In een nieuw interview doet Mate Rimac een paar interessante uitspraken over elektrische auto’s.
Mate Rimac kennen we allemaal een pionier op het gebied van elektrische auto’s. Toch is hij niet iemand die kost wat kost alles elektrisch wil hebben. Integendeel: de Kroaat heeft er voor gezorgd dat de nieuwe Bugatti juist niet elektrisch is, maar een atmosferische V16 krijgt.
Als het aan Volkswagen had gelegen was Bugatti een hele andere kant op gegaan. Het plan was om een elektrische SUV-coupé (de gruwel) te maken. Toen Rimac vervolgens de tent overnam leek het logisch dat de volgende Bugatti een elektrische hypercar zou worden. Je zet een Bugatti-koets op een Rimac en klaar is Kees.
Tot verbazing van vriend en vijand kondigde Bugatti echter een gloednieuwe V16 (!) aan voor de Chiron-opvolger. En dat hebben we dus te danken aan Mate Rimac. Hij vond een elektrische Bugatti veel te makkelijk. Een Bugatti moet iets unieks zijn. En dat is een V16 zeker.
Wat ook een rol speelt: hypercar-kopers willen helemaal geen elektrische auto meer. “We zien dat klanten in het topsegment zich willen onderscheiden, nu elektrisch mainstream wordt,” aldus Mate Rimac. Toen ze bij Rimac de Nevera ontwikkelden dachten ze dat EV’s cool zouden worden, maar dat blijkt tegen te vallen.
Dit is dus ook een reden dat de nieuwe Bugatti een V16 krijgt. Vanwege de merknaam zouden ze heus wel een paar elektrische Bugatti’s verkocht hebben, zo zegt Mate Rimac, maar dat aantal zou “niet in de buurt komen” van de auto’s die ze kunnen verkopen met een V16.
Om diezelfde reden gaat het merk Rimac waarschijnlijk ook geen nieuwe elektrische hypercar meer gaat maken. Wat ze dan wel gaan doen? Dat is nog een verrassing, maar Mate zegt dat Rimac niet per definitie een elektrisch merk is…
De Chiron-opvolger met een 1 meter lange, atmosferische V16 wordt overigens volgende maand onthuld. We zijn zeer benieuwd, met name ook naar het geluid. We hebben het al vaker gezegd: het is nog helemaal niet zo’n slechte tijd om petrolhead te zijn.
Bron: Autocar
DeWitteCondor zegt
Dit kan toch geen verrassing zijn? In dit segment shop je vooral ook voor beleving. Een door EVangelisten verguisde term, maar bij dit soort wagens is daar wel degelijk sprake van. Als de Tesla leasewagen van de buurman al in 2 sec op de 100 zit, waarom zou je dan een elektrische bugatti willen?
mashell zegt
Als de Tesla van je buurman al in 2s op de 100 zit dan wil je toch juist een elektrische Bugatti? Want je rijdt wel een beetje voor lul met een V16 die sloten benzine zuipt, stinkende giftige gassen uitstoot en langzamer is dan die Tesla van je buurman. Beleving is niet het geluid, de hitte of de stank van de motor, beleving is het gevoel dat de bestuurder ervaart. Daarom kan een EV die soepel door de omgeving glijdt of een rammelende en schuddende Austin Healey 3000 meer beleving geven dan een BMW M3 of een JDM getunede Honda S2000, want de beleving is nogal persoonlijk.
petroldrinker zegt
@mashell “beleving is het gevoel dat de bestuurder ervaart.” en voor heeel veel mensen is geluid een substantieel onderdeel van, voor mij zeker, belangrijker dan vermogen voor mij (ben niet voor niets van bijna 1000pk terug naar net geen 500pk gegaan in de loop van een paar jaar). Die soepele EV zoals je zelf zegt, zorgt juist dat er geen enkele vorm van beleving inzit, het is te saai
slickrick zegt
Waar zat die 1000pk dan precies in ?
Roskampies zegt
Daarom is de ev dus niet cool meer. Daarom is een automatic uurwerk met verschillende complicaties zoveel gaver dan een iwatch of equivalent.
robertvanheerde zegt
Dat is precies de vergelijking die ik ook maak. Een smartwatch kan ook mooi en cool zijn, maar het mist de charme/ziel van het uurwerk van een ‘gewoon’ horloge.
mashell zegt
Hahaha. Techniek heeft geen ziel en laten we elkaar niet voor de gek houden, die Zwitserse horloges worden niet gekocht vanwege de fraaie techniek, maar om zwart geld te verstoppen en te showen “kijk eens hoe rijk ik ben”.
slickrick zegt
Een Zwitsers uurwerk is als een mooie klassieker waarde vast en tijdloos, je kan van ingetogen tot extravert gaan ……als ze van zwart geld zouden moeten leven waren ze failliet
petroldrinker zegt
@roskampies niet cool meer? ze zijn nooit cool geweest….
William zegt
De huidige accu technologie is over een paar jaar alweer achterhaald. Met wellicht desastreuze gevolgen voor de restwaarde.
Die V16 is een betere gok, al was het opvallend hoeveel moeite VAG had om alle Veyrons en Chirons te slijten. Dat duurde per model vele, vele jaren.
Edge zegt
Dat was vooral bij de Chiron een ding. Daar hebben ze er meer dan 9 jaar over gedaan om 450 auto’s te slijten. De Chiron ging in vergelijking daarmee echt stukken beter, De eerste 200 exemplaren waren verkocht voordat er nog maar één auto was uitgeleverd en sinds januari 2022 (pakweg 6 jaar na de introductie) is de Chiron al helemaal uitverkocht. En dat waren dan ook nog eens geen 450, maar 500 auto’s.
robertvanheerde zegt
Hele logische uitspraak van Mate. Ik dacht precies hetzelfde. Elektrische auto’s hebben echt een aantal voordelen. Zeker voor je dagelijkse ritten van en naar je werk. Maar juist zo’n hypercar vraagt om een grote brandstofmotor. Voor de beleving en voor de charme van al die techniek/bewegende onderdelen onder de kap. Ben erg benieuwd naar die Chiron-opvolger!
ericc zegt
Wat had je nu verwacht Mr. Rimac?
jippie zegt
Peridon heeft een hele collectie Bugatti’s. Het kan me best voorstellen dat de collectie elektrische supercars bij 1 zal blijven.
pomoek zegt
Wel grappig. Een paar uur terug las ik, hier ergens op autoblog, dat de EV de auto is van de havermelk drinkende glutenvrije grachtengordel elite. Blijkt het nu alweer een paupermobiel. Zo snel kan dat gaan.
waterisnat zegt
Ik zie nul contradictie. Havermelk drinkende glutenvrije stadsdieren zijn toch bijna altijd op de samenleving parasiterende paupers?
pomoek zegt
@waferisnat: Bijna altijd=nuance! Daar drink ik een pesticide vrije glas Barolo op!
sirdrinksalotofpetrol zegt
Die auto’s worden natuurlijk niet alleen voor Europa geproduceerd, maar vooral voor mensen in de oriënt en Amerika. Daar geven ze juist geen fuck om elektrisch. Ik zou mijn product ook niet afstemmen op 10% van de totale markt.
Richmond zegt
Het gros van de auto’s rijdt niet, wat maakt het dan uit