De Lexus RZ 450e krijgt met ingang van 2024 een prijsverlaging en komt daarmee gevaarlijk dicht in de buurt van zijn Toyota-broertje.
Het begin van het nieuwe jaar is voor automerken een uitgelezen moment om de prijzen aan te passen. Naar boven toe natuurlijk. Of niet… Voor EV’s gelden namelijk iets anders spelregels. Als je even niet oplet prijs je jezelf uit de markt en wordt de Tesla Model Y nóg populairder. Daarom krijgt de Lexus RZ 450e een prijsverlaging.
De Lexus RZ, welke was dat ook al weer? De RZ is het broertje van de Toyota bZ4X (dat kun je ook wel zien) en is op dit moment de enige volledig elektrische Lexus. Met een lengte van 4,8 meter zit de RZ tussen de NX en de RX in qua formaat.
De RZ is er vooralsnog alleen als RZ 450e en die is nu flink afgeprijsd. De vanafprijs is nu €61.995, waar dat eerst €67.495 was. Dat scheelt dus €5.500. Bij de hogere uitrustingsniveaus ben je tot €7.000 goedkoper uit.
Op zich is het niet noodzakelijk om voor een duurdere uitvoering te gaan, want met de instapper kom je al een heel eind. Je hebt standaard bijvoorbeeld stoelverwarming voor, een achteruitrijcamera, climate control met twee zones en alle mogelijke hulpsystemen. Wel heb je stoffen bekleding en moet je de stoelen met de hand verstellen.
Prijsvergelijking
Om te kijken of de Lexus RZ 450e zijn concurrentiepositie een beetje verbeterd heeft, pakken we de grootste rivalen er even bij:
- Tesla Model Y RWD (299 pk, 455 km range): €45.993
- Mercedes EQB 250+ (190 pk, 530 km range): €54.966
- Toyota bZ4X AWD (218 pk, 419 km range): €59.995
- Lexus RZ 450e (313 pk, 400 km range): €61.995
- BMW iX3 (286 pk, 471 km range): €71.465
Wat vooral interessant is om te zien: het prijsverschil met de Toyota bZ4X is nu heel klein. Er is weliswaar nog een goedkopere instapper van de bZ4X, maar voor de juiste vergelijking hebben de vierwielaangedreven versie gepakt. Die is maar €2.000 goedkoper, terwijl de Toyota bijna 100 pk minder heeft.
De Tesla Model Y biedt uiteraard nog steeds de verreweg de beste value for monery, maar die is niet zo premium als een Lexus. De Mercedes EQB is dat wel. Dit is een interessante deal als je veel range wil en een derde zitrij. De instap-EQB is echter niet bedeeld met veel vermogen en het model zit eigenlijk een segment lager dan de Lexus.
Al met al is de prijs van de Lexus RZ 450e nog best oké, zeker als je het vergelijkt met een BMW iX3, die bijna een volle 10 mille duurder is.
pomoek zegt
Wat is nu eigenlijk het voordeel van zo’n yoke stuurwiel? Zijn we nu al honderd jaar op de verkeerde manier auto aan het rijden of is het gewoon mode?
Ram-G-maN zegt
Met drive-by-wire en variabele stuurwiel overbrengingsverhouding heeft het in de Lexus wel bestaansrecht. Check voor meer informatie: https://youtu.be/agMrewRJTow?si=p8v1Q2eijVITyQ5k
cdlop01 zegt
Als Lexus rijder is het geklungel van Louwman met dit merk niet aan te zien. Geen enkele inzet om er wat van te maken. Onbegrijpelijk de meer dan slechte verkopen in Nederland, Louwman verdient het te makkelijk met Yarissen en Corolla’s. Wordt tijd dat Toyota afscheid gaat nemen van Louwman.
Voor de liefhebbers, zou wachten op de RZ300E, 450km wltp bereik, nieuw ontwikkelde ophanging achter voor nog meer comfort.
Als de RZ300e 52k a 55k gaat kosten dan heb je uitstekende bev en een keer wat anders.