De Smart #3 is nu officieel aangekondigd. Wen maar vast aan het idee van een enorme Smart.
Een BMW met voorwielaandrijving, een AMG met een viercilinder of een loodzware Lotus: alles kan tegenwoordig. Daarom hoeven we ook niet raar op te kijken dat Smart met grote en zware auto’s aan komt zetten. De Smart #1 was al een flinke jongen, maar dat is nog maar het begin.
De volgende Smart is in aantocht. In tegenstelling tot wat je misschien denkt gaat die niet Smart #2 heten, maar Smart #3. Het lijkt er dus op dat Smart niet op volgorde van lancering nummert (zoals Geely-zusje Polestar), maar dat het getal gewoon met het formaat correspondeert.
Dit betekent dat de Smart #3 nóg groter wordt dan de Smart #1. Niet dat de #1 zo’n slagschip is, maar een lengte van 4,27 meter is voor Smart-begrippen toch fors. En dat geldt zeker voor het gewicht van 1.100 kg.
Het uiterlijk van de Smart #3 kent weinig geheimen, want de auto was in november al in volle glorie gelekt. Toen konden we zien dat het een elektrische cross-over wordt met een aflopende daklijn. Dankzij de gelekte informatie weten ook al dat dit model 4,540 meter lang wordt en 1.900 (!) kg gaat wegen.
Als de daklijn, raampartij en achterkant aan Mercedes doen denken: dat is geen toeval. De Smart #3 is namelijk ontworpen door het designteam van Mercedes, dat nog steeds mede-eigenaar is van Smart (samen met Geely dus).
Uiteraard doet Smart alsof we nog van niks weten. Ze delen nu de eerste officiële plaatjes, in de vorm van schetsen. Die laten zien wat we al wisten. En we krijgen een voorproefje van de stoelen, mocht iemand daar heel benieuwd naar zijn.
We hebben nu wel definitieve bevestiging dat de Smart #3 ook voor Europa bedoeld is. De gelekte auto was voor China, maar Smart is inmiddels ook druk bezig met de Europese typegoedkeuring.
De onthulling is niet ver meer weg: 18 april zal Smart in Shanghai het doek trekken van de nieuwe #3. Er zullen weinig verrassingen onder het doek vandaan komen, maar dan krijgen we als het goed is wel de specs te horen. En we moeten het interieur natuurlijk nog te zien krijgen.
lekkerlinksrijden zegt
Duidelijk te zien dat het door MB is getekend, vooral de achterkant lijkt 1:1
Edge zegt
De voorkant ook. Die lichtpartij lijkt op die van de Vision EQXX met wat afgeronde hoekjes, Je zou haast denken dat Gorden Wagener geen inspiratie meer heeft.
lekkerlinksrijden zegt
Ik moest m ff zoeken, maar is idd zo goed als gelijk. We zullen het maar familie gezicht noemen
Dutchdriftking zegt
Je kan zien dat de goede tekenaars tegenwoordig in Azië zitten en hier dus niet beschikbaar zijn. Manmanman wat een gedrocht.
Richmond zegt
Wat is nou de toegevoegde waarde van Smart? Of anders gezegd wat is nu de identiteit van Smart om zich te onderscheiden? Vroeger waren het de kleine autos met die zichtbare tridion kooi en waren daarom populair. Met de Roadster werd het ook een fun auto. Maar met de forfour werd daar al van afgestapt en nu lijkt het totaal njet meer op de Smart waarmee smart uniek was.
Roadster1976 zegt
Waarmee is Opel, Kia, Hyundai, Peugeot, Renault of VW uniek?
Maw waarom zou Smart uniek moeten zijn?
Frankypanky zegt
Een auto van NEGENTIENHONDERD KILOGRAMMEN … Is dat Smart?
En inderdaad heeft het merk/imago Smart geen enkele toegevoegde waarde meer. Nul innovatie, zie dit elektronisch bakbeest van 1900kg.
AudiRS zegt
Goh. Iets met accus. Wen er maar aan…
Frankypanky zegt
Ik heb een haakse slijper met accu … Da’s baanbrekend, want dat ding is nuttig.
Deze Smart …
harrie zegt
Een door AI gegenereerde nietszeggende blob
pimk68 zegt
Mijn M3 is niet veel zwaarder dan de oude C-klasse. Nog geen 1600 kg en daarmee zelfs lichter dan de nieuwe BMW M2 en M3…
MM93 zegt
En binnenkort de nieuwe Volvo EX30 die op hetzelfde platform staat.