De Volkswagen ID.7 is de nieuwe Passat. Of moeten we zeggen de nieuwe Phaeton?
Het leek er niet op dat de Passat ooit uit het Volkswagen-gamma zou verdwijnen, maar toch is dat gebeurd. De sedan, althans. Voor de zakelijke rijders die een sedan wensen (of iets wat er op lijkt) heeft Volkswagen nu een alternatief: de langverwachte ID.7.
ID. Aero
De ID.7 is de productieversie van de ID. Aero, die weer voortborduurde op de ID. Vizzion. Die dateert uit 2018, dus we weten al geruime tijd dat deze auto eraan zat te komen. De Volkswagen ID.7 was vorige week al gelekt, maar nu is de auto eindelijk helemaal officieel.
Serieuze slee
Laten we even beginnen met de afmetingen: de ID.7 is een serieuze slee. Met een lengte van 4,96 meter zit de ID.7 dichter bij een Phaeton dan bij een Passat. Sterker nog: de wielbasis is groter dan die van een Phaeton. Die bedraagt maar liefst 3 meter. Aan binnenruimte geen gebrek dus.
Hoog
Voor een auto die moet doorgaan voor een sedan is de ID.7 behoorlijk hoog (1,54 meter). Dat heeft natuurlijk een reden, maar de proporties zijn hierdoor een beetje eigenaardig. Recht van achteren is het bijna alsof je naar een ID.5 kijkt.
Nieuwe elektromotor
Enfin, we beperken ons verder even tot de objectieve zaken. De ID.7 krijgt de gloednieuwe elektromotor, waar we vorige week al over schreven. Deze is goed voor 286 pk en drijft de achterwielen aan. Het exacte koppel vermeldt Volkswagen nog niet, maar dit zal iets in de richting van 550 Nm zijn.
Accupakket
De voorlopige instapversie (de ID.7 Pro) heeft het bekende 77 kWh-accupakket, wat goed is voor een range van 615 km. Daarmee komt de ID.7 een stuk verder dan de ID.4 of ID.5 met hetzelfde accupakket. Dat heeft deels te maken met de gunstige stroomlijn: de Cw-waarde bedraagt slechts 0,23. Daarnaast is de nieuwe elektromotor efficiënter.
700 kilometer
Omdat de ID.7 het vlaggenschip is introduceert Volkswagen ook een extra groot accupakket. De ID.7 Pro S heeft een capaciteit van 86 kWh en maakt een actieradius van maar liefst 700 kilometer mogelijk. Dat cijfer is nog niet officieel, maar in die richting moeten we dus denken. Snelladen kan in de ID.7 Pro met 170 kW en in de ID.7 Pro S met 200 kW.
Knappe prestatie
Als de WLTP-range inderdaad op 700 km uitkomt zou dat een knappe prestatie zijn. Daarmee moet de ID.7 alleen de Mercedes EQS en de Lucid Air voor zich dulden. Auto’s die A) veel duurder zijn en B) een accupakket van meer dan 100 kWh nodig hebben om deze range te halen.
Gemakken
Volkswagen positioneert de ID.7 als luxe limousine, dus je bent van alle gemakken voorzien in deze auto (al dan niet optioneel). Zo zijn er stoelen met ‘seat climate control’, waarmee de verwarming, koeling en ventilatie van je zetel automatisch wordt geregeld. Daarnaast is er een uitgebreide massagefunctie. Ook bijzonder: er is een ‘Dry Boost’-functie, handig voor als je vaak met klamme bips rondreist.
Slimme foefjes
De ID.7 krijgt optioneel ook een slim aircosysteem. Dit betekent bijvoorbeeld dat de auto al gaat koelen of verwarmen als je aan komt lopen. Ook kan de lucht heel gericht verspreid worden via slimme ventilatieopeningen. Nog een slim foefje is het panoramadak, dat op commando wel of niet licht door laat. Dit hebben we vaker gezien op premium auto’s, maar op een Volkswagen is dit nieuw.
Meer uitvoeringen
Hier blijft het niet bij, want Volkswagen bevestigt meteen eventjes twee toffe uitvoeringen. In eerste instantie komt er een GTX, een extra dikke versie met sportieve aankleding en krachtigere motor. Inderdaad, net zoals bij de ID.4 GTX het geval is.
Maar er is meer! Volkswagen bevestigt meteen de komst van een stationwagon-versie van de ID7. Dat is goed nieuws, want elektrische stationwagens zijn nog steeds heel dun gezaaid. Zoals @wouter laatst al aantoonde in de Hyundai Ioniq 6-rijtest is een lagere auto zoveel gunstiger voor het verbruik, dat een crossover gewoon zonde van de energie is.
Wij hopen uiteraard dan ook op een combinatie van die twee: een ID.7 GTX Variant klinkt ons als muziek in de oren!
Prijs
Uitgebreide technische gegevens deelt Volkswagen nog niet en de prijs is natuurlijk ook nog even een vraagteken. We mogen de auto aankomende herfst in Nederland verwachten, dus tegen die tijd weten we meer. Gezien het formaat, de specificaties en de positionering zal het vermoedelijk geen koopje worden. Maar je krijgt er dus wel wat voor terug.
PunicaOase zegt
Voorkant wat je verwacht, achterkant wat smal? Rare knik in de zijkant achteraan onder het raam. Interieur wel mooi. Ben vooral benieuwd of er een station van komt?
vondick zegt
Gewoon een gerebadgde Renault Fluence
qubus zegt
Een wel erg anonieme auto, de voorkant is zoals te verwachten maar de achterkant lijkt niet bij de rest van het design te passen.
En waarom heeft deze auto zo’n enorme transmissie tunnel als er geen transmissie in zit?
Ja het is lekker om er met je arm op te leunen maar dit lijkt op de foto wel erg lang en breed te zijn.
Allison Burgers zegt
Je kunt het van alles noemen, maar anoniem?
Duidelijk herkenbaar als VW, maar dan in formaatje slagschip.
RAW zegt
Voor een sedan is het een nette auto, onderscheid zich echter nauwelijks van (Aziatische) concurrenten. Het interieur zal echt wel beter afgewerkt zijn dan in de eerdere ID modellen, maar ik vind het nog steeds niet mooi. Zo’n groot scherm midden op het dashboard alsof het achteraf is toegevoegd is niet mijn ding, zie liever een geintegreerd dashboard. Tesla heeft echter de benchmark gezet, zal zeker met eenvoudigere en goedkopere productie te maken hebben. En als je ziet hoeveel informatie Telsa kan laten zien over de gehele auto (per pomp en sensor info over temperatuur, rpm e.d.), dan is dat wel indrukwekkend.
Allison Burgers zegt
Het is geen sedan.
lekkerlinksrijden zegt
Liftback?
dromedaris zegt
De ID’s van VW kunnen me niet bekoren. Saaie eenheidswurst.
flyerbunch zegt
Lijkt een beetje op een platgeslagen id5, maar met de nieuwste snufjes erbij. Was wel te verwachten dat de motor van vorig artikel wel in deze auto eerst zou belanden.
wimof zegt
Een Porsche dus, blijft in de familie.
flyerbunch zegt
Hehe.. Ja de kever werd platgeslagen en veranderde in een Porsche, maar dit blijft gewoon een VW.
erce zegt
Er is werkelijk niets aan de ID7 wat me hebberig maakt. Het is geen sexy auto, het is geen mooie auto, het is ook geen lelijke auto, het is vooral een volledig anonieme auto. Wellicht zit leasend Nederland daar op te wachten, maar ik vraag het me af.
William zegt
Hangt allemaal van de prijs af. Een Passat (alleen de station is nog leverbaar) kost in Duitsland vanaf 38.850 euro. Maar via carwow.de krijg je gemiddeld 5000 euro korting in Duitsland.
Ziet er best goed uit die ID.7, al zou het interieur ook van een willekeurige Chinese EV kunnen zijn. Eenheidsworst lijkt helaas de trend.
harrie zegt
De gemiddelde wasmachine ziet er spannender uit.
sanki zegt
Gemiddelde EV range bij normaal gebruik is toch wel 20kw per 100km.
Dus de range zal rond de 400km liggen niet over de 600
dtwo zegt
Met een dergelijke hoogte is het wat mij betreft geen sedan maar een crossover.
v60germany zegt
De koets vanaf de zijkant komt wel ergens met de huidige A5 overeen. Keurig model, wel degelijk. Maar toch goed passend voor een breed (en conservatief) publiek.
invictus66 zegt
Helemaal wild word ik er nog niet van, maar een station met een range van 700km begint wel el ergens op te lijken. Moest hij nu ook nog eens betaalbaar worden…
denx zegt
Gewoon een nette sedan. Ziet er prima uit incl interieur. Ben wel benieuwd naar station.
Allison Burgers zegt
Het is nog steeds geen sedan.
Johanneke zegt
Ik vind het er top uit zien! Misschien wordt ik ooit nog een beetje VW fan.
kennone zegt
Dat ding en al die andere ID modellen zijn compleet uit verhouding. Een Fiat Multipla klopt gewoon meer als model..
rwdftw zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-volkswagen-id-7-een-tesla-model-3-concurrent-3435587
“Volkswagen komt met de ID.7 die dé concurrent moet worden van de Tesla Model 3. ”
De ID.5 is al on par met de M3 Long Range. De ID.7 is nog even een slag groter en luxer.
En wanneer leren ze nu eens dat Jan Modaal ook een EV moet kunnen betalen, ipv steeds maar meer en grotere EVs op de markt te zetten?
jippie zegt
Jan Modaal is in tijden van chipschaarste en steeds hogere prijzen voor Lithium en Cobalt ook helemaal geen doelgroep. Jan Modaal moet gewoon met het OV. Dat is waar de overheid ook op aanstuurt.
wimof zegt
2 eeuwen terug in de tijd, dus?
CYBRTRK zegt
Als ik artikel dit zo lees lijkt mij dit meer een model S concurrent dan een Model 3 concurrent inderdaad
Richmond zegt
hoe vaakt koopt jan model een nieuwe auto? volgens mij niet vaak. Dus als hij al geen nieuwe ICE koopt, boeit het ook niet dat hij geen nieuwe EV koopt. Laat de lease mensen die rijden dan kan Jan modaal die tweedehands kopen zoals hij nu ook zijn auto’s koopt.
superfred zegt
Wat een hondslelijk ding, net als al die andere ID gedrochten. Wat denken ze toch tegenwoordig bij VW, over de hele linie, alle merken? Waar zijn de enigszins behoudende edoch knappe auto’s van weleer gebleven? Waarom moet alles er uit zien alsof alle charme er met een verfstripper vanaf is gesmolten… zó jammer. VW. Eens de verstandige keuze, nu niet meer dan het lelijke kneusje…
Donstil zegt
Ben vooral benieuwd naar het interieur in real life, de ID3/4/5 scoren daar ondermaats wat mij betreft.
Deze id”7” ziet er op de foto’s wel aardig verder maar dat doen de id3/4/5 ook in het pers materiaal.
wimof zegt
Ik denk dat ID3.2 wel een kans maakt, netter, minder zichtbare plastic en een infotainment die werkt.
marh zegt
Waarom ligt er een LED televisie in het Interieur?
545e60 zegt
Jij kijkt tv op een 15” scherm?
marh zegt
Ja als ik op de wc zit.
tjorque zegt
Eerst de break voorstellen aan een aannemelijke prijs en dan praten we verder… 😚
doublechevron65 zegt
Spannend is het, uiteraard, niet. Maar dat hoef je van dit merk niet te verwachten, dan ook nog die kleur, wat ik liever niet zo zou benoemen. Saaie firma, saaie modellen, dus het past toch allemaal weer.
ronaldotour zegt
Dan liever de nieuwe Polestar.
Hoe komen ze in vredesnaam aan 700 km. bereik? Dan moet er minstens een 140 kWh accu in zitten of hij moet net zo zuinig zijn als de vorige generatie Ioniq.
red5 zegt
Dit wordt dus een Ioniq 6 concurrent. Alleen vele malen duurder.