We willen het niet te vaak zeggen, maar dit is toch wel het einde van een tijdperk.
Zoals het leek alsof koningin Elizabeth nooit dood zou gaan, zo leek het ook alsof de productie van de Aventador nooit zou stoppen. Toch is koningin Elizabeth niet meer in ons midden en is nu ook de laatste Lamborghini Aventador van de band gerold. Daarmee is bewezen dat écht aan alles een eind komt.
Eigenlijk had Lamborghini al eerder een punt willen zetten achter de productie van de Aventador, maar het zinken van de Felicity Ace gooide roet in het eten. Aan boord waren namelijk 15 exemplaren van de Aventador Ultimae, bestemd voor de VS. Om de klanten niet met lege handen te laten zitten, besloot Lamborghini toch nog 15 exemplaren extra te bouwen.
Nu is het dan toch zover: er is voor de laatste keer een Aventador van de band gerold in Sant’Agata Bolognese. Dit markeert het einde van 11 jaar productie. De Aventador is daarmee net zo lang in productie geweest als de Diablo, die van 1990 tot 2001 werd gebouwd.
Waar er van de Diablo maar 2.884 stuks zijn gebouwd gedurende 11 jaar, zijn er van de Aventador aanzienlijk meer gebouwd. In 2020 werd al de mijlpaal van 10.000 exemplaren gepasseerd en in totaal zijn er nu 11.465 stuks gebouwd.
De laatste Aventador is uiteraard een Aventador Ultimae, die gelimiteerd was tot 600 stuks. Uiteindelijk zijn er dus 615 gebouwd, waarvan er 15 gezonken zijn. Als het goed is staat de teller nu alsnog op 600 stuks.
Het allerlaatste exemplaar is uitgevoerd in een speciale lichtblauwe kleur uit het Ad Personam-pallet en is bestemd voor een Zwitserse klant. Gek genoeg niet voor een Amerikaanse klant.
Aangezien het model maximaal is uitgemolken werd het langzamerhand wel tijd om er een punt achter te zetten. Toch is het jammer. De Aventador is namelijk de laatste Lamborghini die puur door een atmosferische V12 wordt aangedreven. De opvolger wordt hoogstwaarschijnlijk een V12 hybride. We kunnen dus echt wel spreken van het einde van een tijdperk. Een tijdperk dat niet alleen de Aventador omhelst, maar ook zijn illustere voorgangers.
UPDATE 13-10: Lamborghini heeft nu betere foto’s gedeeld van de allerlaatste Aventador, samen met de auto die als inspiratiebron diende voor de samenstelling. Dat is de one-off Miura Roadster. Deze prachtige beelden wilden we jullie niet onthouden, dus bij deze:
Dutchdriftking zegt
Toch balen als de productielijn omgebouwd wordt, en er dan weer een paar zinken…
Jagris zegt
Einde van een tijdperk wat mij betreft, echt een iconische supercar.
Bjorn zegt
opendata RDW meldt 83 stuks in Nederland,dus dat is erg Tof
mustang750supersnake zegt
pfff… dat ze maar eens met een LEUK nieuw model komen ipv dat uitgekauwde design de laatste jaren….
de miura,de asterion en de estouqe waren geweldige concepts en zagen/zien er echt geweldig uit!!!!! maar die komen niet😔
breng dat in productie ipv deze saaie zooi lamborghini!
str8six zegt
Jeetje dat is lang. Ik kan me nog herinneren dat ik destijds op AB las dat er een of ander zoontje van een Sheikh extra betaalde om de eerste Aventador te krijgen.. 11 jaar geleden, damn..
iphonistvongates zegt
Gelukkig maar…..nu hebben ze eindelijk tijd voor die 45 Specials a la Pagani Zonda. Kunnen we nog tot zeker 2029 vooruit met de Lambi’s A’dor Extra Special Editions. 🤟🏻
ericc zegt
Gaat nu niemand die gezonken wagens ophalen???? Of wordt dit een onderwater attractie?
CYBRTRK zegt
Ga daar maar niet van uit aangezien dat schip inclusief auto’s op 3000 meter diepte ligt
Richmond zegt
En ook dan heb je er niks meer aan.
Richmond zegt
Zo sierlijk als de Miura is, zo lomp oogt elke andere auto
flyerbunch zegt
Ok dacht al ff waarom we dit artikel nog eens kregen voorgeschoteld. Hij is gemaakt naar de One-off Miura, maar is deze van diezelfde klant? Nice..
srbb zegt
Ja, Albert Spiess is die klant ;) Heeft een mooiere collectie dan de fabriek zelf, met vele one-offs (Athon, Bravo, Marzal, Miura Roadster) en geniet privileges bij het uizoeken van de “standaard” modellen. Heel vaak mag hij de eerste of de laatste kopen, zoals deze Aventador dus. De helft van wat te zien is in het fabrieksmuseum, is zijn eigendom…