De ideale auto voor mensen mensen die niets met auto’s hebben, de Skoda Octavia.
Voor de millenniumwisseling vond Volkswagen het nodig om vele merken op te kopen. Een van die merken was Skoda. Gezien de tijd waarin we nu leven is de Skoda een zeer respectabel merk. Dat is niet altijd zo geweest. Sterker nog, Skoda was een beetje het lachtertje van de klas. Een uit de hand gelopen Oostblok-grap. Ja, je werd serieuzer genomen in een Skoda dan in een Lada. Maar dat is net zoiets dat je Gordon hoger hebt zitten als dichter dan Gerard Joling.
Inhoudsopgave
Familieauto
Dat was overigens het sentiment in de jaren ’90. Skoda begon zijn carrière eigenlijk als merk van luxere auto’s. Gezien de omstandigheden werden de auto’s telkens meer afgestemd op de wensen van het publiek (lang leve het communisme). Maar zo was de Skoda Octavia in de jaren ’60 een keurige betaalbare familieauto. Sierlijk gelijnd, relatief compact, praktisch en betaalbaar. Logisch dat Volkswagen terug wilde grijpen naar dat succes.
Skoda Octavia
In 1996 werd de Skoda Octavia geïntroduceerd. De auto werd ontworpen door Dick van Braeckel, die later de Bentley Continental GT zou ontwerpen. De Octavia was een keurige vijfdeurs liftback op basis van Golf-techniek. Althans, zou kijken we er achteraf tegen aan. De Skoda Octavia was namelijk de eerste auto ná de Audi A3 die gebruik maakte van het PQ34-platform.
Laurin & Klement
De eerste generatie Octavia (1U) kwam in 1997 op de Nederlandse markt. De auto werd uitstekend ontvangen door het nationale journaille. Logisch: het was een degelijk gebouwde auto, relatief ruim en modern gelijnd. Qua motoren en uitvoeringen was het niet heel spannend: het begon met een 75 pk sterke 1.6 achtklepper en eindigde met een 125 pk sterke 1.8 twintigklepper. Het waren voornamelijk de diesels die indruk maakten: de TDI-motoren waren krachtig en zuinig. De Octavia Combi kwam in 1998, evenals een 1.8T en superluxe Laurin & Klement uitvoering kwam in 1999 erbij. De Laurin & Klement had alle opties zo ongeveer standaard, inclusief mooie velgen, houtinleg en lederen bekleding.
Octavia vRS
De facelift in 2000 was zeer ingetogen. Je kunt deze herkenen aan de heldere koplampen aan de voorkant. Aan de achterkant waren de achterlicht ook helder en voorzien van een groter wit vlak. Motorisch veranderde er niet veel. Wel deden de pompverstuiver diesels hun intrede. In 2001 kwam er een nieuw topmodel, de Skoda Octavia vRS. De opvolger van deze generatie stond overigens al in 2004 klaar, maar de eerste generatie was op sommige markten dermate populair dat de auto tot 2010 in productie was! Opmerkelijk, ook in Nederland liepen we heel langzaam warm voor de Octavia. Het eerste jaar was 2001, vier jaar na de introductie. Hoogst ongebruikelijk.
PQ45 platform
De tweede generatie Skoda Octavia (1Z) werd in het voorjaar van 2004 geïntroduceerd en stond in de herfst bij de Nederlandse dealers. Belangrijk was het platform waar de auto op gebouwd was. Het A5/PQ-45 platform was namelijk geavanceerder dan zijn rudimentaire voorganger. Het was het platform waar de Golf V en Audi A3 ook op stonden. Motoren, transmissies en veel electronica zijn identiek. Toch zijn de auto’s qua exterieur en interieur helemaal gelijk.
Facelift
Het begon met een 1.4 met 75 pk en liep door tot een 2.0 FSI met 150 pk. In 2006 werd de nieuwe Octavia RS op de markt gezet, ditmaal met een 200 pk TFSI motor. Daarmee was een topsnelheid van 240 km/u mogelijk. De Octavia ‘1Z’ werd in 2009 gefacelift. De meeste atmosferische motoren werden vervangen door kleinere downsize motoren. Dit zijn 1.2 en 1.4 TSI’s. Qua vermogen waren ze iets krachtiger dan hun ongeblazen voorganger, maar qua verbruik kunnen ze in theorie beter scoren. Speciale modellen als de Scout (allroad achtig), L&K (superluxe) en RS (sportief) keren weer terug.
MQB Octavia
De facelift bleek enorm geslaagd, want de Octavia verkocht beter dan ooit. In 2010 werden er meer dan 5.200 van verkocht in Nederland en in 2010 wist de importeur er meer dan 6.000 op gele platen te zetten. Kortom, de derde generatie Skoda Octavia (5E) moest enorm zijn best doen dat succes te kunnen evenaren. Qua design nam Skoda zoals gewoonlijk geen risico’s. De Octavia was eenvoudig gelijnd, maar kwam ‘kloeker’ over dan voorheen. Dat komt mede door de afmetingen. De Octavia werd namelijk langer (zo’n 9 cm), hoger (3 centimeter) en breder (dik 4 centimeter). Ondanks de toegenomen maten, werd de Octavia zo’n 100 kilogram lichter dan de uitgaande generatie.
Greenline
Qua motoren volgde de Octavia de al ingeslagen route van de vorige generatie. Alle motoren waren TSI- en TDI motoren. De 1.2 met 86 pk kun je gerust overslaan, de 110 pk is echt het minimum. Een aantal uitvoeringen kun je overslaan: zoals de Active, de ‘Ambition’ is het minimum. Gelukkig bood de importeur veel actiemodellen aan. Ook had de importeur de mazzel dat er een extra zuinige bijtellingsknaller was in de vorm van een TDI Greenline. In dit jaar verkocht Skoda bijna 14.000 Octavia’s in 2014. In de jaren erna zakte dat terug naar 5 tot 6.000 units per jaar. In 2017 werd de facelift doorgevoerd: de Octavia kreeg een andere neus met nieuwe dubbele koplampen.
MQB-Evo
Dat Skoda in zijn nopjes is met de Skoda Octavia blijkt wel uit de vierde generatie die in 2020 naar Nederland komt. Dit model is gebaseerd op het MQB-Evo platform, in feite de vierde generatie een doorontwikkeling van de tweede. De nieuwe Octavia is er uiteraard ook als stationwagon.
Ditmaal zijn er meer hybrides, al dan niet ‘mild’. De Octavia is er voor het eerst als plug-in hybride, in de vorm van de 1.4 TSI met een systeemvermogen van 204 pk. Hiermee kun je tot 69 km elektrisch rijden. De Octavia RS – die een comeback maakt – is eveneens een PHEV. Met deze versie heb je in totaal 245 pk.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Skoda Octavia.