laten voldoen aan de Europese uitstoot-, veiligheids- en comfort eisen. Waardoor er onder de streep eigenlijk nog geen geld mee werd verdiend.
awesome zegt
Wellicht stelt de EU andere veiligheidseisen dan India.
Waarschijnlijk zitten al die snufjes er niet eens op, terwijl ze hier verplicht zijn.
En dan nog BPM gebaseerd op CO2 uitstoot.
styns zegt
Is deze, net als de rest, ook genoemd naar een specifiek soort schedewind uit een ver oord?
mashell zegt
Ze kunnen wel een MQB A0 variant voor India maken maar niet eentje waarbij de Multivan ook een Transporter kan worden?
Als Skoda nog meer van zulke wagens maakt komt er een moment dat de enige nog beschikbare naam Kaduq is…
550maranello zegt
De 115PK TSI motor heeft ongeveer 5500 BPM bij de Kamiq. Dus met wat extra veplichte EU veiligheids snuisterijen, plus BTW zit je al snel boven de 20K. Nog afgezien van de hogere productiekosten of transportkosten.