De Lamborghini Urus. Een dolle stier op hoge poten, maar van nederige afkomst.
Vaak wordt de Porsche Cayenne Turbo gezien als de eerste echte power-SUV. Met 450 pk komen ze een heel eind. Daarbij stond de Cayenne ook op het terrein redelijk zijn mannetje en was het verschil in wegligging met concurrenten als de ML55 AMG bijna komisch. Maar Porsche was niet de eerste sportwagenfabrikant met en brute 4×4. Dat was namelijk Lamborghini. De LM002 (ook wel bekend als de Rambo Lambo) combineerde onverschrokken terreinkwaliteiten met een zeer exclusieve badge die we daarvoor alleen zagen op supersportwagens.
Inhoudsopgave
Lamborghini LM002
De Lamborghini LM002 was eigenlijk een mislukt plan om een grote militaire order binnen te krijgen. Vandaar ook de grote gelijkenis met de Hummer, ook een auto die voor hetzelfde doel is ontworpen. Bij de de naam LM002 kun je je afvragen: “was er dan ook een LM001?”. Jazeker, die was er. Dat was het eerste prototype, dat nog voorzien was van een AMC V8-motor. Dat niet alleen, het blok bevond zich aan de achterzijde. Dat leverde alleen niet de gewenste wegligging op, waardoor er een compleet nieuw chassis ontwerpen werd waarbij de motor voorin, voor de vooras geplaatst kon worden.
Geen opvolger
De motor was in dit geval geen oude V8 met nauwelijks vermogen, maar een uiterst potente V12 uit de Lamborghini Countach. Het hele militaire plan liep spaak, waardoor Lamborghini maar het beste ervan maakte en de auto ombouwde voor de vermogende burgers, wat precies de reden is dat de auto werd voorzien van elektrische ramen, airconditioning, lederen bekleding, zonnedak en een goede stereo. De LM002 was van 1987 tot 1993 in productie. In die tijd zijn er 328 stuks van gebouwd. De LM002 kreeg geen opvolger.
Audi
Althans, niet direct. In de jaren ’90 werd Lamborghini door Audi ingelijfd. Dit betekende dat er een paar dingen anders gingen gebeuren. Lamborghini was tot die tijd een vrij legendarische doch hopeloze fabrikant. Allereerst werd hun huidige model, de Diablo, ingrijpend verbeterd. De tweede stap was de opvolger van de Diablo, de Murciélago. Het derde wapenfeit was een kleine Lamborghini. Dit werd de Gallardo. Deze auto moest aanzienlijk goedkoper en populairder worden, iets dat uitstekend lukte. De Gallardo werd de best verkochte Lamborghini aller tijden. In 2017 kwam er echter een Lamborghini die die titel ging overnemen.
Urus Concept
Dat was namelijk de Lamborghini Urus. Ondanks dat de auto pas aan het einde van 2017 onthuld werd, toonde Lamborghini de concept versie al in 2012. Men kon dus wennen aan de designtaal en de naam. De Urus Concept had de 5.2 liter V10 van de Gallardo onder de kap. Deze motor was in de Urus goed voor 600 pk, meer dan in welke Gallardo dan ook.
Productiemodel
Het productiemodel was niet helemaal hetzelfde als de concept. Net zoals de diepvries lasagne op de verpakking er veel smakelijker uitziet dan in het echt. Dat kwam met name door de proporties. De Urus staat namelijk op het platform waar de Audi Q7, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne ook opstaan.
Lamborghini Urus aandrijflijn
Wel krijgt de Urus zijn eigen specificatie van de motor. Dat werd geen V10, maar een V8. Deze kwam linea recta uit de Bentayga en Cayenne Turbo. In dit geval levert de motor 650 pk bij 6.000 toeren en 850 Nm bij 2.250 toeren. Dat heeft de Lamborghini Urus wel nodig ook, want de auto weegt namelijk 2.200 op kenteken. Uiteraard is de auto voorzien van vierwielaandrijving. De transmissie is een volautomaat van ZF met acht versnellingen.
Prestaties Lamborghini Urus
De prestaties zijn in zijn klasse bijzonder goed. De 0-100 km/u sprint is in slechts 3,6 seconden achter de rug. De topsnelheid is 305 km/u, ongekend hard voor een enorme SUV-crossover. Om even een idee te krijgen van het formaat van de Urus, het apparaat is 5,11 meter lang (zo lang als een Audi A8), 2,01 meter breed en 1,63 meter hoog. De wielbasis is 3 meter! Kortom, een enorm apparaat dat eigenlijk niet veel met de normen en waarden van Lamborghini te maken heeft.
Populairste Lamborghini aller tijden
En toch: het maakt helemaal niets uit. De styling is voor velen alsnog meer dan voldoende om het een Lamborghini te noemen. Buitenaards, onbehouwen en extreem. Onder de crossovers is het ook zeker de Lamborghini. Het is ook de bestverkochte Lamborghini sinds zijn komst en het zal niet lang duren voordat het de populairste Lamborghini aller tijden is. In Nederland is dat het geval. Al na een jaartje is het de best verkochte stier uit Sant Agatha Bolognese.
Meer uitvoeringen
Sterker nog, de wachtrij is bizar lang. Dat is tevens het feit dat er alsnog slechts één uitvoering is, de 650 pk sterke V8. Je kunt wel kiezen uit een ‘Off-road Package’, ‘Shiny Black Package’ en ‘Body Color Package’. Ook is er een ruigere ST-X gepresenteerd, maar van een extra heftige Urus moet het nog komen. Uiteraard gaan die gewoon komen op het moment dat de vraag iets zal afnemen.
Facelift
In 2022 volgt er een facelift voor de Urus. Lamborghini maakt meteen van het moment gebruik om nieuwe modelvarianten uit te brengen van de populaire SUV. De vernieuwde Urus is er nu ook als Performante en als S.
Performante
De Performante is het sportieve topmodel van de Lamborghini Urus. Heel veel carbon en daarmee een nog agressiever uiterlijk voeren de boventoon. Het vermogen is met 16 pk toegenomen. Daarmee levert de Performante in totaal 666 pk. Het koppel is met 850 Nm gelijk gebleven.
De Urus Performante sprint in slechts 3,3 seconden naar de honderd. Dat is drie tienden sneller in vergelijking met een Urus van voor de facelift. De topsnelheid is met 306 km/u wel hetzelfde gebleven.
Urus S
Als het wat minder heftig mag kun je voor de Urus S opteren. Dit is de facelift van de Urus. Je hebt net als de Performante beschikking tot 666 pk. Echter is de extreme uiterlijke uitdossing van de Performante achterwege gelaten op de S. Het subtiel noemen gaat te ver, want een Urus zal nooit een normale SUV worden. De Lamborghini Urus S accelereert in 3,5 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 305 km/u.