Een Nederlandse Ferrari 599-eigenaar had vandaag een hele slechte dag.
Het komt met enige regelmaat voor dat iemand de macht over het stuur verliest en zijn supercar in de kreukels rijdt, maar er zijn meer risico’s. Italiaanse sportauto’s (en McLaren’s) kunnen ook spontaan in de hens vliegen. Het lijkt erop dat dit vanochtend gebeurde bij een Ferrari in Huizen.
Het betreurenswaardige incident gebeurde vanochtend rond kwart voor twaalf op de Langehuizenweg, tussen Huizen en Laren. De auto begon te roken en stond binnen de kortste keren in lichterlaaie. Gelukkig was de bestuurder op tijd uitgestapt.
De brandweer had het vuur vrij snel gedoofd, maar helaas was het kwaad al geschied. De Ferrari kan als verloren worden beschouwd. De brandweer heeft nog wel de achterkant voor de vlammen kunnen behoeden. Kunnen er toch nog wat onderdelen verkocht worden.
De auto in kwestie is een Ferrari 599 GTB Fiorano, mocht je het model nog niet herkend hebben. De auto is in 2009 in Nederland geleverd en heeft sindsdien zeven eigenaren gehad. De huidige is dus ook meteen de laatste.
De nieuwprijs van de auto was destijds €386.760. Relevanter is natuurlijk de actuele waarde. Uit de data van Classic Car Ratings blijkt dat een Ferrari 599 uit dit bouwjaar gemiddeld €139.715 kost. En die prijs gaat waarschijnlijk niet omlaag omlaag, want 599’s stijgen in waarde. Behalve dit exemplaar dan.
Van de voor- en zijkant lijkt het overigens een 599 GTO, maar dat komt omdat de auto is voorzien van GTO-velgen en een ‘kippengaas’-grille á la GTO. De achterbumper verraadt echter dat het ‘gewoon’ een 599 GTB Fiorano betreft. Wat het natuurlijk niet minder jammer maakt dat deze auto in vlammen opging.
Gelukkig hebben we foto’s nog. Niet alleen van fikkende Ferrari, maar ook van de auto in betere tijden. De bovenstaande foto’s zijn gemaakt in 2019, toen de auto nog niks mankeerde (en je nog kon tanken voor €1,54 de liter). Mooi was die tijd.
Foto’s en video: Inter Visual Studio / Casper Bunschoten
Foto’s 2019: @kp92, via Autoblog Spots
petroldrinker zegt
Als mede eigenaar, is dit een van mn grootste angsten met de auto
michaelras zegt
een brandblusser of 2 zou toch wel wat rust moeten geven?
kniesoor zegt
De jongens uit Zuffenhausen leveren er ‘m in voorkomende gevallen zelfs gratis bij. Terwijl hun oto’s normaliter wat minder de neiging hebben om spontaan in de fik te vliegen.
Ben trouwens benieuwd of dergelijke branden in motorruimtes van Ferrari’s telkens eenzelfde type oorzaak hebben (onderdeel van het brandstofsysteem wat het begeeft bijvoorbeeld). Dan zou daar toch een solide fix voor te verzinnen moeten zijn.
p993 zegt
Ben ook wel benieuwd naar de technische oorzaak. Maar als dat inderdaad één bekende zwakke plek zou betreffen zou je mogen verwachten van een merk als Ferrari dat er wel een fix was uitgerold.
chrisvis zegt
Geloof dat ten tijde van de 458 één van de oorzaken iets te maken had met lijm die in de wielkasten achteraan nogal warm werd en op een gegeven moment ervoor zorgde dat heel de auto in de hens vloog…
maotje zegt
Koop een ev. De kans dat die afbrand is veel kleiner.
brumax zegt
Met pijn in mijn hart kijk ik hiernaar. De benzineprijs is niet meer wat hij geweest is.
twijn zegt
De Accu? 🤣
ttr6 zegt
Oaww, wat doet dit zeer. Ik heb medelijden met de eigenaar, ook al zal die goed verzekerd zijn.
arta zegt
Daarom is elektrisch rijden zo gevaarlijk!
Of wacht….
p993 zegt
Het rijden niet, het laden is wat anders. Dat mag je daarom niet zomaar in elke parkeerkelder ongestraft doen.
ouwedibbes83 zegt
2009, 7 eigenaren. 14 jaar oud, gemiddeld 2 jaar in bezit van elk. Als t een Golfje was, had ik er meteen wat achter gezocht. Kopen, beetje scheuren, doorstoten zodra er onderhoud aan komt. Zou dat voor een Ferrari ook op gaan?
Benny_Weisz zegt
Die 7 eigenaren kunnen ook BV’s zijn….
Gulli zegt
@benny_weisz 13 eigenaren, waarvan 7 handelaren, van die overige eigenaren waren er 5 leasemaatschappijen (short lease lijkt het) en de laatste eigenaar was de eerste particulier die hem op kenteken had staan.
Gulli zegt
Kunnen ze bij Ferrari/Lambo/McLaren geen automatische brandblussers monteren in de motorruimte? Of zo’n pinnetje in je dashboard. Bij onze rallyauto is dat verplicht en geef je een hengst aan die pin, dan komt er uit ik weet niet hoeveel spuitmondjes een bak blusvloeistof en dan is de boel wel weer uit hoor. Als het in een 1987 325i kan dan kan het vast ook in een nieuwe Ferrari.
Donstil zegt
Alle 599’s wel weer een klein beetje meer waard geworden.
marcomanta zegt
Zonde, zeker omdat het eindelijk eens geen rode is.
machielvdd zegt
Zwart en grijs zijn de meest voorkomende kleuren op de 599 ;)