Rimac is een van de stille aanjagers van een elektrische toekomst. Ze bouwen aan de ene kant elektrische hypercars om te laten zien wat ze in huis hebben, maar aan de andere kant leveren ze ook techniek aan andere fabrikanten. De Rimac Group is sinds 2021 eigenaar van Bugatti.
rimac nieuws
-
Rimac Nevera R, want het kon nog heftiger
Lees meer -
Rimac kondigt radicaal nieuwe auto aan
Lees meer -
Dit zijn de duurste auto’s die in het eerste half jaar op kenteken zijn gezet
Lees meer
rimac videos
Modellen
Inhoudsopgave
Rimac
De transitie naar elektrische auto’s zorgt ervoor dat sommige merken het helaas niet gaan redden. Autofabrikanten die nu nog nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden, zullen nog eens extra moeten investeren in nieuwe producten. Het probleem is een beetje dat je van die investeringen niet meteen iets terugziet. Veel automerken verkopen voor lange tijd nog auto’s met verbrandingsmotoren, terwijl ze zijdelings investeren in nieuwe technologieën.
Aan de andere kant is de transitie een kans voor nieuwe automerken die niet te maken hebben met verouderde techniek in een eveneens gedateerde infrastructuur. Als een merk als Tesla iets bewezen heeft, is dat je niet alleen het concept ‘auto’ onder handen moet nemen, maar ook alles eromheen. Hoe je ze verkoopt, produceert, in de markt zet, noem maar op.
Rimac zit er als automerk een beetje tussenin. Heel kort door de bocht: enerzijds helpen ze ouderwetse fabrikanten de overstap te maken. Anderzijds produceren ze de meest bijzondere hypercars om aan te tonen waartoe ze in staat zijn.
Mate Rimac
Rimac is het geesteskind van Mate Rimac. Mate is petrolhead in hart en nieren en had een BMW als hobby-auto. Helaas bleek de verbrandingsmotor niet heel betrouwbaar en blies hij deze op. Hij bouwde deze om met een elektrische motor. Daar was Mate absoluut niet over te spreken. De auto was te traag, te zwaar en je kon er niet ver genoeg mee rijden. In plaats van bij de pakken neer te zitten besloot Mate Rimac om de auto door te ontwikkelen.
Elektrische E30
Hij zocht contact met allerlei specialisten om de techniek in sneltreinvaart te ontwikkelen. Zowel de accutechnologie als de elektrische motor zelf. De E30 3 Serie diende aanvankelijk als een soort testvoertuig c.q. prototype. De auto was door de bemoeienis van Rimac aanzienlijk sneller. Van 0-100 km/u sprinten duurde slecht 3,3 seconden, dankzij een elektromotor met 600 pk en 900 Nm. De topsnelheid van het groene monster was 280 km/u. Dit was in 2011, nog voordat er echt snelle Tesla’s waren. Het vakmanschap droop ervan af, waardoor er vele investeerders in de rij stonden te zwaaien met chequeboekjes. Na de BMW 3 Serie was het volgende lijdend voorwerp een Opel Speedster, die de Rimac Ampster werd genoemd. Dit was in basis een Opel Speedster, maar dan met een elektromotor. Ironisch, want de eerste Tesla Roadster was een Lotus Elise, een zustermodel van de Opel Speedster.
Rimac Concept One
Waar Tesla het vervolgens zocht in dikke sedans en SUV’s, ging Rimac zich richten op supercars, elektromotoren en accutechnologie. Het eerste model was de Rimac Concept One. Deze auto werd getoond op de IAA in Frankfurt in 2011, amper 2 jaar na het oprichten van het bedrijf. De Rimac Concept One heeft één elektrische motor per wiel. Deze leveren een gezamenlijk vermogen van 1.250 pk en 1.600 Nm. De 0-100 km/u sprintopgave van Rimac is bijzonder bescheiden: 2,5 seconden is bloedsnel, maar net zo snel als een veel trager reagerende Bugatti Veyron, die ook minder vermogen heeft. De topsnelheid is begrensd op 340 km/u.
Techniek
In veel gevallen hebben die elektrische hypercars (die vaak het prototype-stadium niet verlaten) een kleine accu om zo aan indrukwekkende cijfers te komen. Het nadeel is dat je dan wel na een paar sprintjes weer moet laden. Bij de Rimac One valt dat mee, want het accupakket heeft een capaciteit van 90 kWh. Als je een beetje normaal rijdt, dan is het mogelijk om zo’n 330 tot 350 km te halen op een acculading. De Rimacs werden verkocht via drie dealers: eentje in de VS, eentje in Duitsland en eentje in het Midden-Oosten. Deze dealers verkocht al supercars van diverse pluimage, dus Rimacs konden er ook nog wel bij. Het was aanvankelijk de bedoeling dat er 88 exemplaren van gebouwd gingen worden. Uiteindelijk bleef de teller steken bij 8 stuks van de Concept One. Daar komen nog twee stuks bij van de Concept S. Dit is de sportievere variant, bedoeld voor de betere trackdays. Het vermogen is gek genoeg ietsje lager, maar dat is het gewicht ook. De Concept S is 50 kg lichter. Daarbij zijn er meer vleugels, spoilers en splitters. Ook is de topsnelheid hoger: 365 km/u.
Rimac Nevera
De Rimac One wordt in 2021 opgevolgd door Rimac Nevera (die al in 2018 onthuld werd). Het is duidelijk dat het een doorontwikkeling is van de Concept One. En ja, aanvankelijk was het de bedoeling om de auto Rimac Concept Two te noemen, maar dat werd op het laatst niet gedaan. Nevera is de naam van een kustgebied in Kroatië aan de Adriatische Zee. De Rimac Nevera is bizar snel: 2 seconden heeft ‘ie nodig om de 100 km/u te halen, dankzij een totaalvermogen van maar liefst 1.940 pk. Dankzij een 120 kWh batterij kun je dat vermogen ook een paar keer aanspreken. De topsnelheid is 410 km/u.
Ondanks het feit dat Rimac de snelste auto’s ter wereld bouwt, is het niet direct heel erg relevant. Zoals je ziet worden er uiteindelijk veel minder van verkocht en gebouwd dan gepland. De meeste supercarbouwers gaan vervolgens op de fles en proberen een nieuwe investeerder te vinden. Echter, bij Rimac dienen de auto’s niet in de commerciële zin als handel om te handelen, maar als marketing. De auto’s zijn een uithangbord van eigen kunnen.
Samenwerking met Porsche
Rimac verkoopt namelijk zijn kennis en kunde aan andere fabrikanten. Merken die de omslag naar elektrische aandrijving moeten maken. Zo zijn de accu’s in de Aston Martin Valkyrie van Rimac afkomstig. Hetzelfde geldt voor de Koenigsegg Regera. Ook de Pininfarina Battista is een product met Rimac-techniek. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat het een Rimac Nevera is met een bloedmooie Italiaanse carrosserie.
De grootste partner voor Rimac komt in 2018 in de vorm van Porsche. Zij nemen 10% van Rimac over. Hierdoor kan Porsche zich extra snel inleren in de wereld van elektrische auto’s. Daarnaast is Rimac verregaand bezig met autonome rijfuncties, iets waar Porsche uiteindelijk ook belang bij heeft. Niet voor de nieuwste 911 GT3 RS, maar wel voor al die Cayenne’s, Macans en Panamera’s. Die auto’s moeten uiteindelijk ook allemaal een elektrische opvolger krijgen. Dat is mogelijk, dankzij Rimac.
Overname Bugatti
De banden met Porsche worden nog nauwer in 2021. Dan neemt de Rimac Group Bugatti over. Bugatti en Rimac Automobili vormen samen een joint venture, waar Porsche weer een belang in heeft van 55%. Daarnaast heeft Porsche een belang van 24% in de Rimac Group. Mate Rimac heeft echter nog steeds het grootste belang en heeft daarmee zeggenschap over zowel Rimac als Bugatti.