De eerste eigenaar heeft niet of nauwelijks met deze Ferrari gereden, maar hij had wél smaak.
Een V12 Ferrari is eigenlijk per definitie een droomauto, maar de ene V12 Ferrari is nog net even wat begeerlijker dan de andere. Zo hebben we vandaag op Marktplaats een 599 GTB Fiorano gevonden waar we ontzettend hebberig van worden.
Het begint al met de uitvoering. Deze Ferrari is niet uitgevoerd in Rosso Corsa, maar in een hele fraaie dieprode kleur, waarschijnlijk Rosso Fuoco. Dit vormt een bijzonder smaakvolle combinatie met het beige interieur (en het matchende bagageset).
De velgen zie je ook niet onder iedere willekeurige 599. Dit zijn namelijk de fraaie meerdelige 20 inch velgen, die onderdeel uitmaken van het HGTE-pakket. Het lijkt erop dat het niet alleen om de HGTE-velgen gaat, want we spotten ook de uitlaten en de grille die bij deze versie horen.
Je moet het maar even van ons aannemen, want de advertentietekst geeft hierover geen uitsluitsel. De term HGTE wordt nergens genoemd, maar er wordt niet nagelaten de centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare ramen expliciet te benoemen. Want dat zijn natuurlijk ook belangrijke verkoopargumenten.
HGTE vraagt misschien nog om wat toelichting: dit staat voor ‘Handling Gran Turismo Evoluzione’. Dit pakket omvat een aantal aanpassingen die de 599 een betere stuurmansauto maken. De auto is onder meer voorzien van stuggere veren (die de auto 10 mm verlagen) en een verstevigde stabilisatorstang. Dankzij de aangepaste uitlaat is de V12 ook nog wat beter te horen.
Deze Ferrari 599 is dus heel lekker uitgevoerd, maar wat deze auto écht bijzonder maakt is het feit dat deze nog fabrieksnieuw is. En dan bedoelen we ook echt fabrieksnieuw. Er staat namelijk nog maar 2.671 km op de klok. Iemand heeft dus een 599 met ‘handling’-pakket gekocht, om er vervolgens niet mee te rijden.
Dit betekent wel dat we een pareltje van een occasion te pakken hebben. Maar je raadt het al: daar is de prijs ook naar. Op Marktplaats wordt er €239.500 voor gevraagd. Daarmee is dit absoluut geen goedkoop exemplaar. Maar wel een hele fraaie. Of hadden we dat al gezegd?
pechweg zegt
Wat wordt de 599 toch heerlijk oud! Echt een schitterende auto en al helemaal in deze samenstelling!
078spotter zegt
Prachtige auto,Vroeger in Rotterdam heb ik eens een 599 HGTE gespot uit Duitsland
Jens_Roadster zegt
Toch wel 1 van de mooist moderne Ferrari’s ooit gemaakt.
polpol33 zegt
In 14 jaar 2671 km. Wat een onzin. Inmiddels is elk rubber in deze auto uitgedroogd. De motor naar de zanik.
Elke pakking lek.
Auto’s die stil staan gaan dood.
Dus kopen voor 2ton+ en weer in een hoekje zetten? Rijden kan je hiermee niet tenzij je voor 50k de boel eerst reviseert.
Dit is niet voor een echte autoliefhebber.
ouwedibbes83 zegt
Toch wel benieuwd, hoeveel zou je aanraden om elk jaar minimaal te regelen rijden wil je dit soort problemen voorkomen. Met andere woorden, bij welke km-stand van een 14 jaar oude auto zou jij positief zijn?
DeWitteCondor zegt
70k kms ongeveer
polpol33 zegt
Goede vraag. Ik denk 2 à 3k km/jr. Zo blijft slijtage aan de auto beperkt maar verkom je “garage rot”.
Mijn liefde ligt zoals je merkt niet bij garage queens. Ik haal mijn plezier uit rijden en niet zo zeer aan poetsen en protsen.
Ik zie een DB op je avatar. Ik heb meer problemen met mijn 50k km Vantage V8 dan mijn 400k km 911SC.
kniesoor zegt
Overdrijven is ook een vak. Er zal mogelijk op een enkele plek wat lekkage van vloeistoffen ontstaan als een oto zo extreem weinig rijdt als deze Ferrari. Maar het zal er niet aan alle kanten uitlopen als ware het een incontinente bejaarde.
Ik heb al jaren bijwagens (gehad), die tussen de 2500 en 3500 km per jaar gereden worden. En die zijn van de soort waar je lekker mee doorstampt, dus als er mee gereden wordt is de belasting vrij hoog. Geen daarvan is lekkage(s) gaan vertonen. Hetgeen suggereert, dat het in de praktijk meestal wel meevalt.
petroldrinker zegt
Binnen de ferrari wereld worden dit soort autos afgeraden om te rijden, juist om wat degene zegt waar je op reageert, allom bekend bij deze autos, en 2500pj of 2500 im 14 kaar is wel een.flink verschil…
kniesoor zegt
Moet bekennen, dat ik geen directe ervaring met Ferrarii heb, de mijne waren/zijn duitsers (toevalligerwijze, niet bewust op uitgezocht). Dus mijn mening voor een betere. Maar het klinkt me allemaal nogal zwart/wit, zeker als je bedenkt, dat dit soort oto’s meestal onder min of meer ideale omstandigheden wordt gestald.
sportevo zegt
Ik denk dat zulke afstanden ook wel beter zijn. Alles wordt dan toch even weer warm, het ‘beweegt’ even waardoor alles soepel blijft.
Deze auto heeft gemiddeld 180km per jaar gereden en dan kan het kan ook zo maar zijn dat er in de eerste 2 jaar een 2000km mee is gereden en daarna nauwelijks meer. Maar het kan zomaar zijn dat de auto wel regelmatig werd gestart en de motor daarmee even op temperatuur kwam.
Ooit iemand gekend die een (destijds) meer dan 20 jaar oude auto met een zeer lage kilometerstand (nog geen 1000km) had gekocht. Voordat hij er mee kon rijden moesten de banden, alle koel- en brandstofslangen en rubbers van de wielophanging vervangen worden.
kniesoor zegt
Qua het eerste : ben ik met je eens. Bij sommige oto’s is dat zelfs hoorbaar : m’n platgeslagen kever is na een langere stilstand knap rumoerig. Met name de bak/het differentieel wekt de indruk zonder olie te staan. Duurt wel een kilometer of tien voordat het ‘geraas’ naar de achtergrond verdwijnt. De BMW heeft er dan weer geen last van. Automobiele logica, zullen we maar zeggen.
Svenska II zegt
En-profil misschien wel de mooiste auto ooit getekend…
grandmasterb zegt
Dat is inderdaad de mooiste kleur voor een 599. Alleen, ga je met deze km’s maken dan zal de waarde in eerste instantie snel dalen.
Niettemin wel een exemplaar dat een klassieker wordt en dus altijd een zekere prijs waard is, die nog flink kan gaan stijgen in de nabije toekomst.
Jagris zegt
Iemand die mij kan vertellen hoe het zit met al die rondjes/putjes op de velgen? Sommige auto’s hebben weleens zulke velgen, en ik vraag mij af waar dit nu voor dient. Ik vind het altijd spuuglelijk.
ptr zegt
Dit zijn boutjes. De velg bestaat uit 2 delen.
Jagris zegt
Bedankt voor je antwoord. Ik vind het altijd nogal goedkoop ogen. Heeft het ook nog enig nut een tweedelige velg?
Richmond zegt
Illusie opwekken dat het een tweedelige velg is die op elkaar geschroefd is
mashell zegt
Een Ferrari tas om een Ferrari tas in te stoppen, dat is de ultieme decadentie.
MaartenD zegt
AutoVilla een bedrijf waar ik met een grote boog omheen loop…
donjunior zegt
Nu ben ik nieuwsgierig.. waarom dan?
pechweg zegt
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel eens verhalen gehoord waarom je er niet zou moeten kopen. Achja; die verhalen zullen over de meeste autobedrijven rondgaan, het ligt er maar net aan aan wie je het vraagt / van wie je het hoort!
petroldrinker zegt
Schitterend en in mijn ogen de mooiste gt ferrari ooit gepeoduceerd, staat hoog op mn lijstje om de collectie mee aan te vullen in de toekomst!