De VS is er in ieder geval wel bang voor, want zij stellen een onderzoek in naar de gevaren van Chinese auto’s.
Vroeger moest je bang zijn voor Chinese auto’s omdat ze zo onveilig waren, maar nu zijn er andere redenen om de Chinezen te vrezen. Je kunt bijvoorbeeld bang zijn dat de Chinezen onze autoindustrie slopen. Of je kunt bang zijn dat Chinese auto’s worden gebruikt om te spioneren of te saboteren.
In de VS zijn ze vooral bang voor die laatste twee dingen, dus daarom is er nu een onderzoek ingesteld. Het Amerikaanse ministerie van Economische zaken gaat kijken of Chinese auto’s een bedreiging vormen voor de nationale veiligheid. Zo ja, dan kan de verkoop eventueel beperkt worden.
Volgens president Biden is China “vastberaden om de toekomst van de automarkt te domineren, onder meer met oneerlijke praktijken.” Als de markt straks overspoelt wordt met Chinese auto’s brengt dat veiligheidsrisico’s met zich mee, en dat wil Biden niet laten gebeuren.
Aan de ene kant zijn de Amerikanen wantrouwig om mogelijke spionage. Chinese auto’s lopen niet achter en hangen vol met camera’s. En Biden wil niet dat Xi Jinping straks overal in de VS kan meegluren via de camera van een BYD, Xpeng of Nio. Of een Volvo.
Daarnaast zijn de Amerikanen bang dat de auto’s vanuit China bestuurd of stilgezet kunnen worden. Dan krijg je een soort apocalyptische scenario’s waarbij er een enorme chaos ontstaat op de wegen. Dit klinkt als een vergezochte complottheorie, maar de Amerikanen nemen geen risico. Ook dit wordt meegenomen in het onderzoek.
Momenteel valt het overigens wel mee met de invasie van Chinese auto’s in de VS, want er gelden flinke importheffingen op deze auto’s. De VS wil echter onderzoek doen voordat het straks te laat is er overal Chinese auto’s rondrijden. We zijn benieuwd naar de uitkomsten.
Bron: Reuters
tjorque zegt
Gewoon niet kopen die dingen.
Of de 3/4/5G module er even uit slopen… 🤣
Ik moet geen Chinese auto hebben, de MG4 (firmawagen) van een vriendin van ons is al 6 weken in de garage omdat de bumper kapot is door een aanrijding. En wanneer dat gemaakt zal worden kunnen ze niet zeggen want ze vinden geen vervangonderdelen.
Ik kan me perfect inbeelden dat je Chinese hok na 4 jaar Total loss is omdat ofwel de fabriekant niet meer bestaat, of het model uit productie is. Probeer dan maar eens een garantiegevalletje af te dwingen.
schuimbekje3 zegt
de tesla model 3 2024 van een medewerker zit al 7 weken te wachten op een nieuwe vooruit, de renault clio van een andere medewerker zit al 5 maanden te wachten op een koplamp, de toyota corolla sport touring zit al 3 maanden te wachten op schadeherstel, want rijdbare schade is 3 tot 6 maanden wachten…
we moeten banger zijn dat een seniele oude gast op de atoombomknop drukt ipv roomservice
a_buis zegt
Ha die laatste is ernstig en toch leuk doet me denken aan spitting image van weleer. Nurse/nuke knop bij Ronald Reagan op zijn nachtkastje.
eelco74 zegt
Dat is in de videoclip van Genesis met het nummer land of confusion.
tjorque zegt
Er zijn helaas veel seniele oude mannen aan de macht, of van mening dat ze aan de macht moeten zijn. Ik neem aan dat je het nu over onze oostbuur met grootheidswaanzin hebt.
Bang zijn lijkt me niet de oplossing.
Eerder wakker worden en zorgen dat we terug klaar zijn om ons te verdedigen. Want eigenlijk knelt vooral daar het schoentje.
faalhaas zegt
De pot verwijt de ketel…
mashell zegt
Precies. Echelon, PRISM, Google, de Amerikanen veel meer bedreven in spionage en informatie verzamelen dan welk ander land dan ook.
tjorque zegt
Maar (voorlopig toch) zijn dat onze “allies”.
Na de verkiezingen aan de overkant van de plas zullen we nog wel zien. Mss wordt het dan “all lies”.
mashell zegt
In 2013 werd al bekend dat de Amerikanen Bundeskanzler Merkel al sinds 2002 afluisterden. De Amerikanen zijn geen betrouwbare bondgenoot. Maar ja, we krijgen Apple telefoons, Google search, Netflix series en Marvel films van de Amerikanen dus laten we ze maar hun gang gaan en doen we met hun mee met het ophitsen van de Oekraïne oorlog, van het Gaza conflict en de onzinnige hetze tegen China. Wij zijn zo hypocriet.
ty5500 zegt
Het afluisteren is terecht een groot schandaal geweest. maar draai het hoe je wil, de Yankees hebben ons al twee keer uit de nood geholpen in Europa (zonder bijkomende verplichtingen of bezettingen), zijn eveneens democratisch en voorvechter van internationale regels.
De Chinezen daarentegen zijn besties geworden met het land dat om de haverklap half de wereld bedreigt met een nucleaire oorlog, genocide pleegt in Oekraine en verder half Europa opeist en zijn (net zoals Rusland) voorstander van “might is right” waardoor ze zelf half Azie terroriseren en opeisen. Vroeg of laat ontploft het kruidvat ook in Azië. Als landen zo open en bloot tonen waarvoor ze staan, dan is het logisch dat andere landen voorzichtiger worden in hun omgang met dat land. Het tegenovergestelde zou gewoon roekeloos en nonchalant zijn.
lekkerlinksrijden zegt
ik denk dat je je meer zorgen moet maken voor eventuele reparaties en restwaarde na 4 á 5 jaar. Als blijkt dat aftersales toch niet zo best zijn wil niemand zo’n hok nog hebben, dus wat dan?
utregcity zegt
Nee, auto’s met Android Mobile zijn heilig.
DeWitteCondor zegt
Zolang we ze niet aan Duitse officieren geven die vanuit de auto werken komt het goed …
degrotemuis zegt
Weer een schot voor de boeg vanuit de VS. hoewel beide theoretisch zeker mogelijk, acht ik het niet heel waarschijnlijk op dit moment, terwijl men nog voet aan de grond probeert te krijgen met veel merken. Maar op zich geen vreemde gedachte dat auto’s zomaar stopgezet kunnen worden via OTA updates. Zo las ik over een merk dat parkeersensoren in bestaande auto’s uitgeschakeld heeft omdat de grote roerganger gelooft in camerasystemen voor dit doel. En eerder klaagden mensen over minder laadsnelheid na een update. Dat ging ook allebei OTA. En VW heeft met de eerste ID modellen prima bewezen dat je met slechte software prima een auto lam kan leggen. Dus ja, een handige feature als volledig geïntegreerde OTA updates voor alles brengt ook een risico met zich mee, ongeacht het merk. Net als een merk dat flink verdient aan data een automotive infotainment laten maken een zeker risico vertegenwoordigt.
Daarnaast, BYD schijnt ook een flink deel van de iPads te produceren, en de nodige netwerk apparatuur is tegenwoordig ook Chinees. is het niet logischer om daarmee te rommelen?
Frankypanky zegt
Politieke BS
De Yanks komen nu met tegenmaatregelen vanwege de Chinese paniek om mogelijk spionerende Tesla’s.
Maar dat China de automarkt kapot domineren, vind ik nogal grotesk gedacht. Het zijn geen scooters oid, maar behoorlijk dure auto’s zonder USP.
Ik zie mijzelf geen Chinees of EV kopen in de komende 5 jaar.
Mvg,
Johanneke zegt
Iedereen is slecht, maar China is het slechtst. Ik wil zo min mogelijk China in mijn leven. Nooit een Chinese auto.
Frankypanky zegt
China is slecht?
Het land (de mensen) of de politiek?
En “zo min mogelijk China”, nou succes want juist het westen heeft nagenoeg alle industrie verplaatst naar China want goedkoop.
Mvg,
Johanneke zegt
Ja I know, maar doe mijn best. Zo heb ik gechecked waar mijn vaatwasser gemaakt is, mijn bank, mijn telefoon, ga zo maar door. Alles niet uit China. Onderdelen kunnen er natuurlijk wel vandaan komen.
En ja China is slecht. Ze trappen Hong Kong kapot, arresteren minderheden, castreren Oeigoeren. Ze zijn slecht.
mashell zegt
De Amerikanen vallen ook om de haverklap een land binnen waar ze niks te zoeken hebben binnen (Vietnam, Korea, Irak, Afghanistan), zetten ook buitensporig veel mensen gevangen, vooral als hun huiskleur wat donkerder is, ze hebben hun concentratiekamp Guantánamo Bay nog steeds niet gesloten. Ze zijn minstens net zo slecht als de Chinezen. Of eigenlijk nog veel slechter want ze bespioneren iedereen (PRISM), hun bedrijven houden zich in Europa niet aan onze regels (megaboete voor Apple, gisteren) en ze verpesten de bioscopen door veel te veel stomme Marvel films uit te brengen. De Duitsers waren fout in de oorlog. De Italianen ook. Nederland ook in Indonesië en de wijze handelen in de toeslagen affaire is ook gewoon echt slecht. Dus waar ga je heen?
Johanneke zegt
Nergens. Wat ik zeg, iedereen is slecht. Maar ik vind oeigoeren martelen en castreren toch wel het slechtst.
Anonieme zegt
Ik denk wel dat Amerika een punt heeft. Juist in veel Chinese auto’s zitten selfiecamera’s. En Volvo, dat veilige merk? Dat komt door vele camera’s en (lidar-) sensoren…
bmwadept zegt
Is Amerikaanse reactie op Chinese maatregel om Tesla’s te verbieden in omgeving van gevoelige plekken.
jippie zegt
Als gewone burger maakt het niet zoveel uit of je door de Volksrepubliek China of door de Europese ‘Unie’ wordt bespioneerd. Daarom hoop ik nog heel wat jaartjes te kunnen rijden in mijn redelijk analoge 6-cilinder. Meer heeft een mens ook niet nodig.
MarcoM zegt
Ach ja, steeds meer mensen rijden in oudere auto’s waar die meuk niet in zit. De EV vloot gaat toch massaal naar de export vanaf 2026 met de torenhoge MRB. Reken maar eens uit wat een EV van 1900 kilo mag aftikken.
mashell zegt
Er is nog niks besloten. En er is natuurlijk een kans dat als er een regering gevormd kan worden die gewoon een speciaal EV tarief invoert, net als ze voor benzine, diesel en LPG hebben gedaan.
Johanneke zegt
Als je denkt dat er geen speciaal EV tarief komt ben je rijp voor het pieter baan centrum.
O plaat zegt
In België moet je jouw Tesla buiten de kazerne parkeren als je bij de Federale Politie of het leger werkt. Gezien ze een Amerikaans bedrijf niet vertrouwen die 24/7 rond de wagen filmt. Ik kan mij niet voorstellen dat we voor Chinezen niet de zelfde regel invoeren.