Elektrische auto’s worden geplaagd door problemen, zo blijkt uit een toonaangevend onderzoek.
Een van de grote voordelen van een elektrische aandrijflijn is dat er minder kapot aan kan. Je zult nooit last hebben van een lekke koppakking, een kapotte distributieriem of een versleten koppeling. Een elektrische auto heeft dus veel minder onderhoud nodig. Tenminste, dat zou je denken.
Dit wordt nu echter tegengesproken door een onderzoek van J. D. Power. En dat zijn niet de eersten de besten. Zij doen al jaren grootschalig onderzoek naar de betrouwbaarheid en de kwaliteit van auto’s. Nu presenteren zij hun nieuwste ‘Initial Quality Study’.
Meer problemen voor EV’s
Daarin komen interessante resultaten naar voren. J.D. Power constateert namelijk dat EV’s méér problemen hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor. Benzine- en dieselauto’s hebben gemiddeld 180 problemen per 100 auto’s, bij EV’s gaat het om 266 problemen. Nu zullen dit niet allemaal grote problemen zijn, maar het verschil is significant.
Merken
Tesla, Rivian en Polestar – alledrie merken die uitsluitend EV’s bouwen – bungelen helemaal onderaan in het onderzoek. Tesla en Rivian hebben allebei een score van 266 (problemen per 100 auto’s) en Polestar zelfs 316. Daar zit alleen Dodge nog tussen, die ook met veel issues kampt.
Gek genoeg is het merk met de minste problemen een submerk van Dodge, namelijk Ram. Verder kwamen Chevrolet, Hyundai en Kia goed uit de verf. Van de premiummerken scoorde Porsche het beste.
Nieuwe technologie
Wat J.D. Power verder opviel is dat nieuwe technologie voor veel problemen en frustraties zorgt. Denk bijvoorbeeld aan veiligheidssystemen die vals alarm slaan. Ook verbinding met Android Auto of Apple Carplay werkt vaak niet zoals het hoort.
Waar de complexiteit qua mechanische onderdelen misschien afneemt (bij EV’s), zijn auto’s op andere punten juist veel complexer geworden. En dan geldt toch weer: hoe meer erop zit, hoe meer er kapot kan…
Bron: J.D. Power
cloverleaf zegt
Bij RAM is dat niet zo gek. Die bouwen al heel erg lang bijna helemaal dezelfde auto’s… blijft wel heel
William zegt
Met een benzine of diesel heb je in ieder geval al nooit de laadproblemen: stekker wil niet los, laadpaal doet het niet, stekker er wel in maar toch laadt de auto niet etc etc.
Wat dat betreft minder complexiteit.
kas_par zegt
Klopt. Maar dat gezegd hebbende, in vier jaar elektrisch rijden heb ik hooguit een keer of 2-3 problemen gehad net laden. In het buitenland.
THSD zegt
@kas_par
Ik in 15 minuten tijd 8 snelladers die het niet deden in Nederland.
4 shell recharge en de 4 fastned die een stukje verder stonden deden het ook niet.
Was de shell locatie op de A16 Dordrecht.
mashell zegt
Hoewel ik EV rijden sterk propageer hier heb je gelijk in. Gisteren nog een snellader die je met een touchscreen moest bedienen. Deed dat touchscreen het niet goed…
potver7 zegt
Maar ligt dat dan aan de laadpaal of aan de auto? In de context van het artikel is dat toch wel een belangrijk verschil.
grrrrrene zegt
De voorbeelden in het artikel hebben sowieso niks met elektrische aandrijving te maken. Problemen met Android auto of Apple CarPlay? Veiligheidssystemen… Het klinkt meer alsof moderne auto’s meer problemen hebben en dat hoor ik inderdaad vaker. Al die sensoren en software… Geen wonder dat er meer fout gaat.
Ik vraag me meer af of je met een EV ook vaker pech hebt onderweg. Dat kan ik me bijna niet voorstellen eigenlijk, want de techniek is echt veel simpeler.
potver7 zegt
Als klachten over o.a. de veilgheidssystemen niks met de brandstof te maken hebben, hoe kan het dan dat EV’s er significant meer last van hebben?
Flutterbear zegt
Dat is wel erg simplistisch gedacht. Ik heb dat serieus maar 1x gehad in 5 jaar, bleek dat de auto niet laad als die ontgrendeld is.
okdoei zegt
Als “verbinding met carplay/android auto” al meetelt dan is het een beetje een flutonderzoek.
Ze doen dit altijd, ze moeten juist ook een weegfactor toepassen. Dus bijvoorbeeld:
1. Kan niet verder rijden want gevaarlijk (brand enzo).
2. Kan niet verder rijden want kans op meer schade.
3. Kan verder rijden
okdoei zegt
Er ging iets mis maar weegfactoren. Dan krijg je een eerlijker resultaat. Heb liever dat 40x mn carplay niet goed connect dan dat ik 1x naar de garage moet vanwege een probleem waardoor ik niet verder mag rijden.
seatleon zegt
Laatst hoorde ik al over dit onderzoek en het ging wel echt over zaken als hoe makkelijk kan je de ruitenwissers bedienen en dergelijke en hoe makkelijk koppel je de automatische garageopener. Dat bleek bij EV’s met touchscreens vaak onhandig. Uit het onderzoek leek (wat ik toen begreep) niet dat de auto’s vaker echt storingen hebben.
potver7 zegt
JDPower doet wel meer onderzoeken. Een onderzoek naar gebruiksgemak is iets heel anders dan een onderzoek naar storingsgevoeligheid.
grrrrrene zegt
Maar als je motorproblemen op gelijk niveau behandelt als verbindingsproblemen met je infotainment, is zo’n lijstje niet veel waard.
DeWitteCondor zegt
In het artikel wordt de link gelegd met onderhoud, maar ik denk niet dat dat het probleem is. De gemiddelde EV zit gewoon stampvol met electronica. Niet alle frabrikanten hebben dat altijd even goed op orde. Dan kun je onderhoud plegen wat je wil maar dat gaat het niet voorkomen.
harleytijn zegt
Rij nu al ruim een jaar in een Polestar 2 en heb er echt nog geen enkel probleem mee gehad. Al 2x mee op vakantie geweest, ook dat is prima gegaan. Doet het altijd, rijdt heerlijk.
Wel opmerkelijk dat de gestelde vragen niet bekend worden gemaakt door de onderzoekers. Heb eerder deze week op BNR gehoord dat de vragen erg suggestief zijn. Ook erg vreemd dat Dodge en RAM zo ver uit elkaar staan, terwijl het feitelijk om dezelfde auto’s gaat. Kortom ik ga liever om mijn eigen ervaringen af dan een of ander vaag Amerikaans onderzoek.
lekkerlinksrijden zegt
JD Power en goed onderzoek? Al jaar en dag alleen maar flut onderzoeken. Als het ventieldopje te vast zit is dat ook een punt.
Usdriver zegt
Een kulonderzoek inderdaad.
Ik rijd al sinds 2013 Tesla. In de eerste 2 jaar 2x gratis de aandrijflijn vervangen. Maakte volgens Tesla geluid (dat ik zelf niet hoorde).
Daarna nooit meer een storing gehad. Ook niet met de software en zeker niet zodanig dat je naar de garage moet.
1 keer per 2 jaar volledig nakijken voor €450. En bij 70.000 km nieuwe banden.
Probleem lozer en goedkoper heb ik nog nooit gereden. Ook niet met VW Mercedes Cadillac en Chevroler.
Dat mensen hun oude vertrouwde hendels en knoppen missen? Het zou wat, welkom in de nieuwe wereld.
Trojan zegt
Zelfde ervaring tot nu toe. BMW: sensorstoringen, in noodloop schieten, kapot vliegwiel, losse distributieketting, coating bladdert van het stuur af, bij aflevering al een speaker kapot, etc. Gloednieuwe Audi: DSG automaat hapert (bekend probleem) en dealer+importeur willen het nog niet eens oplossen. Nu 5 jaar Tesla: tot nu toe 0 problemen en totaal 350 euro aan onderhoud voor 2 beurten.
THSD zegt
In de eerste 2 jaar 2x aandrijflijn moeten laten vervangen vind ik dan wel een slechte zaak.Dat het garantie is ok maar zegt wel wat over het product.
Verder vind ik het wel wat tegenstrijdig wat je zegt over nooit meer een storing gehad te hebben en vervolgens zeggen en zeker niet zodanig dat je naar de garage moet.Als ik dat zo lees lijk je wel een storing gehad te hebben die over the air is opgelost.
TheMaster zegt
Dat was 2013 he…. Dat zijn de eerste Tesla’s die ooit gemaakt zijn. Bij alle 2013-2015 Model S’en zijn wel accu’s en aandrijflijnen vervangen. Alle Model S’en vanaf 2016/2017 zijn wel prima. Elke Model Y is b.v. echt probleemloos.
THSD zegt
@TheMaster
Typisch fanboypraat.
Als elk model Y probleemloos is waarom zegt onderstaande link dan dat er zoveel recalls zijn?
https://www.topspeed.com/tesla-model-y-reliability/#:~:text=The%20Tesla%20Model%20Y%20consistently,of%2081%20out%20of%20100.
Kijk ik kom wel met feiten aan en geen duimzuigverhalen.
grrrrrene zegt
Maar een recall heeft ieder merk wel eens een hoeft helemaal niet te betekenen dat mensen ermee stil komen te staan. Ik heb liever dat ze een recall doen dan, zoals bij sommige merken gebruikelijk, ontkennen dat er problemen zijn. “U bent echt de enige hoor meneer”, terwijl internet vol staat met klachten.
THSD zegt
@grrrrrene
Dat van de recalls snap ik wel maar dat ontkracht wel de bewering dat ieder model y probleemloos is 😉
THSD zegt
Meer problemen terwijl ze minder onderhoud nodig hebben.Dat doet de tco niet goed.
ronaldotour zegt
Wat je ook veel hoort bij ev’s is dat de 12 Volt accu niet goed wordt bijgeladen, en dan start hij niet op.
Ook lees ik veel bij Hyundai en Kia over problemen met de elektromotor die gaan rammelen, vervanging is zeer kostbaar maar er bestaan nu ook voor de niet leaserijders bedrijven die ze betaalbaarder reviseren.
Flutterbear zegt
Z’n elektromotor kost ook geen duizenden euro’s en werkzaamheden is ook te overzien gezien er alleen maar een paar stekkers in hoeven.
kas_par zegt
Wat een onzinnig onderzoek. Ja, ben met de EV ook wel eens naar de garage geweest omdat het draadloos laden van de telefoon haperde. En een keer met een software probleempje, in een uurtje gefixt met een update. Verder heeft m’n huidige EV nog nul problemen en nul onderhoud gehad. Niks!! Terwijl mijn voorgaande 15-20 brandstofauto’s allen in vier jaar toch zeker wel enkele malen een paar dagen in de garage stonden met een probleem en regelmatig onderhoud nodig hadden. En van collega’s (lease, dus iedereen rijdt inmiddels elektrisch) hoor ik hoofdzakelijk dezelfde ervaringen. Enkel de Tesla’s hebben nog regelmatig wat issues de eerste 1-2 jaren.
THSD zegt
Wel grappig dat er steeds gezegd wordt geen problemen met een ev gehad te hebben en dan een paar dingen alsnog opsommen als probleem…ik noem het struisvogelmodus.
RutgerK zegt
Ken het onderzoek niet en welke range van problemen wordt meegeteld. Op zich is het geen verrassende conclusie. EV’s zijn over het algemeen nieuwe modellen van ook aak nieuwe merken. De T(F)Si-motoren en DSG bakken van VAG nu zijn doorontwikkelingen van de drama’s 15 jaar geleden.
Het MEB-plarform startte ook niet geweldig maar lijkt inmiddels steeds beter te worden.
De Model 3 was voor Tesla de eerste auto in massaproductie. De leverancier van de voorste draagarmen bleek ook wat aanloopproblemen te kennen.
Dit onderzoek is interessant over 10 jaar als de stroomlijning van de EV productie veel verder doorontwikkeld is.
Flutterbear zegt
Die merken maken niet alleen elektrische auto’s, het zijn ook nieuwe spelers. Natuurlijk is de kans groter dat je dakraampje problemen geeft bij een nieuwe fabrikant dan bij een doorgewinterde Toyota of Volkswagen.