Geloof het of niet, maar een comeback van Saab lijkt nu toch weer dichtbij te zijn.
We hebben momenteel meer automerken dan ooit, maar helaas zijn er ook een aantal merken die ons ontvallen zijn. Om sommige merken wordt niet echt getreurd, om andere wel. Saab valt in die laatste categorie. Een comeback van dit merk zal veel mensen daarom als muziek in de oren klinken.
De laatste tijd viel er weinig te melden over Saab, maar in april was er opeens een verrasing. Er bleek namelijk gewoon een elektrische opvolger van de 9-5 ontwikkeld te zijn: de NEVS Emily GT. Afgezien van de naam was dit onmiskenbaar een Saab. Helaas moesten we er meteen bij vermelden dat de auto waarschijnlijk nooit afgemaakt zou worden, omdat NEVS zo goed als failliet is.
Nu hebben we weer en verrassing: het lijkt erop dat het Emily GT-project weer nieuw leven ingeblazen wordt. Het Zweedse Auto, Motor & Sport heeft namelijk van bronnen binnen NEVS vernomen dat er een nieuwe investeerder is, die het project over wil nemen. De boel blijft in Europese handen, maar het is niet bekend wie de geheimzinnige redder is. Wie weet is het Victor Muller wel…
We moeten nog een slag om de arm houden, want de deal is nog niet in kannen en kruiken. Wel zou er een intentieverklaring getekend zijn. Naar verluidt wordt de definitieve krabbel eind augustus gezet. Het plan is om de productiefaciliteiten gewoon in Trolhättan te houden, als vanouds.
De nieuwe eigenaar neemt het project dus over van NEVS, die in 2012 de inboedel van het failliete Saab overnam. Ze bouwden eerst een elektrische versie van de 9-3, maar hebben dus ook een compleet nieuwe auto ontwikkeld. Daarbij hebben ze hulp gekregen van niemand minder dan Christian von Koenigsegg.
De Emily GT ziet er gelikt uit, dus het zou doodzonde zijn als deze auto voor altijd een prototype blijft. Daarom juichen we deze nieuwe ontwikkelingen van harte toe. Ook al juichen we misschien te vroeg.
Joris24 zegt
“Afgezien van de naam was dit onmiskenbaar een Saab.” en “De Emily GT ziet er gelikt uit”.
Ik weet het niet hoor, maar de kenmerkende lichtstrip over de kofferbak is ondertussen meer regel dan uitzondering en voor de rest vind ik het niet echt een onmiskenbaar ontwerp, subtiel gezegd. Het zou leuk zijn als er weer een in Europa gebouwde auto bij komt, maar denk dat ze in de concurrentie met het huidige aanbod aan vergelijkbare EV’s weinig in de melk gaan brokkelen.
Edge zegt
Tja, tegenwoordig zit zo’n doorlopende led-strip overal op, van goedkoop instappertje tot de meest exclusieve auto’s en alles daartussen. Maar de 9-5 NG was gewoon een van de eerste moderne auto’s met een volledige ledstrip, dus als er één merk is dat zo’n strip mag gebruiken is het Saab wel.
rollingstoned zegt
Maar het idee is verre van nieuw natuurlijk…
https://www.mijnalbum.nl/Foto650-NBD4U7T8.jpg
Porsche had het in de jaren 70 al ;-)
Wel een leuke vraag eigenlijk, welk merk kwam er als eerste mee op de markt?
Crosscabouter zegt
Volgens mij een Amerikaan uit de jaren 60?
rollingstoned zegt
Ik heb geen idee, vandaar de vraag 😉
Svenska II zegt
Design is niet alles, het is juist de techniek die deze auto bijzonder maakt. Gek dat daar niks van in het artikel staat trouwens. Deze auto heeft 4 elektromotoren in de wielen, 700 pk en een range van 1000 km. Een bijzonder ‘efficient’ platform omdat je dus geen ruimte verliest aan de motoren. En een bijzonder (Koenigsegg) onderstel om met de motoren in de wielen toch super rijdend te zijn. Dus ja…
HZW zegt
De naam SAAB zal nooit meer gebruikt mogen worden, die is eigendom van een Zweedse SAAB AB vliegtuigfabrikant, Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB)
Of de nieuwe eigenaar moet iets van doen hebben met vliegtuigfabrikant SAAB AB, waardoor er een mogelijkheid ontstaat om de naam ook weer voor auto’s te gaan gebruiken.
kniesoor zegt
Als ik me niet vergis zouden de oto’s ook niet als ‘SAAB’ maar als ‘NEVS’ in de markt gezet worden.
Svenska II zegt
Klopt ja. De grote hoop is dat Vattenfall mee gaat doen als investeerder. Dan is er voldoende financiële back-up om het waar te gaan maken. En dat zou mooi zijn, dan wordt het écht een Zweeds merk, zonder teveel buitenlandse invloeden
DeWitteCondor zegt
In licentie kan alles. Verdienen ze nog leuk iets aan die naam. Waar een wil is is een weg.
e34art zegt
Heeft veel weg van de Chinese BYD han
lekkerlinksrijden zegt
Als je dit interieur weer ziet krijg je toch vanzelf heimwee naar vroeger, allemaal van die eenheidsworsten met een groot scherm en klaar, vreselijk
tenaci zegt
Het ontwerp verdient een kans! Schitterend!