Stellantis zou natuurlijk Stellantis niet zijn als de Citroën ë-C3 niet nog een aantal broertjes krijgt.
Gisteren werd misschien wel de belangrijkste EV van het jaar onthuld: de Citroën ë-C3. Niet dat een compacte elektrische cross-over zo bijzonder is, het bijzondere zit ‘m vooral in het prijskaartje. Met €24.290 is het een van goedkoopste EV’s, terwijl je meer auto krijgt dan met een Dacia Spring of een elektrische Smart.
Mocht de Citroën ë-C3 qua styling toch niet helemaal je ding zijn dan hebben we goed nieuws: er zit nog een aantal soortgelijke EV’s in de pijplijn van andere merken. Dat kon je zien aankomen, want Citroën is onderdeel van Stellantis.
De ë-C3 is staat op het zogenaamde ‘Smart Car’-platform. Dit is ontwikkeld door Tata als een goedkopere versie van het bestaande CMP-platform . Deze architectuur vormde ook al de basis voor de nieuwe C3 die in Zuid-Amerika en India wordt geleverd.
De vraag is niet óf er nog meer auto’s op dit platform komen maar hoevéél. Die vraag kunnen we meteen beantwoorden: Stellantis zegt tegenover Reuters dat ze zeven auto’s op dit platform gaan bouwen.
Welke modellen dit worden is nog een verrassing. Ze zullen misschien ook niet allemaal naar Europa komen, maar vast wel een paar. De nieuwe Fiat Panda wellicht? Ook dat heeft Reuters gevraagd en volgens de meneer van Stellantis was het (vrij vertaald) “niet compleet achterlijk” om dat te denken.
Het zou ook goed kunnen dat de Citroën ë-C3 nog een Opel-broertje krijgt. Opel had namelijk vorige maand beloofd dat ze met een EV komen die rond de 25 mille gaat kosten. Nu de ë-C3 er is kunnen ze dat vrij makkelijk waar maken.
Bron: Reuters
W115 zegt
Van een Franse Mercedes naar een mislukte Dacia. Ik hoop dat Citroën ooit weer luxe wagens gaat produceren.
Edge zegt
Voor die luxe hebben ze inmiddels DS als submerk gelanceerd, dus ik verwacht niet dat Citroën al teveel die kant op zal gaan. Maar ook zonder die luxe kun je in mijn ogen prima eigenzinnig zijn. Je kunt zeggen van de Cactus wat je wil, maar die airbumps luchtzakjes waren gewoon leuk bedacht. Meer van dat soort dingen graag
O plaat zegt
Het enige merk dat zich de Franse Mercedes-Benz kan noemen is Delahaye. Citroën was het Franse Volvo.
Richmond zegt
Wie heeft citroen her Franse Mercedes genoemd?
moveyourmind zegt
Verandering om de verandering is niet altijd een verbetering. Ze hadden het zo goed voor elkaar met de geniaal bedachte lage bijna dichte grilles met twee chroomlijsten waarin het logo in verweven was. Simpel, en tegelijk sjiek en heel herkenbaar.
Hadden ze nog jaren mee door kunnen gaan. En was ook een perfekt voor toepassing op electrische modellen die geen echte grille nodig hebben voor de koeling. Maar die grille is niet het enige, dit oogt van sowieso totaal niet als een Citroën.
mashell zegt
Inderdaad totaal niet als een Citroën. Maar wel als een auto die onder de Jeep Avenger gepositioneerd had moeten worden.
O plaat zegt
Ondanks dat ik veel budget auto’s geniale conische wagens vindt doet dit mij niets. Een emotie loos opgehoogd hok. De gad 2cv charme door hoe goedkoop hij was dit heeft de uitstraling van een kia uit 1995
cdlop01 zegt
Van deze C3 druipt ervan af, een haastklus. Pak een oudbakken ontwerp voor Zuid Amerikaanse markt en pas hier en daar wat aan, klaar is kees. 200km wltp in prakrijk 125 a 150, om van winter maar te zwijgen. De versie met groter accupakket wellicht 100km meer. Eenvoudige accu’s, geven ze zelf aan, dus accudegradatie bij eerste generatie accu’s ook een punt.
Kia komt met een betaalbare EV in dit segment, Byd ook en Toyota met de Bz1….. .
Allemaal gebouwd met gigacasting en daardoor naar verwachting veel aantrekkelijker geprijsd, met betere accu’s en range….
mashell zegt
Niet alleen is gigacasting een productie methode en daardoor niet zo relevant. Maar Tesla doet dat met aluminium, dat is duurder dan staal. Tesla is een merk dat dingen anders doet, vaak gewoon om dingen anders te doen.
reactief zegt
Haha…. nou… bij jou druipt het zeiken om te zeiken er anders behoorlijk vanaf.
Er is nog geen enkele concurrentie in dit segment, terwijl Citroen hem al laat zien. Maar toch beweer je dat de rest het beter doet met een veel betere specificaties…. jaja
Wolflow zegt
Begrijp niet wat er heuglijk aan een EV kan zijn?!
Ze zijn stuk voor stuk bedroevend!
steephh zegt
@wolflow Ik help je even: het is wellicht onvoorstelbaar voor je, maar er zijn steeds meer mensen die wel een EV willen: Voor de mensen die wel een EV willen, is het goed nieuws voor hen dat er goedkopere modellen uitkomen.
Zie het maar zo: toen de mobiele telefoon uit kwam wilde ook bijna niemand m. Nu zie je bijna niemand meer zonder en wie heeft er nog een vaste lijn. Vroeger (ofja, 1999) snapte ook niemand waarom je een mobiele telefoon zou moeten hebben, want iedereen had al een vaste lijn en dat werkte perfect, zie deze video:
https://youtu.be/Kr8jZ6sWF9I?si=rKn3A1NpAsadFp_A
Pallas zegt
Ik doe elke keer mijn uiterste best om een nieuwe Citroën mooi te vinden, wil het zo graag (Mien merk!) Maar het lukt gewoon niet…