Lamborghini staat op het punt iets nieuws te introduceren, namelijk een hybride SUV.
Wat is een echte Lamborghini? Op deze filosofische vraag zijn er veel verschillende antwoorden mogelijk. Volgens sommigen is alles na de Diablo geen echte Lamborghini meer. Die mensen zullen zéker niet blij zijn met de nieuwste creatie uit Sant’Agata Bolognese.
Lamborghini deelt vandaag een teaser op Instagram, waarmee ze aankondigen dat ze binnenkort met nieuws komen. Ze verklappen nog niet wat, maar dat kunnen we wel raden. Om te beginnen gaat het om een variant van de Urus, dat is vrij snel duidelijk als je de plaatjes bekijkt.
De vraag is vooral: wat voor variant? Een hardcore variant is er al, in de vorm van de Urus Performante. Op de zijkant van de auto is echter een subtiele hint te zien. Daar zien we een sticker die aangeeft dat het om een geëlektrificeerde testauto gaat.
Tegelijkertijd zien we nog wel uitlaten, dus het gaat nog niet om een EV. Oftewel: je kijkt hier naar een hybride Lamborghini Urus. Stiekem wisten we al dat deze zou komen, maar nu hebben we dus bevestiging vanuit Lamborghini.
De hamvraag is: houdt Lamborghini de V8, of gaan ze toch downsizen? Afgaande op de video’s die gemaakt zijn bij de ‘Ring, kiest Lamborghini voor het eerste. De hybride Urus klinkt namelijk nog steeds als een V8.
We hoeven niet lang in spanning te zitten, want de onthulling is al zeer binnenkort. Lamborghini kondigt namelijk de onthulling aan voor 24 april. Als het goed is kunnen we jullie dus aanstaande woensdag meer vertellen.
Update: hete details
Een man in een regenjas kan alvast hete specificaties met Autoblog delen. De super-SUV krijgt de beschikking over een systeemvermogen van 800 pk. Daarmee sprint het beest in 3,4 seconden naar de 100. Qua positionering komt de hybride Urus tussen de S en de Performante in.
Omdat het meteen een facelift betreft is er nog meer nieuws te melden. In het intereur komen nieuwe fysieke drukknoppen tussen de nieuwe beeldschermen in het interieur. Daarnaast is er een een gigantische diffusor in vergelijking met de overige varianten. De achterbumper krijgt een nieuwe designstijl die doet denken aan de Cayenne Turbo GT.
De koplampen zijn ook helemaal nieuw. Een geinig detail is de vormgeving van de LED-strip. Dit moet de staart van een stier voorstellen. Qua prijs komt de Urus hybride boven de Performante, maar door een lagere BPM-boete zal dit model juist gunstiger geprijsd zijn in Nederland.
Rudy zegt
Neem aan dat hier gewoon de aandrijflijn van de Cayenne Turbo hybride in zit? Waarschijnlijk met een paar pk extra.
audirs3 zegt
dat denk ik ook, niks bijzonders aan, gewoon de zoveelste PHEV… Next!
William zegt
Die uitlaten kunnen ook nep zijn. Maar zo niet, wordt het een PHEV of een gewone hybride?
mashell zegt
Maar waarom dan de camouflage? Zo bijzonder is een hybride in 2024 toch ook niet meer?
Johanneke zegt
Een echte lambo is een sportwagen. Zelfde bij Porsche. Maarja ze moeten de rebadges verkopen om sportwagens te kunnen blijven maken.
mashell zegt
Een echte Lambo is een tractor. Daarmee staat de Urus dichterbij bij de traditie dan de Revuelto… Een echte Porsche is net als de oer-Porsche 356 opgebouwd uit VW onderdelen, daarmee is de Cayenne meer een echte Porsche dan de 911…
Wat ik wil zeggen is wie zulke dingen zegt die negeert meestal een deel van de historie en ontneemt een merk de mogelijkheid zich te ontwikkelen. BMW maakt ook geen compacte goedkope stadsauto’s met de deur aan de voorkant meer en dat vinden we toch ook goed?
audirs3 zegt
@mashel Ik ben het grotendeels met je eens hoor, maar ik vind de Urus toch echt een slap product. Gewoon een Cayenne kloon met een ordinair sausje er overheen. Ze hadden dan toch beter een echte LM002 opvolger kunnen bouwen, een soort Bowler concurrent, een super snelle offroader. Dat was nou echt cool geweest en onderscheidend.
87sandyd zegt
Ja daar hadden ze er vast heel veel van verkocht inderdaad. Dat had het bedrijf vast winstgevend gehouden.
audirs3 zegt
@86sandyd Ik denk dat een Lamborghini hot hatch of Lambo stationwagon voor minder dan een ton ook vast goed zou verkopen. Wil niet zeggen dat het een slimme zet is. Je tast de exclusiviteit dan enorm aan als je meerdere keren per dag een Lambo in de file ziet staan.
Op korte termijn geeft de Urus misschien meerwaarde, maar ik denk dat het op de langere termijn wel de merkwaarde en exclusiviteit schaadt. Het is gewoon de zoveelste PC Hooft tractor…
RobTWo zegt
Dat van die uitlaten zegt natuurlijk niks. Zo rijdt er hier in de omgeving een Golf lesauto rond met 4 uitlaatpijpen en een 3 cilinder 1.0 TSI motor (volgens de RDW).