Of het gaat lukken is een tweede, maar een Lamborghini Revuelto op de Nürburgring van het merk zelf komt daar niet om een zondagsritje te doen.
Lamborghini lijkt qua sportwagen-layout eigenlijk niet het perfecte recept te hebben voor een pijlsnelle raceauto. Zware auto’s met dank aan een vierwielaandrijvingssysteem en daar de V10’en en V12’en best wat pit hebben, de concurrentie zet vaak met kleinere motoren betere cijfers neer. Toch wist Lamborghini met de ultieme Aventador en toenmalige ultieme Huracán twee keer het record te pakken van productieauto’s op de Nürburgring met de SVJ en Performante.
Nieuwe records
Sindsdien is het tijd voor andere modellen om de kroon te pakken, de tijd zit immers niet stil. Vooral geweld uit Stuttgart heeft de Aventador SVJ op zijn nummer gezet, want twee Porsches (911 GT2 RS Manthey (991) en 911 GT3 RS (992)) staan er nu boven, evenals twee Mercedessen (AMG GT Black Series en AMG One). De revanche van Lamborghini was er nog niet: ondanks dat de Huracán STO al een tijdje uit is, heeft die nog geen records gereden. Wellicht dat de hagelnieuwe Revuelto orde op zaken kan stellen.
Lamborghini Revuelto op de Nürburgring
De opvolger van de Aventador brengt namelijk een bijna opzichtige bak geweld mee. De V12 met hybride-ondersteuning levert 1.015 pk. De prestatiecijfers zijn flink. Of de Revuelto gelijk mee kan doen met de grootsten der aarde moet nog bekeken worden, maar in ieder geval nam Lamborghini alvast een exemplaar mee naar de Nürburgring. Misschien wel om even te peilen of er een record mogelijk is…
Gelukkig was de Lamborghini Revuelto op de Nürburgring sowieso een mooi spektakel, want buiten Sant’Agata Bolognese is de auto ongecamoufleerd waarschijnlijk niet vaak ‘in het wild’ gespot. Voor de Nürburgring-spotters is dat een mooi debuut. En wij kunnen het daarna weer delen, uiteraard. (via Wilco Blok)
tiemegommer zegt
Spoiler had ik zo nog niet gezien, vraag me af of dat voor de aerodynamica nuttig is
HzR zegt
Nee, spoilers zijn eigenlijk alleen voor de looks
drdre1 zegt
Ik denk dat hij zich afvraagt of de vorm van deze spoiler bijdraagt aan beter weggedrag. ’t Is immers nogal een aparte vorm. Ik zou, als leek, zeggen dat de spoiler de airflow zo vloeiend mogelijk moet geleiden om een zo’n voorspelbaar weggedrag mogelijk te maken. Deze spoiler lijkt hiervoor echter veel te extreem?
hotze zegt
*** downforce ***
Waarom zou de 992 GT3RS anders zo snel zijn? Die heeft relatief weinig pk’s maar kleeft aan het asfalt. Spannend hoe snel de 992 in GT2-vorm, te verwachten met 750+ pk, een ronde zal snellen. Dit is eigenlijk een GT3RS met veel meer vermogen. Het ziet er niet uit hoor die spoilert, maar het werkt zeker.
luittinke zegt
Een spoiler is altijd puur uiterlijk vertoon, een vleugel draagt wel bij aan het verbeteren van prestaties.
To spoil – verpesten
flatsix010 zegt
Een dergelijke spoiler is vaak meer voor stabiliteit dan downforce. Alhoewel op zeer hoge snelheden dit waarschijnlijk wel een effect zou hebben.
Ontwikkelingskosten, gewicht en looks worden er niet beter op dus het is echt wel functioneel.