Belangrijk nieuws vanuit Stellantis: ze hebben een gloednieuw platform klaar, voor onder andere Alfa Romeo.
Ja, ook ons geliefde Alfa zal er aan moeten geloven: de stap naar elektrisch. De ronkende zescilinder zal dus verdwijnen, maar hopelijk geldt dat niet voor het fraaie design. De grote baas van Alfa Romeo vertelde vorige maand nog dat ze vasthouden aan de sedan, dus dat is in ieder geval goed nieuws.
STLA Large
We krijgen nu alvast een tipje van de sluier opgelicht, want Stellantis presenteert hun gloednieuwe STLA Large-platform. Dit ziet er op de plaatjes niet zo spannend uit, maar dit is wel degelijk een belangrijke onthulling. Dit nieuw platform vormt de basis voor een nieuwe generatie grote auto’s binnen Stellantis, zowel met als zonder verbrandingsmotor.
Hoe zat het ook al weer met de platforms van Stellantis? Het gros van de huidige EV’s van Stellantis staat op het e-CMP platform (de e-208, e-2008 en consorten), wat opgevolgd wordt door het STLA Small platform. Het STLA Medium platform debuteerde onlangs met de e-3008. Daarboven komt nu dus het STLA Large-platform.
Ondergeschoven kindjes
Op dit platform komen voor de afwisseling geen Peugeots en Opels te staan, maar Jeeps, Dodges, Chryslers, Alfa’s en Maserati’s. Dat waren tot op heden een beetje de ondergeschoven kindjes van Stellantis, maar die komen nu dus aan de beurt.
De Amerikaanse merken lijken niet zo relevant voor ons, maar vergis je niet: de volledig elektrische Jeep Wagoneer S (linksboven) komt waarschijnlijk ook onze kant op. Dit wordt een van de eerste modellen op het nieuwe platform, samen met de nieuwe Dodge Charger.
Allemaal leuk en aardig, maar vooral interessant is dat er ook een nieuwe Alfa Romeo komt op dit platform. Mogelijk zelfs twee. Er wordt nog niks over verklapt, maar waarschijnlijk krijgen zowel de Giulia als de Stelvio een elektrische opvolger.
Specificaties
De specificaties van het nieuwe platform zijn veelbelovend: voor de elektrische sedans mikt Stellantis op een range van wel 800 km. Dat wordt mogelijk gemaakt door een accupakket van 118 kWh. Aan kleine accu’s doet Stellantis sowieso niet met dit platform, want het begint bij 85 kWh.
Met het snelladen komt het ook wel goed, want dit platform is geschikt voor 800V-architectuur. Daarmee kun je tot 4,5 kWh per minuut laden. Overigens zullen niet alle auto’s op dit platform 800V krijgen. Stellantis maakt ook nog gebruik van 400V.
Met het STLA Large-platform begeeft Stellantis zich ook in de arena van de krankzinnig snelle EV’s. Reken op auto’s die in 2 á 3 seconden van 0 naar 100 km/u knallen. Dit is vooral belangrijk voor de Dodge Charger Daytona, want dit moet een echte dragracer worden.
Acht modellen
Wanneer kunnen we de eerste modellen op dit platform verwachten? De Dodge Charger en Jeep Wagoneer zullen dit jaar nog de spits afbijten. De komende 2 jaar zullen er in totaal acht nieuwe modellen onthuld worden. Inclusief minstens één Alfa en een Maserati dus.
tjorque zegt
Een elektrische Alfa 159 spotwagon…
Yes please!
kennone zegt
En dan een naar 3.7 opgeboorde Busso V6 in laten bouwen. Nou dan hebben we hem echt!
PunicaOase zegt
Hoop dat die Charger en Challenger ook officieel naar NL komen.. Als EV misschien wel betaalbaar, nog sneller en hopelijk nog steeds de sinistere looks :-)
spidermann zegt
Positief nieuws, maar ik prefereer mijn Alfa Spider Serie zonder kat, elektrische ramen of stoelen, ABS en andere electronische schnick schnak.
rwdftw zegt
Nice!!!!
Ik ben alleen een beetje huiverig. We hebben een paar van die e-208 modellen in de vloot en de eerste had zoveel daddy issues dat die weer terug is gegeven aan de dealer. Het tweede exemplaar begint nu ook met daddy issues en staat voor eenzelfde euvel als de eerste bij de dealer. Levertijd onderdelen : 4 weken.
W115 zegt
Wat zijn die daddy issues dan?
utregcity zegt
Wat zijn daddy issues? 🤔
kniesoor zegt
Maar voor de Maserati Folklore types is er al een EV platform. Is dat nu dan al verouderd ? 🤔
rwdftw zegt
De Folgore uitvoering kan je ook als normale versie met ICE bestellen. Voor wat je normaal kan noemen met een Nettuno V6. Dus als je full electric wil gaan is dat platform misschien niet het geschiktste.
Richmond zegt
Is geen stellantis platform?
Gulli zegt
Je ziet die Fiat… ehh Jeep Renegade best vaak rijden. Hoe meer ze er daarvan verkopen hoe meer mensen weer in aanraking komen met het merk Jeep. Dan zal die Wagoneer -mits goed geprijsd- best wel aftrek kunnen vinden.
alfa147ti zegt
Hopelijk wordt de Alfa ook echt een Alfa en niet met zo verschrikkelijk scherm zoals in de nieuwe BMW 3 maar weer met mooie digitale meters en een midden scherm wat mooi verzonken zit in het dashboard en natuurlijk een GTV Spider en een Sportwagon.
PrettyAwesome zegt
Ze willen verkoop aantallen halen en flinke ook. Niet de niche bedienen. Dat gezegd hebbende denk ik dat een stijlvolle weergave van een oldschool meter unit op een scherm ook heel gaaf kan lijken.
mashell zegt
Mooi verzonken… De Giulia heeft een rechthoekig scherm in een trapezium vormig vak, dat ziet er niet uit.
Doe maar gewoon een sportief laag dashboard met het scherm er bovenop. Dat is het meest elegant en ergonomisch.
Paul58 zegt
De giulia heeft naar mijn mening een prachtig interieur (vooral de 2016 tot 2023) met prachtige tellers en stoelen. En vooral het stuur met de allu flippers is echt smullen. Dat schermpje kan me een worst wezen. Werkt prima met Apple CarPlay.
minimoke1984 zegt
Als er een echt leuk model komt dat bovendien nog betaalbaar blijft, dus goedkoper dan een Model S of EQE met 800km range en 800v laden (dus 600km in < 20min) en ook de efficiency van Tesla kan benaderen dan kan het best succesvol zijn. Nu voorlopig nog steeds voor wat EV betreft maar 1 merk dat voorop loopt.. Niet vwb kwaliteit&service maar voor de rest…
mashell zegt
Wat is er mis met de kwaliteit en service van Kia? Die zijn Tesla namelijk al een tijdje voorbij qua techniek.
MarcoM zegt
De Dodge Charger doet zijn naam wel eer aan als EV.
Dutchdriftking zegt
Als je toch gaat luchtfietsen, dan maar meteen goed toch? Moeten ze niet eerst een elekrische sportwagen maken?
machielvdd zegt
De elektrische sportwagen is er al ;) https://www.autoblog.nl/nieuws/de-alfa-romeo-33-stradale-is-terug-als-bloedmooie-supercar-3540391
Wat luchtfietserij betreft: aangezien de Peugeot e-3008 al 700 km WLTP-range heeft, lijkt 800 km me zeker niet onrealistisch in een sedan met een grotere accu
raoufff zegt
Joepie nog meer elektrische Stellantis rommel!
Joost zegt
Tegen de tijd dat die Alfa Romeo’s daadwerkelijk op de markt komen, is 800km range alweer achterhaald…