De opvolger van de e-Up wordt geen normale hatchback, maar een klein cross-overtje.
Het A-segment is met uitsterven bedreigt. Zelfs Smart zegt ‘fuck it, wij gaan grote auto’s bouwen’. Dat is toch jammer, want het A-segment is eigenlijk de enige hoop op een enigszins betaalbare EV. In die categorie zijn de Dacia Spring en de Fiat 500e straks de enige opties, want de elektrische Smart Fortwo en Twingo lopen op hun laatste benen. En de VAG-drieling is al niet meer in ons midden.
Volkswagen is echter niet van plan om dit segment definitief de rug toe te keren. Er staat namelijk al geruime tijd een ID.1 op de planning, die dus onder de ID.2all gepositioneerd gaat worden. Deze auto moet minder dan €20.000 gaan kosten. Dat zal ongetwijfeld meer worden, maar er is dus nog hoop voor het A-segment.
We weten verder nog heel weinig over de ID.1, maar vandaag komen we toch ietsje meer te weten. Volkswagen onthulde namelijk zojuist hun productieplannen voor de komende jaren, en daar komt ook de ID.1 in voor.
Volkswagen laat weten dat ze in Wolfsburg een tweede EV gaan bouwen, naast de ID.3. Dit wordt een “volledig elektrische A-segment SUV”. Dit betekent dus dat het geen traditionele stadsauto wordt, maar een cross-over. Daarmee volgt Volkswagen in de voetsporen van de Dacia Spring en de Aygo X.
Volkswagen noemt zelf overigens niet de naam ID.1, dus het is nog niet zeker of de auto ook zo gaat heten. Het moet in ieder geval wel een auto voor de massa worden, want Volkswagen heeft het over “grote aantallen”, die van de band moeten rollen.
Het gaat nog wel even duren voordat het zover is, dus voorlopig rolt er nog helemaal niks van de band. De kleine EV zal pas in 2026 in productie gaan. Als je geen drie jaar wilt wachten, kun je ook voor de ID.2 gaan. Die komt in 2025, dus dan hoef je maar twee jaar te wachten.
Edge zegt
Logisch toch? Los van het feit dat crossovers hartstikke populair zijn, is het ook de makkelijkste manier om bij een auto van dit formaat een accupakket te plaatsen waarmee je verder komt dan het eind van de straat. Bodemvrijheid maakt de koper toch niet uit, dus je stapelt de accu’s wat op elkaar in de bodemplaat, tekent daar een vreemd ogend hatchbackje op, brengt wat plakplastic aan rondom de wielen en voilà, je stoere auto voor de urban jungle is geboren.
sizedoesmatter zegt
Zou mooi zijn, een A-segmenter er eindelijk bij ipv af! Dit zou een concurrent voor de Dacia Spring kunnen worden….
wimof zegt
Ik hoop van niet , ik hoop echt dat VW hoger mikt dan die 33kw sterke (sic) Spring waar Alexander Bloch over in de Fazit van zijn test vertelde dat hij potentiële kopers wil aanraden om effe door te sparen en een E-Up! te kopen.
utregcity zegt
Logisch, waar laad(😇) je anders de batterij?
mashell zegt
Ze hebben een eUp! en een eGolf gehad, daar kon de batterij worden weggestopt zonder dat je er iets van merkte. Blijkbaar kan dat nu niet meer.
drtim zegt
Die hadden beide nou niet bepaald een toffe actieradius..
Johanneke zegt
Misschien wordt het wel een kei car achtige wagen. Accu’s onderin en jij erboven. Eigenlijk heb je dan meer een mpv, maar goed, ongespoten bumpers en een bestelbusneus en het is een SUV!