De nieuwe Ford Explorer EV is geland in Nederland.
Je was het misschien alweer vergeten, maar de Volkswagen ID.4 – die al 4 jaar op de markt is – krijgt nog een broertje. En dit keer geen VAG-familielid, maar een Ford. Ondanks het feit dat Ford de techniek zo kant-en-klaar kon overnemen, liet deze auto toch nog lang op zich wachten.
De Ford Explorer EV – want daar hebben we het over – werd in maart vorig jaar onthuld, en zou nog hetzelfde jaar leverbaar worden. De introductie werd echter uitgesteld. Iets met veiligheidsvoorschriften voor de accu’s. Maar nu is het eindelijk zover: de leveringen van de Explorer EV zijn begonnen. Autoblog-lezer Bjorn wist namelijk een verse lading te spotten in de haven van Vlissingen.
We moeten er wel bij zeggen dat deze auto’s Nederland waarschijnlijk weer gaan verlaten. De Explorer EV rolt namelijk van de band in Keulen, dus dan komen ze niet via Vlissingen Nederland binnen. Maar dit betekent in ieder geval dat de productie van de elektrische Explorer – niet verwarren met de grote Explorer – op gang is gekomen.
De Nederlandse prijzen konden we in maart al melden: de Explorer EV is te bestellen vanaf €41.450. Daarmee is ‘ie goedkoper dan de ID.4 met dezelfde aandrijflijn en accu. Bovendien heb je voor €45.950 de Long Range met een actieradius van 602 km. Dat is 50 km meer dan de Volkswagen én je bent 4 mille goedkoper uit.
De Ford Explorer EV heeft dus zeker wat toe te voegen ten opzichte van de Volkswagen ID.4. Het is niet alleen een beter deal, hij ziet er ook nog eens beter uit (naar de bescheiden mening van ondergetekende). Zelfs ten opzichte van de Tesla Model Y is het een goede deal: een Model Y met 600 km range is namelijk duurder. Al met al best een interessante nieuwkomer dus.
UPDATE 4-1: Inmiddels heeft Ford ook officieel bevestigd dat de productie gestart is. Ze melden dat de productie vandaag (4 juni) gestart is, maar dat nemen we met een korreltje zout, gezien de foto boven het artikel.
Met dank aan Bjorn voor de foto!
RickB zegt
“De Ford Eplorer EV – want daar hebben we het over”
Wat voor een Ford?
machielvdd zegt
Ja dat is dus een nieuw model :p
Nee, is inmiddels gefixt
dutchneon zegt
Als je die renders ziet lijkt het heel wat….. die foto’s op de kade, allemaal zwart, wit of donkergrijs met die lelluke velgen…. nee laat maar
Oja en waarom zit er zo’n klimrek op de achterste zijruit?
kennone zegt
Zeker mooier maar niet mooi
drtim zegt
Je zou ook minder lelijk kunnen zeggen 😏
Robert zegt
Ik denk dat ik eerder nog voor de Skoda Enyaq zou kiezen. Bij mij in de buurt heeft iemand het aangedurfd om deze in
Tornado RotVelvet Red te bestellen – een uitmuntende keuze.papa zegt
Is dat two-tone?
pier zegt
Mooie kleur maar de Enyaq zie je echt overal rijden.
Allison Burgers zegt
Las dat hij wel wat kleiner is dan de ID.4. Vandaar wellicht wat goedkoper.
erwingrunn zegt
Brrrr die (meestal) lelijke velgen ook altijd op die electrische auto’s ….
Autokenner zegt
Mooie bak lelijke velgen en kan thuis niet laden dus ik pas
dees zegt
Dat scherm is bij deze beter geplaatst dan bij sommige andere nieuwe Fords, waar het boven het dashboard uit steekt.
maar het gebrek aan knoppen vind ik flink minder.
Specht zegt
Mijn Ford Focus wagon mhev rijd 720km op een volle tank ron98 benzine en heeft ook veel meer ruimte. Kansloos ev modelletje dus.
raoufff zegt
Treurig autootje, Ford is helemaal de weg kwijt!
DennisTK zegt
Staat er dagelijks 1 voor het pand van Ford in Amstelveen (Duits kenteken). Ziet er best aardig uit moet ik zeggen. Overal zie je Model Y’s, puur voor de ruimte/range/prijs verhouding. Dan zou ik toch veel liever deze Ford rijden.
Als je in deze prijsklasse zoekt zou ik zeker gaan kijken. In het echt oogt hij mooier dan op de foto.
staal zegt
Wat een vreemde lichtbalk bovenop het dashboard.
audirs3 zegt
Dus ook weer 400V… Nee dank je
maussieknip zegt
Mijn Opel Astra Sportstourer uit 2017 met de 1.4 turbo 150pk doet ruim 800km op een volle RON98 tank en heeft ook veel meer ruimte. Voor mij voorlopig geen EV.