Het is alweer 25 jaar geleden dat menig Nederlands gezin de Golden Retriever onder de auto’s mocht verwelkomen: de Skoda Octavia Combi.
In 2023 zijn er weer voldoende auto’s die een jubileum vieren. Om in mooie vijftallen af te ronden kun je een feestje verwachten voor auto’s uit 2018, 2013, 2008, 2003 en 1998, bijvoorbeeld. Soms sta je er helemaal niet bij stil dat bepaalde auto’s een jubileum vieren, zoals de held van dit artikel. De Skoda Octavia Combi. En ja, in het specifiek de Combi. De sedan/liftback is er namelijk al twee jaar langer.
Eerste generatie
Eerst even het volgende: goed beschouwd is de Octavia Combi al veel ouder, er dateert namelijk een oer-Octavia uit 1959. Skoda noemt hem wel, maar als een soort proloog voor het jubileum van vandaag. De oeroude Octavia Combi komt uit een tijd van een heel ander Skoda.
Tweede eerste generatie (1U)
Skoda wil namelijk vooral de aandacht vestigen op de generatie die dus in 1998 de verkooplijsten kwam verrijken. De eerste Octavia (1U) sinds Volkswagen de toko overnam. Technisch is de auto nauwelijks verrassend. Skoda bouwde de Octavia namelijk op het PQ34-platform waarop je ook de Volkswagen Golf (IV), Audi A3 (8L) en SEAT Leon (1M) vindt. Wat dat betreft was de Combi wel uniek, want behalve de Golf was de Octavia de enige stationwagon van het stel. En de Octavia was een forse slag groter dan de Golf Variant.
Het ontwerp kwam van Dirk van Braeckel en droogt op zich prima op. Middels een kleine facelift in 2000 hield de eerste Octavia Combi het vol tot en met 2004. Nederland was in die tijd nog niet volledig overtuigd. Er zijn van 1998 tot en met 2004 zo’n 19.000 van verkocht en daar zit de sedan/liftbackversie bij in.
Tweede generatie (1Z)
Daar kwam in 2004 verandering in met de tweede generatie. Een frisser design, techniek die ze nu bij de hagelnieuwe Golf (V) vandaan kunnen halen en dat alles voor een voordelige prijs. Ja, de goedkoopste Octavia Combi was slechts 1.000 euro duurder dan de goedkoopste Golf in 2004 en dan was de Golf slechts een driedeurs hatchback. Een grote auto voor een kleine prijs: dan heb je ineens de Nederlanders aan boord. In 2005 werd het nieuwe verkooprecord voor de Octavia meteen bevestigd en toen kozen Nederlanders al massaal voor de Combi.
Daar begon eigenlijk wat de Octavia Combi zoals eerder gezegd een soort automotive Golden Retriever maakte. Je koopt een Octavia Combi niet omdat je de meest gewaagde keuze wil maken. Of de duurste. Nee, het is gewoon een heerlijk gemiddelde no-nonsense familieauto. En daar houdt de gemiddelde Nederlandse vader wel van. Toen bij de facelift in 2009 ook nog eens de voordelig te leasen Combi Greenline ten tonele trad, kon je spreken van een daverend succes. Iedereen wilde een Octavia Combi.
Derde generatie (5E)
De Volkswagen Groep is er erg goed in om alle gaatjes op te vullen, dus het is lastig om elke auto uniek te positioneren. Anno 2013, toen de derde generatie Octavia Combi (5E) debuteerde, kon je ook kiezen voor een Volkswagen Golf Variant die niet veel onder deed voor een Octavia en ook een SEAT Leon Sports Tourer stond in de startblokken. Toch kon de Octavia met zijn ruimte (je kocht eigenlijk een soort Passat op Golf-basis) wederom gelijk overtuigen. Sterker nog: debuutjaar 2013 is en blijft het recordjaar voor de Octavia met bijna 14.000 verkochte exemplaren. Wederom omdat de auto lekker voordelig te leasen is en alsnog in elke uitvoering een perfecte familieauto is of kan zijn.
Durven
In 2017 was het tijd voor een kleine doch ietwat gedurfde facelift. De nogal ‘normaal’ ogende rechthoekige koplampen maakten plaats voor dubbele koplampen die je normaal op een Mercedes E-Klasse verwacht. De reacties op menig autofora (ook hier) waren niet mals: echt mooi was het niet. Is het niet gevaarlijk om een goed verkopende auto te voorzien van een gevaarlijke facelift?
Nou, nee. Tenminste, het maakte in ieder geval de Nederlandse koper dan wel leaser weinig uit. De derde generatie bleef het tot zijn einde in 2020 prima doen en was ook een graag geziene gast in menig Vinexwijk.
Vierde generatie
Dan de huidige generatie en dat is waar het sprookje toch een beetje ten einde aan het komen is. De Skoda Octavia Combi is nu moderner dan ooit met optioneel (plug-in) hybride aandrijflijnen en mild hybrid benzinemotoren. De Octavia Combi heeft last van moordende concurrentie uit eigen stal, te noemen de Kodiaq, Karoq en zelfs de Enyaq. Vorig jaar was een bizar slecht jaar voor de Octavia en de prognose voor 2023 is niet veel beter.
(Leuke) versies
Om toch even wat positiever te eindigen moeten we het ook nog even hebben over de (leuke) versies waarvan de Skoda Octavia Combi mocht genieten. Zo kon je sinds de tweede generatie de Octavia Combi krijgen als Scout. Iets meer bodemvrijheid, iets meer plastic stootstukken zodat je de lak niet beschadigt, maar niet per definitie slappe hap. Je kon de Octavia namelijk gewoon met 4×4 krijgen. Met een krachtige diesel aan boord kwam je dan echt wel wat verder dan een zachte berm.
RS
Nee, de echt leukste Skoda Octavia Combi is de Octavia RS of vRS in het Verenigd Koninkrijk. Het recept is vrij simpel: men neme een Golf GTI-aandrijflijn en lepelt hem in de Octavia. Bij de eerste RS in 2002 betekende dat de 1.8 Turbo 20-klepper met net zoals de Golf IV GTI en SEAT Leon Cupra 180 pk. Destijds was dat best een prestatie, want nog niet veel merken durfden een snelle motor in een stationwagon aan. De Golf R Variant en SEAT Leon Cupra Estate zouden pas later volgen.
Het vermogen van de Skoda Octavia RS Combi groeide steeds mee met de Golf GTI, naar 200 pk uit een 2.0 FSI Turbo en sinds 2014 de RS 230 met – je raadt het al – 230 pk. Uiteindelijk kreeg de dikste versie 245 pk en de huidige dikste versie krijgen wij niet eens. Onze RS Combi heeft 245 pk, maar dan uit een 1.4 TSI met plug-in power.
Skoda heeft wereldwijd bijna 2,8 miljoen mensen blij kunnen maken met een Octavia Combi. Waaronder menig Nederlandse nuchtere familieman. Ben je toevallig tussen 1 maart en 17 mei in Mladá Boleslav, de thuisstad van Skoda, dan kun je de tijdlijn van de Octavia Combi aanschouwen op een speciale tentoonstelling in het museum.
Dutchdriftking zegt
Een Octavia RS TDI is de beste daily voor mening huisvader. Jammer dat ze dat zelf niet door hebben.
mashell zegt
Dat is omdat degene die het huishoudboekje beheert wel weet dat zo’n dure zuipschuit niet de beste “daily” is.
cloverleaf zegt
Zuipschuit?
mashell zegt
Ten opzichte van een greenline is het zeker een zuipschuit.
christian85 zegt
Ik heb vroeger de 1Z bouwjaar 2006 gehad. Persoonlijk vond ik ‘m mooier dan het facelift model wat daarna kwam. Prima en comfortabele wagen, ietswat duf met een 1.6 fsi blok maar nooit geen problemen mee gehad. Wagen zat gewoon goed in elkaar. Lekker ruim achterin en van veel gemakken voorzien.
moveyourmind zegt
Schot in de roos die Octavia. Heeft Skoda niet alleen aan marktaandeel geholpen, maar ook om het Oostblokimago binnen no time af te schudden.
Johanneke zegt
Collega heeft een 1.4 tsi. Blauw ook. Die 120pk versie, als ie start dan hoor je een straat verderop de ketting nog ratelen. Heb een keer tegen hem gezegd dat dat niet best is, maar kettingen hoef je niet te vervangen zegt ie. Van goed gebouwde motoren niet nee. Ben benieuwd hoe lang zijn octavia nog heeft.
rogerzz zegt
Sjeh precies de verkeerde motor en alsnog n=1. Neem een 2.0 tdi en je rijdt er mee naar 500.000km. Of neem de 1.0 3 cilinder, die is zo godsgruwelijks traag met 110pk dat slijtage haast niet mogelijk is en je ook enorm ver zou moeten kunnen komen in theorie.
Toevallig best wat vrienden met een Skoda, ongelofelijk wat een kofferbakruimte die dingen hebben en nog praktisch ook door een brede klep. Met kinderen is het haast een no-brainer om een Octavia te kopen voor 50% van de bevolking lijkt mij.
Johanneke zegt
Nou de 1.4 tsi van rond 2010 is geen N=1 hoor.
Maar voor de rest heb je helemaal gelijk, het zijn praktische no nonsense auto’s welke absoluut ver komen met de juiste motor, onderhoud en rijstijl.
Allison Burgers zegt
Klinkt gek, maar dat die ketting ratelt bij de start is normaal. Dan zijn de kettingspanners nog niet op druk.
Als het abnormaal geluid is, dan is er wel wat aan de hand natuurlijk.
Er is geen 120pk 1.4TSI trouwens.
imarc zegt
Ik bezit een zilvergrijze vRS combi full options uit 2016, nog steeds een heerlijke wagen. In ’17 als ex-demo bij de Skoda dealer gekocht met standaard 220pk maar met een stage 1 tuning van VAGtechniek 70 pk erbij. Ook de DSG heeft een upgrade gehad, kan het vermogen beter aan. Wat uiteraard wel wat lastiger is dat is de tractie bij vol accelereren vanuit stilstand, maar een vlotte inhaalactie gaat wel heel rap. Inmiddels bijna 140K op de teller, maar eigenlijk nooit grote problemen gehad; een defecte accu en een startknop.
Zit wel eens te meimeren over een andere wagen maar ik zou niet weten wat. Deze Octaaf bevalt nog steeds veel te goed!
rubend zegt
Wellicht een RS 230? Die wilde ik eigenlijk ook, echter kwam ik een mooie 220 tegen.
Maar de voortrein kan het koppel niet goed kwijt. Mogelijk kan de 230, vanwege ‘t sperdiff, dat wel veel beter.
Ik heb overigens een ‘14. Ook heel erg blij mee.
Mr. Cartoon zegt
Rijdt zelf momenteel de 4e generatie Octavia combi. Was voor mij als huisvader inderdaad een no brainer. Wilde sowieso een VAG, vind zelf dat de Golf en Leon hatchbacks moeten zijn en niet mooi als station.
doublechevron65 zegt
Simply Clever – heeft dus voor “cleverer” omzet gezorgd.
geelbarrel zegt
Goh… alweer 25 jaar! Bij introductie was de Octavia al een dubbele stap voor op wat de mensheid logisch kon redeneren. Een “Pon sukkel” van een Cees P. Hoeksta gooide nog flink roet in t eten voor deze Octavia populariteit in Nederland, gelukkig op tijd achter de coulissen getrokken, anders zou Škoda de import in NL wel zonder Pon doen. Tot en met vandaag hoor ik er nog de grappen over in Tsjechië. Blij voor t product waar met recht trots over gesproken kan worden. Gewoon top. Groetjes uit VZ
mashell zegt
Heb er ooit 3 maanden in moeten rijden, een zwarte kombi TDI, met zwart interieur en een plastic stuur, wat een deprimerende wagen was dat zeg. In Duitsland rijden die Octavia RS modellen het meest agressief van allemaal. Rationeel gezien is het de ultieme no nonsens auto maar emotioneel gezien heb ik er een spuughekel aan.
karhengst zegt
Kan jij het ze kwalijk nemen dat ze graag zo snel mogelijk weer uit willen stappen?
Volvo_440_turbo zegt
Mijn O2 5 deurs 2011 facelift is een van de saaiere modellen uiterlijk gezien dan maar rijdt beter dan een Golf uit die tijd ondanks de kruisbestuiving, ik heb kunnen vergelijken. Met chip en aldus 190pk/415Nm nu is mijn diesel een leuke en betrouwbare metgezel. De honderd haalt ie in 6,8, top 240, niet verschroeiend snel maar comfortabel snel. Betrouwbaarheid van de diesel is top, nadelen zijn de trage bak en de slechte zetels, ook veel windgeluiden….maar je verwacht ook niet meer van een budgetmerk.
karhengst zegt
De antithese van autoliefde maar het pragmatische antwoord op alle autobehoeften van de gemiddelde huisvader.
De laatste versie ziet er ook heel niet verkeerd uit na de terecht opgemerkte designmisser die er aan vooraf ging. Nu iedereen een crossover wil had ik liever meer Octavia’s op de weg gezien. Nooit gedacht dat ooit neer te zouden pennen.
sntial zegt
Mijn ex 3rd gen facelift met 18 inch jetsers zag er nog goed uit imo!
tjorque zegt
Hier staat een 2018’er 1.4TSi met 600 hoefjes.
Vind ik hem mooi? nee
Vind ik het een praktische auto? Jep!
Is het een vlotte auto? Absoluut. In ongeveer 90% van de gevallen ben ik vlotter weg dan de rest van het verkeer.
Wat ik anders zou willen:
– meer paarden is altijd ok
– een full EV (Rs) uitvoering zou ik nog liever hebben
– de geluidsisolatie is minimaal, vooral rijgeluiden van de voortrein storen me nogal
– de voor ophanging klinkt bij koud weer nogal “droog” bij het inveren. (Al een aantal keren gevraagd om dat op te lossen maar het blijft terugkomen)
– de 16” Michelin energy savers die er op liggen zijn na 5j al helemaal verduurd en hebben altijd wel wat moeite gehad met de 250Nm van het blokje. Wat betere zooltjes zou geen kwaad kunnen…
Verder geen problemen mee. Ik heb de olie nog nooit moeten bijvullen (teller staat nu op 39k)
Voor net geen 24k nieuw gekocht en daarmee een hele goeie deal als gezinswagen.
Met de huidige occasieprijzen krijgen we er nog wel een mooi bedrag voor denk ik.
Alleen moet er nog iets op de markt komen dat mij zint, elektrisch rijdt en niet te duur is… (60k uitgeven voor maar 8000km per jaar vind ik zonde van het geld)
Allison Burgers zegt
Neem na 4 jaar over een paar weken afscheid van mijn Golden Retriever. Een Octavia 5E TDI DSG. Inderdaad een heerlijke allemansvriend. Rijdt goed, zit goed in de spullen, is ruim, stoot niemand voor het hoofd en doet altijd wat hij moet doen. Spannend gaat het niet worden, maar het is gewoon een heel goed totaalpakket.