Dat is leuk shoppen! We zoeken een klassieke supercar voor Cayman geld!
Een originele aanvraag! Daar houden wij wel van. Peter stuurde ons een mailtje met de vraag of we even konden shoppen voor een een leuke klassieke supercar voor Cayman geld. Nu dachten wij aanvankelijk dat het ging om een gebruikte Cayman, maar Peter bedoelde een nieuwe Cayman GTS.
Ferrari te goed
We gaan het eventjes toelichten. Hij heeft op dit moment enkele auto’s, waaronder een Ferrari 448 GTB. Helaas, helaas, die auto gaat er uit. Peter droomde altijd van een dergelijke auto, maar toen ‘ie er eentje had, ging de lol er iets te snel van af.
Het probleem met de Ferrari is tweeledig. De auto vertegenwoordigt ten eerste een enorme waarde. Ten tweede is de auto te goed en te snel om ervan te genieten. Je moet echt naar de Autobahn en het circuit om de auto te kunnen laten werken. Dan ben je zo ongeveer sneller dan iedereen, maar het is wel zonde. Daarom rijdt Peter de zondagen vaak in zijn MG B, een klassieker die hij van zijn vader heeft geërfd. Die MG is net te oud, te traag en te slecht gebouwd om wat langere toerritten mee te doen, maar de 488 GTB is overkill.
Zoektocht naar een klassieker supercar
Waarom niet een klassieke supercar? Eentje die minder goed en minder snel zijn dan de 488 GTB, maar waar je beter het snelheidspotentieel van kan aanspreken. Dus de klassieke sensaties van de MG combineren met iets meer vermogen Kan dat? En zo ja, waar kom je dan op uit?
Peter heeft het liefst niet een auto die enorm afschrijft. Hij wil er graag mee rijden, dus geen auto’s met 5.000 km waarbij het USP die lage kilometerstand is.
Enfin de wensen en eisen voor een klassieke supercar voor Cayman geld kun je hieronder zien:
Porsche 911 Turbo 3.3 (930)
€ 145.000
1986
97.000 km
Wat is het?
Een rijdende legende! De widowmaker! De 930 Turbo is het archetype Porsche. Vaak wordt de Turbo afgedaan als de comfortabele en snelle keuze. In dit geval is het nog best een spannende auto. Er is geen ASR of ESP, maar wel een flink pendule-effect dankzij de motor die achter de achteras is geplaatst. De motor is dan zelf ook een bijzonder unit, want de 3.3 liter zescilinder boxer heeft veel vermogen en koppel, maar ook een flink turbogat én een wat trage reactie op het gaspedaal. Daardoor duurt het even voordat de motor zijn vermogen levert. Maar als ‘ie dat doet, komt het er ook lekker in.
Hoe rijdt het?
Ja, spannend! De besturing is waanzinnig direct en vol gevoel. Niet zo precies als moderne Porsches. De rechtopstaande voorruit en hangende pedalen zorgen voor een unieke zitpositie en rijervaring. De 911 Turbo is niet alleen snel voor zijn tijd, maar ook gewoon echt snel. Het is niet een auto die je uitwringt om de laatste tienden op de Nürburgring te vinden, maar wel een auto die altijd respect afdwingt en die je gaandeweg leert kennen. Het klinkt heel vreemd, maar net als een Clio V6 is dit een auto waarmee het normaal rijden al een hele beleving is.
Kosten Porsche
- Verbruik: 1 op 8,6
- Brandstofkosten: € 118
- Gewicht: 1.300 kg
- Motorrijtuigenbelasting: 57
- Verzekering: € 125
- Totaal: € 300
Onderhoudsprognose
Het is een oude auto, dus houd heel erg goed in de gaten wat de staat is van de auto als je ‘m koopt. Ook is het zaak om alles goed bij te houden. Daarbij vallen de kosten eigenlijk best wel mee in veel gevallen. Onderdelen zijn heel erg goed geregeld bij Porsche. Ook zit het met de betrouwbaarheid wel snor, dit zijn erg stevige auto’s. Zeker de laatste series zijn helemaal uitontwikkeld. Maar omdat het een klassieker is, moet je niet alleen rekening houden met reparaties, maar ook met revisies.
Afschrijvingsprognose
Het is een Porsche, dus in principe zit je op goud. Voor dit bedrag heb je ook een 964 Carrera, maar dat is ook alleen maar omdat alle restomodders die onder handen nemen. Denken wij. Een late 911 Turbo is een icoon en zal absoluut niet in waarde dalen, is onze prognose. Sterker nog, onderhoud ‘m goed bij de Porsche dealer en breng ‘m in zo goed mogelijke staat en je kan er geld aan verdienen.
Honda NSX (NA1)
€ 118.000 (specialist, Italië)
1993
27.000 km
Wat is het?
De ultieme Honda en misschien wel de ultieme Japanse supercar. De Honda NSX was een showcase van wat de Japanners in huis hadden. Een hele boel, zo zou blijken. De Honda NSX van deze generatie (de NA1) bleef tot 2005 in productie, maar het zijn de vroege exemplaren die je wil. Die zijn het lichtst en meeste fun. Met de jaren werd de NSX luxer en zwaarder, maar niet leuker. Ontwijk de NSX-T en automaten, die waren nieuw duurder, maar je wil de coupé met handbak.
Hoe rijdt het?
Goddelijk! Het is zo’n auto waarbij werkelijk elk stukje techniek is uitgedacht en dat merk je. Dit is niet toevallig een Honda met middenmotor met V6, maar een homogeen stuk techniek dat gewoon klopt. Samen met een Lotus is de besturing het beste wat je tegen kunt komt. Geen enkele moderne auto komt daarbij in de buurt, McLaren daargelaten. De motor is op papier niet zo heel erg sterk, 273 pk, maar het is hoe het vermogen vrij komt. De grote USP is de balans. Waar je bij de Porsche echt goed moet opletten met wat je dat, kun je deze auto wél bij de nek pakken en alles eruit wringen. Of niet. Dan vindt de NSX het ook best. Je kan er zelfs mee woon-werk verkeer doen. Een zeldzaam stukje hoogwaardige techniek.
Kosten Honda
- Verbruik: 1 op 10,75
- Brandstofkosten: € 95
- Gewicht: 1.370 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 65
- Verzekering: € 95
- Totaal: € 255
Onderhoudsprognose
Het is een Honda, dus mega-betrouwbaar! En dat geldt nog steeds. Maar net als met de Porsche moet je echt rekening houden dat er eens een paar hoge kosten aankomen. Roest komt bijna niet voor, met dank aan het aluminium spaceframe. Elektrische storingen zijn er ook niet, want het is een Honda. Sommige exemplaren hebben heel erg lang stil gestaan, dus kan het wel zijn dat je olie, remmen, rubbers, banden en dergelijke moet vervangen.
Onderdelen kunnen wat lastiger zijn, zeker in vergelijking met Porsche. Daarbij zijn de onderdelen ook zeker niet goedkoop. Top tip: in de VS is het iets beter voor elkaar. Daar is de auto (in veel grotere aantallen) verkocht als Acura of ga naar NSX UK, waar ze een kort lijntje met Japan hebben. De Nederlandse Honda-dealer ziet je graag komen, maar reken er niet op dat ‘ie een voorscherm, achterlicht of onderblok voor je heeft liggen op voorraad.
Afschrijvingsprognose
Hier ga je winnen, want NSX-en zijn duur. Erg duur. Dat is niet iets van de laatste tijd, al lange tijd hebben vertegenwoordigt de NSX een hoge waarde. Qua afschrijving zien wij het zonnig in. Van alle Japanse auto’s heeft deze de grootste verzamelwaarde. Ja, een Supra of Skyline eveneens, maar dat komt vooral omdat zoveel exemplaren uit hun voegen getuned zijn. De waarde van de NSX loopt al jaren licht op en we zien niet in waarom dat niet het geval zal zijn de komende jaren.
Aston Martin Virage Volante
€ 139.000
1993
13.600 km
Wat is het?
We wilden ook iets compleet anders aanbieden voordat we naar de YOLO gaan. Het kan zijn dat je een compleet andere rijervaring interessant vindt. Zeker als je een MG B hebt, is nóg een Britse cabrio een leuke toevoeging. Deze auto komt uit de periode dat Aston Martin extreem onsuccesvol was en nauwelijks auto’s bouwde. En wat er uit de fabriekspoorten van Newport-Pagnell kwam rollen, was toen niet echt hoogstaand. Maar wel leuk! In dit geval is de Virage Volante een grote cabriolet met 5.3 liter V8 motor. De koplampen zijn van Audi, de achterlichten van Volkswagen. Latere facelift-modellen zien er chiquer uit, maar hebben niet die toffe jaren ’80-vibe.
Hoe rijdt het?
Ja, meer avontuurlijk dan sportief. Dit is geen Britse Ferrari, laat dat duidelijk zijn. Het klinkt misschien vreemd, maar deze Aston-generatie is eigenlijk hoe je wilt dat een muscle car is. Niet dat het rijdt als een Mustang, maar het heeft er wel iets van weg. Alleen dan heeft de Aston Martin wat meer raffinement. Het is een prima auto om dagelijks mee te rijden. Ga dus zeker voor de cabrio, want die voegt er een dimensie aan toe. Ja, de koets is nu veel zwakker, maar je hoort de V8 veel beter. En dit was sowieso niet de scherpste sportwagen, dus je verliest wat dat betreft ook niet zo heel erg veel.
Kosten Aston Martin
- Verbruik: 1 op 5,76
- Brandstofkosten: € 178
- Gewicht: 1.640 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 85
- Verzekering: € 175
- Totaal: € 438
Onderhoudsprognose:
Nou, zoek een specialist en noteer de verjaardagen van zijn personeel, hun kinderen en hun huisdieren. Want je gaat ze allemaal goed leren kennen. Via Aston Martin Works kun je nog aan onderdelen komen, maar het is duur.
Afschrijvingsprognose
Lastig te voorspellen. Aston Martins zijn namelijk een beetje hit-and-miss qua afschrijving. Zeker in vergelijking met hun concurrenten. In dit geval zit het wel goed, want deze auto’s zijn met de hand gebouwd in zeer lage aantallen: 234 stuks om precies te zijn. Daarbij is deze auto nog een échte Aston Martin en niet een omgekatte Jaguar (wat de DB7 eigenlijk is).
Ferrari Testarossa
€ 135.000
1987
29.000 km
Wat is het?
De auto van Don Johnson in Miami Vice. Veel cooler dan dit wordt het niet. De Ferrari Testarossa was de super GT uit de jaren ’80. Denk aan een supercar uit deze periode en als het geen Lamborghini Countach mag zijn, is dit ‘m.
Hoe rijdt het?
Als een opgevoerde Panda, natuurlijk. Zonder gekheid, we zeggen net dat deze auto zeer onbegrepen is. Iedereen denkt dat dit een supercar is. Een raszuivere sportwagen. Dat is het eigenlijk niet. Het is juist meer een GT. Dus het interieur is relatief ruim van opzet (alhoewel de zitpositie maf is). De ophanging is niet kneiterhard en de motor is relatief dociel. Het blijft natuurlijk een atmosferische platte V12, dus het klinkt waanzinnig goed en komt zeer goed van zijn plaats.
Kosten Ferrari
- Verbruik: 1 op 4,54
- Brandstofkosten: 225
- Gewicht: 1.656 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 93
- Verzekering: € 220
- Totaal: € 338
Onderhoudsprognose
Dramatisch. Ferrari’s uit de jaren ’80 zijn stervensduur om te onderhouden. Er zit een zekere Ferrari taks op, natuurlijk. Maar ook zonder die taks ben je enorm prijzig uit. Onderdelen zijn schreeuwend duur, er moet veel geregeld vervangen worden en bij bijna alles moet het blok eruit. Anderzijds: via Ferrari Classiche is nog veel te krijgen om de auto in tip top conditie te te houden. Maar reken je niet rijk, dit zijn ware moneypits. Een koppeling vervangen kan zo in de vijf cijfers lopen.
Afschrijvingsprognose
Dat hangt ook weer een beetje af van hoe je ‘m onderhoud. Een goed onderhouden Ferrari Testarossa zal alleen maar in waarde toenemen. Zorg dus dat je een goed beginpunt hebt, dus niet eentje waar een hoop mis mee is.
Conclusie klassieke supercar voor Cayman geld
Nou, ga lekker voor de Honda! De tijden dat je moest uitleggen dat het toch wel heel erg bijzonder is, zijn al lang voorbij. De Honda NSX rijdt naar tegenwoordige maatstaven heel erg goed, de kosten om het rijdend te houden zijn te overzien en de afschrijving is, eh, eigenlijk niet bestaand. De 911 Turbo is een solide keuze voor als de NSX te braaf is. Die andere twee zijn absoluut de moeite waard, maar wellicht meer een onderdeel van een collectie waar wat meer auto’s in staan.
goteza zegt
Alfaholics. Klassiek, ziet er fantastisch uit, klinkt goed en schijnt best leuk te zijn 😀
jw67 zegt
Eens, maar dat is (zeker) twee keer Cayman-geld.
tvklarenbosch zegt
Ik zou denk ik voor een 550 gaan….
vaakbenjetebang zegt
Heel moeilijke aanvraag, dit. Probleem is dat veel ‘klassieke’ supercars hartstikke gaaf zijn, maar dat er in veel opzichten vaak amper mee te leven valt. Dingen als zitpositie zijn vaak al uitdagend, je ziet soms werkelijk niets van de wereld om je heen en als je heel eerlijk bent: zo heel erg goed rijdt het vaak niet eens. Als je het snelheidspotentieel echt gat aanspreken kunnen er zomaar heel onverfijnde eigenschappen naar boven komen. Spannend is het gegarandeerd, en een ervaring is het natuurlijk ook – en dat is onbetaalbaar. En dan hebben we het nog niet over de betrouwbaarheid of bouwkwaliteit – veel van dit soort auto’s is strikt genomen niet heel veel beter dan een MGB.
Dat gezegd hebbende: ik zou het gewoon doen! Lijkt me ontzettend gaaf om zo’n budget te hebben voor zo’n soort auto. Hoe klassiek mag/moet het zijn? Een Ferrari F355 zou een heel aardige sweet spot kunnen zijn, bijvoorbeeld, of misschien ook wel een Lotus Esprit – en dan kun je de mooiste S2, S3 of S4 uitkiezen denk ik, al naar gelang je persoonlijke voorkeur. Misschien te oud en /of te duur: een Maserati Bora. Of doe eens gek, en ga op zoek naar een DeTomaso Pantera.
Johanneke zegt
Zo’n Honda is mijn droomwagen. Het verhaal erachter is ook geweldig. Honda had succes in de F1, maar geen sportwagen. Eerst was er een prototype met een accord motor zonder vtec, de hoge bazen boos. Verder ontwikkeld en beter gemaakt, Senna laten rijden, mwoa zegt ie, kan beter in de bochten. En dat is gebeurt. Toen dit ding uitkwam was het niet alleen sneller dan Ferrari, maar ook veel betrouwbaarder, en comfortabeler.
Vanaf 97 is er een versie met iets meer vermogen.
pignon zegt
Dat is nog eens een gave uitdaging! Er zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden. En hoe klassiek mag/moet het zijn? Italianen uit de jaren 80 zou ik laten staan, ook al heb ik een zwak voor de 308. Een Maserati GranTurismo of Ferrari 612 zou ik zelf overwegen
p993 zegt
Oooh. De 612! En aub in donkerblauw met creme leder!
petroldrinker zegt
Niet echt klassiek, maar wel leuk, droomauto stuff, nog een rauw randje, en kwa reliability zijn ze goed en geen bizarre onderhouds kosten zoals de 80’s en 90’s modellen van het merk, een Ferrari F430 (spider)!
utregcity zegt
NSX 😍
hanse1one zegt
Even buiten de box denken. Maar waarom geen Lancia Delta Integrale EVO2? Voor dat geld heb je de beste. Al het geluk gehad om een paar keren mee te rijden. Wat een leuk gooi en smijt ding. En de Delta rijd de meeste sportwagens uit die periode zoek. De wagen kan veel meer aan dan de standaard 215pk. 40-50pk meer is er makkelijk uit te halen. En de gebruiks en onderhoudskosten zullen niet hoger zijn dan de hier voorgestelde. Het is maar een idee.
Johanneke zegt
Denk dat als je het een beetje waardevast wilt houden je juist stock moet blijven. Op een aanpassing die bijvoorbeeld betrouwbaarheid verbetert na.
shicomm zegt
Dat zijn nog eens aanvragen ! :D
De ferrari en aston gaan het niet worden denk ik.
Dat zijn wat meer liefhebbers wagens en niet zozeer auto’s waar je lekker mee gaat toeren.
Een 911 is geen gekke keuze maar wel eentje die je moet liggen denk ik.
De moeite van het uitproberen waard ? ;)
De nsx is een relatief veilige keuze maar wel een tikje smaak gevoellig.
Zeker als er een midden moet worden gezocht tussen een klassieke brit en een hitsige italiaan.
Toch is dit er ook eentje die je zeker moet proberen.
Als je kunt gaan proefrijden dan zou ik het zeker doen.
De eerder genoemde esprit zou ik ook zeker als optie zien.
Johanneke zegt
Een esprit zou nog wel eens in waarde kunnen gaan stijgen. Wel het wedge design, maar niet de abnormale prijzen nog zoals de lambo’s etc met wedge design.
racerx zegt
Ik zou gezien de wensen van betrokkene de 488 verkopen en er een Californa T / Portofino voor terug kopen. Heerlijke auto’s, ook op lagere snelheid. Als vervanger van de 488 word ik van geen van bovenstaande opties echt warm. Dan maar iets minder klassiek, een DB9 of DBS zouden ook op de lijst staan, alsmede een 997 Turbo (S)
b088y zegt
Wiesmann roadster? Snel, waardevast en exclusief
Who_carez zegt
Prachtige auto met een redelijk moderne techniek waar je je verder niet al te ongerust om moet maken. Perfecte keuze inderdaad :)
Ik dacht ook gelijk aan een Ferrari 550 of een f355 of een Maserati Spyder. Een Aston Martin db7 Volante zou anders ook nog wel kunnen :)
ggj1987 zegt
Als ik uit deze moest kiezen, ging ik zo voor de NSX!
Luuk zegt
Als ik ooit zo’n budget heb dan zou ik voor een F430 of California gaan. Of een mooie Maserati 4200gt.
tenaci zegt
Met deze centen zou ik voor een D8 GTO gaan. Bij Donkervoort zelf een mooi exemplaar te koop.
kasteel zegt
Ik zou toch die GTS pakken met deze opties
minimoke1984 zegt
Ik mis in dit lijstje De corvette ZR-1 maar die is dan misschien niet klassiek genoeg.
Persoonlijk, als t net wat nieuwer mag zijn zou ik ook is kijken naar een Gumpert Apollo… maar ja dat is eigenlijk ook een trackspeeltje.. Eigenlijk wil hij dus een snelle GT.. want alle supercars zijn voor track ontwikkeld.. dus tja.. andere auto’s. Genoeg snelle GT’s te vinden.
Benny_Weisz zegt
Wees verstandig en ga voor de NSX……om vervolgens spijt te krijgen dat je niet voor de 911 Turbo bent gegaan, iedere keer je er eentje tegenkomt.
Dutchdriftking zegt
En ik ben dan weer zo’n klootzak die vind dat je een supercharger op een NSX moet schroeven. Verder lijkt mij een Alpine A610 nou een leuk idee. Kan je die andere 100.000 euro bewaren voor onderhoud. Ga je nodig hebben.
petroldrinker zegt
Wbt nsx, helemaal met je eens, 1x een oem nsx gereden, en die vond ik toch een partij traag!
frederik zegt
De NSX schijnt saai te rijden. Waarom niet een 996 of 997 GT3?
tmenges zegt
Saai is denk ik niet het goede woord, ik denk eerder makkelijk… voordat de VTec erin ramt is het volgens mij een vrij makkelijke en rustig rijdbare auto..
Raine zegt
Ik denk dat Peter dan wellicht eens contact met mij moet opnemen.
Ik heb een 12/1998 NSX-T in bezit met ca 50K Km op de teller, in vrijwel nieuwstaat (heeft altijd garage gestald gestaan, heb deze zelf inmiddels 17J in bezit, ben 2e eigenaar).
Het is de verbeterde Na2 versie, dus qua uiterlijk nog hetzelfde met de klap koplampen, maar wel met veel fabrieksverbeteringen zoals: de 3.2L motor, 6 versn bak, groter remsysteem, dunnere maar sterkere aluminium carrosseriedelen enz enz.
Deze is voorzien van een officiële Supercharger kit, waardoor het vermogen is gestegen van de standaard ca. 280PK naar ietsje boven de 400PK en is qua onderstel voorzien van originele NSX-s en NSX-R upgrades.
Dan heeft Peter dus the best of 2 worlds: een NSX met prestaties die niet meer als “braaf” te omschrijven zijn.
Ik ben al een tijd serieus aan het overwegen om de auto eens te koop te gaan zetten omdat ik er al jaren zelden mee rijd.
Prijs zal wel ietsje hoger liggen dan de boven genoemde NSX, maar wat lager dan de Porsche.
EN de auto staat gewoon in NL op NL kenteken, dus geen import nodig..
Ook is het mooie van de supercharger dat deze relatief eenvoudig weer standaard terug te bouwen is, dus indien de wens om origineel te maken zou ontstaan, dan kan dat vrij eenvoudig.
Laat Peter bij interesse maar eens contact met mij opnemen…
[email protected]
Dutchdriftking zegt
@raine: even aanmelden voor mijn auto? Lijkt mij een hele gave kandidaat.
Houthakker zegt
Zou een mooie AM kopen, prima mogelijk voor dit budget. Db9 of misschien toch gewoon een V8 Vantage .
Stefje zegt
Ben ik de enige die het bij de laatste ‘analoge digitale’ auto’s zou zoeken? Liever een Ferrari F430, of misschien zelfs nog 458, waarbij je alleen al vanwege het geluid bij 30-40km/h al een mega beleving hebt? Er is een reden dat de 458 tegenwoordig ongeveer hetzelfde kost als een 488.
Ook zou ik liever een Porsche 996 4S, of een 997.2 GTS prefereren boven een 930 Widow Maker. Je wilt wel nog wát plezier hebben als je met je auto rijdt, zonder je direct zorgen te maken of je ooit nog thuis komt.
Vanaf de 991 wordt alles te digitaal, te makkelijk, te verfijnd.
Ook een Gallardo Superleggera moet in het budget wel te vinden zijn, maar je moet wel kijken of daar in past als Nederlander zijnde. Capristo uitlaat eronder en janken maar!
Of, lekker ludiek; neem een Maserati GranTurismo MC Stradale. Heerlijk geluid, veel luxe, maar wel gewoon nog een heerlijke reisauto die bij 30 al geniaal klinkt, en dat bij 300+ nog steeds doet.
Alles is te vinden onder de prijs van de 488. Easypeasy lijkt me.
petroldrinker zegt
Precies mijn gedachte, ik heb het dan ook gedaan en een F430 spider gekocht deze zomer
seatleon zegt
Dit vind ik wel een leuke aanvraag. Het ‘probleem’ van Peter is voor mij de reden dat ik supercars minder interessant vind. Het is te snel voor de gewone man en denk ik: wat heb je eraan?
Maar daar heeft Peter niks aan. Ik zou denk ik kijken naar een atmosferische 911. Niet zo snel als een turbo, maar wel leuk om een keer open te trekken en een keer iets te hard een bocht in te duiken.
retsok zegt
Lotus exige, alle versies hebben wel wat. En niet zo groot en breed als veel andere supercars, eigenlijk ook heel prettig.
En anders toch de NSX!
kilum zegt
De NSX is denk ik de beste keuze in deze aanvraag.
Toch denk ik dat een Ferrari 612 ook een optie kan zijn. Verder zou je ook een 456 kunnen bekijken. Wat ik ook altijd een heel erg mooie Ferrari heb gevonden.
Als je iets totaal anders wilt maar wel supercar prestaties. Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II