De Ferrari 599 GTB Fiorano is een sportwagen van Ferrari
Ferrari heeft een lange lijn van bijzondere twaalfcilinder sportwagens. De tweezits GT met V12 voorin is een van de meest klassieke. De Ferrari 599 GTB behoort tot die lijn van sportwagens. De auto 599 is de opvolger van de 575M Maranello. Met die auto keerde Ferrari terug naar het recept van de tweezits GT met de motor voorin. De 550 Maranello begon als behoorlijk straffe sportwagen, maar Ferrari maakt voor de facelift de fout door de klanten te vragen wat ze wilden. Dat was een zachter chassis en een automaat. Daardoor waren de bejaarde eigenaren tevreden, maar de puristen een stuk minder.
Ferrari 599 GTB Fiorano
De 599 GTB moest ervoor zorgen dat de magie weer een beetje terugkwam. De auto kwam in 2006 op de markt en werd getekend door Jason Castriota, in dienst van Pininfarina. De 599 GTB is een van de laatste Ferrari’s die door het beroemde designhuis is ontworpen. Bijzonder zijn de B-stijlen, die breder lopen dan de achterruiten. Hierdoor is er een ruimte waar de lucht doorheen kan stromen. Hierdoor kan de auto alsnog downforce genereren zonder dat er spoilers nodig zijn. Andere opvallende designdetails zijn de vrij langwerpige koplampen en voor het eerst enkele ronde achterlichten.
Belangrijk onderdeel van elke Ferrari is natuurlijk de motor. Waar de 575M nog gebruik maakte van de Colombo-V12 mag de 599 van heel ander type motor. De allerlaatste F-140-C ligt in het vooronder. De F-140 is V12 de debuteerde in de Ferrari Enzo. Zoveel vermogen als in de Enzo, levert de F-140-C niet, maar met 620 pk en 608 Nm is er geen reden tot klagen. In vergelijking met zijn concurrenten is de 599 GTB Fiorano sowieso de sterkste. Van 0-100 km/u accelereren is in 3,7 seconden gedaan en de topsnelheid ligt boven de 330 km/u.
Transmissie
Er is keuze uit twee transmissies: de F1 Superfast-transmissie is verreweg het meest populair. Deze generatie is aanzienlijk beter dan bij zijn voorganger. Een andere optie is een handbak. Daarvan zijn er uiteindelijk slechts 30 stuks besteld. Iedereen wilde de F1-bak. Een andere mogelijkheid om te bestellen was het HGTE-pakket. Dat staat voor Handling Gran Turismo Evoluzione en zorgt voor een sportievere auto.
Het is een combinatie van stijvere anti-rollbars, andere elektromagnetische schokdempers en kortere veren, waardoor de auto nog iets lager op zijn wielen staat. Daarover gesproken, de HGTE heeft ook andere lichtmetalen velgen in de maat 20 inch. Verder zijn de instellingen van de F1-bak aangepast (lees, deze schakelt sneller) en er is een sportuitlaat om die geweldige V12 beter te horen.
Ferrari 599 GTO
Dat het nog (veel) heftiger kan, bewijst de Ferrari 599 GTO in 2010. De naam GTO kwam twee keer eerder voor bij Ferrari. In eerste instantie is daar de 250 GTO uit de jaren ‘60, een van de meest begeerlijke auto’s aller tijden. De tweede was de 288 GTO, een van de eerste hypercars van Ferrari en het startschot van de 288 Evo, F40, F50 en Enzo. Wat dat betreft is de naam GTO een beetje misplaatst, te meer er niet geracet wordt met de 599 GTO. Het is dus niet écht een homologatie-model.
Het is een iets sterkere, krachtigere, heftigere en lichtere variant van de 599 GTB. De V12 van de 599 GTO is goed voor 670 pk en 620 Nm. De GTO sprint in 3,3 seconden naar de 100 km/u en kan een topsnelheid van meer dan 335 km/u halen. Dat is een stukje sneller dan de GTB en het komt niet alleen door de 50 pk extra, maar ook door de 100 kg die eraf is. Van de GTO zijn er maar 599 exemplaren gebouwd, allemaal met de F1-transmissie.
Raceauto
De GTO kun je zien als een straatversie van de 599XX. Dat is een circuitspeeltje voor de exorbitant rijken die net de FXX hebben misgelopen. Het idee is hetzelfde. Op basis van de 599 is er een raceauto gebouwd waarmee rijke eigenaren hun rondjes kunnen rijden. Ondanks dat het praktisch een raceauto is, is er geen raceklasse waaraan deze kan deelnemen. Ook is er geen mogelijkheid om er kentekenplaten op te krijgen. De V12 (de Tipo F-140-CF) is goed voor maar liefst 720 pk!
Speciale edities
Er zijn wel speciale versies van de Ferrari 599 GTB die kentekens krijgen. Ten eerste is daar de SA Aperta. SA is een hoedtik aan Sergio en Andrea Pininfarina. De SA Aperta combineert de motor uit de GTO (dus 670 pk) met een open dakje. Er zijn er 80 van gebouwd, vanwege het 80-jarige bestaan van Pininfarina. Niet veel later had Ferrari een minder leuk ‘cadeau’ voor ze, door voortaan met eigen ontwerpen te werken in plaats van via het beroemde designhuis.
Andere speciale edities zijn de Superamerica 45, een targa-versie voor een rijke klant en de Zagato, met speciaal en klassiek Zagato-koetswerk. Van die eerste is er slechts eentje gebouwd, van die andere 9 stuks. De Zagato is er als coupé en Spyder. Van beide is er ook een met en handbak geleverd. Extra bijzonder dus. De Ferrari 599 GTB blijft tot 20212 in productie. De opvolger is de Ferrari F12berlinetta, die er nog eens en flinke schep bovenop doet qua vermogen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Ferrari 599 GTB.