Ferrari kan nu gerekend worden tot de meest waardevolle bedrijven van Europa.
Afgelopen weekend was het in Singapore eindelijk weer eens tijd voor een Ferrari-feestje, maar verder is het Ferrari-team de laatste tijd nogal wisselvallig. Bij de automotive tak gaat het echter des te beter. Dat blijkt wel uit de torenhoge beurswaarde die Ferrari op dit moment heeft.
Toen Ferrari in 2015 de beurs betrad, was het aandeel volgens sommigen overgewaardeerd, maar wat blijkt? Sindsdien is het aandeel van Ferrari nog veel meer waard geworden. Waar een Ferrari-aandeel bij de Italiaanse beursgang in 2016 nog €43 waard was, is datzelfde aandeel op dit moment goed voor €287. Als aandeelhouder van het eerste uur ben je dus spekkoper.
Ferrari heeft nu ook een mijlpaal bereikt, want ze hebben hun intrede gedaan in de prestigieuze Euro Stoxx 50. Dat betekent dat Ferrari nu tot de 50 meest waardevolle beurgenoteerde bedrijven van Europa hoort. De marktwaarde van het bedrijf is op dit moment een kleine 56 miljard euro. Ter vergelijking: de marktwaarde van héél Stellantis is 58,8 miljard.
Dat het lekker gaat bij Ferrari bleek ook al uit de jaarcijfers van 2022. Het merk boekte vorig jaar een recordomzet van €5 miljard, en de winst bedroeg 939 miljoen. Knappe cijfers voor een fabrikant die maar 13.221 auto’s bouwt in een jaar.
De vooruitzichten voor dit jaar zijn ook rooskleurig, nu Ferrari de Purosangue heeft geïntroduceerd. Dat is natuurlijk een gegarandeerd succesnummer. Ferrari kan eigenlijk vragen voor deze auto wat ze willen, klanten kopen ‘m toch wel.
Op langere termijn wordt het een iets lastiger verhaal. Ieder automerk zal op een gegeven moment toch de overstap naar elektrisch moeten maken, en dat is voor Ferrari wel een dingetje. Maserati en Lamborghini hebben hun eerste EV’s al gepresenteerd (al dan niet als concept), maar het lijkt erop dat Ferrari dit zo lang mogelijk wil uitstellen.
waterisnat zegt
11x de omzet, met 20% marge en beperkte verdere groeipotentieel, is best een vreemde multiplier
ericc zegt
Als Ferrari fan vind ik dit leuk maar stel me wel vragen bij zulke beurswaarde. Is zoals bij Tesla. Meer hype dan echte waarde. Wat EV betreft. Sommige werelddelen doen niet echt mee en zal de vraag naar ICE’s blijven. Zeker als men weet dat er niet genoeg edelmetaal is voor het produceren van zoveel EV’s.
coupedriver zegt
Bij Tesla is het compleet belachelijk, bij Ferrari is het wel redelijk correct.
mashell zegt
Edelmetalen stoppen we ook in in katalysatoren voor verbrandingsmotoren…
Zeldzame aardmetalen en kritieke materialen in batterijen. Overigens is de betekenis van zeldzaam wat zeldzaam dat is namelijk relatief zeldzaam. Er is voldoende aan zeldzame aardmetalen voorhanden maar ze zijn moeilijk om delven. Iets wat op niet al te lange tijd ook voor aardolie geldt, dat gebruikt wordt voor verbrandingsmotoren.
Met andere woorden lood om oud ijzer.
vondick zegt
Ferrari is toch onderdeel van Stellantis? Is de rest maar 2 miljard waard dan?
machielvdd zegt
Nope, Ferrari staat sinds de beursgang los van Fiat
pomoek zegt
Ben benieuwd wat de waarde van Ferrari is als de literprijs van benzine naar 10 euro gaat.
petroldrinker zegt
Ze moeten niks kwa die onzin met EV’s, eu wilt dat, maar ze kunnen gwn zeggen we verkopen niet meer in EU, dus bouw geen EV’s, zou toch wel.mooi zijn als een.merk zoiets zou doen
driver79 zegt
Waarom is dat mooi @petroldrinker? We gaan een merk die in Europa stopt echt niet missen…