Oude rot Bernie Ecclestone gooit eens een knuppel in een hoenderhok door te zeggen dat Lewis Hamilton eigenlijk maar zes wereldtitels heeft.
Formule 1 gaat niet zonder haar controverses, of je dat nou wil of niet. De meest recente is natuurlijk Abu Dhabi 2021. Max Verstappen pakt zijn eerste wereldtitel ten koste van Lewis Hamilton dankzij een enorm controversiële safety car in de laatste paar rondes. Als Mercedes het over het zeggen had, had Lewis Hamilton nu acht wereldtitels in plaats van zeven en Max er slechts eentje.
Zeven wereldtitels
Die achtste wereldtitel is belangrijker dan je denkt, want met zeven stuks moet Hamilton de eer van meeste titels aller tijden delen met Michael Schumacher. Die heeft er ook zeven. En in 2022 was er geen kans voor revanche, want Mercedes had een dramatisch seizoen met Hamilton die voor het eerst in zijn leven in een F1-seizoen geen één race won en niet eens in de buurt kwam van een titel. Kortom: een gedeelde eerste plek. Of toch niet? Bernie Ecclestone trekt eens een oude koe uit de sloot die hem de mening oplevert dat Lewis Hamilton maar zes keer de wereldkampioen is geweest.
WK-titel 2008
Daarvoor moet de klok even terug naar 2008. We hoeven oude F1-seizoenen niet uit te leggen aan het gros van de verstokte F1-fanaten hier, dus we zetten alleen even alles neer wat je moet weten. Namelijk dat het tot het einde spannend was tussen Felipe Massa van Ferrari en Lewis Hamilton toen nog bij McLaren-Mercedes, waar Lewis met één puntje verschil zijn allereerste titel op zijn naam mocht schrijven. Dat ene puntje is belangrijk in de grootste controverse van 2008: CrashGate.
CrashGate had dan weer te maken met Renault en de GP van Singapore in 2008. Toen tweede rijder bij Renault Nelson Piquet Jr. crashte en de daaropvolgende Safety Car kwam op een perfect moment voor eerste rijder Fernando Alonso. Dat bleek later geen toeval te zijn: Nelson Piquet Jr. is gemanipuleerd om te crashen zodat Alonso ervan kan profiteren. Dat lekte via Piquet Sr. door naar Ecclestone en kwam pas in het seizoen erna aan het licht.
Ongeldig
Toen zijn ook wel de rake klappen uitgedeeld: teambaas van Renault Flavio Briatore en manager Pat Symonds werden uit de sport verwijderd en ook Nelson Piquet Jr. was de gebeten hond. De punten in die race waren echter wel uitgedeeld alsof er niks aan de hand was, omdat dat in eerste instantie ook zo leek. Zo komen we weer terug in 2023, inmiddels vijftien jaar nadat dit alles plaatsvond. In een interview met F1 Insider zegt Bernie Ecclestone dat de race in Singapore in 2008 eigenlijk ongeldig verklaard had moeten worden. Aangezien Hamilton derde werd in die race en Massa dertiende, had Massa dan aan het einde van het seizoen meer punten gehad en was Massa volgens Ecclestone eigenlijk de kampioen.
Massa had moeten winnen
Bernie durft ‘m wel aan: hij gunt Felipe Massa de wereldtitel ook meer dan Hamilton, daar de Braziliaanse coureur in zijn lange carrière niet één keer een titel heeft gewonnen. “Hamilton heeft enorm veel geluk gehad, terwijl Massa het hele seizoen op het toppen van zijn kunnen heeft gepresteerd. Massa had ‘m meer verdiend.” Ook laat Ecclestone weten dat hij al eerder van CrashGate wist dankzij Piquet Sr., maar het in de doofpot heeft gehouden om een groot schandaal te voorkomen. Bovendien was de regel anno 2008 dat er vanaf het eindgala waar de kampioenen ingehuldigd worden niet meer met de eindstand gerommeld kan worden. Ecclestone zegt dan ook dat ze Singapore gelijk hadden moeten cancellen.
Een lekkere knuppel in het hoenderhok dus van Bernie Ecclestone, om de controversiële kwestie nog maar eens vijftien jaar de toekomst in te schoppen.
ghengiskhan zegt
BREEK: Oude man heeft mening!
mashell zegt
Oude man haalt oude koe uit sloot.
Edge zegt
Ecclestone zegt wel eens twijfelachtige dingen, maar hier heeft ‘ie gewoon gelijk. Ik vind het vooral altijd hypocriet van die Hamiltonsupporters die maar blijven drammen over Abu Dhabi, maar dan niet netjes erbij vermelden dat Hamilton helemaal geen kampioen had moeten zijn in 2008 als de FIA destijds correct gehandeld had.
Frankypanky zegt
Hamiltonfans drammers?
En je bent alleen maar met opa Bernie eens omdat het in je straatje ligt.
Heb het dan ook over Spa 2008 waar Hamilton werd bestraft voor een “overtreding” die op dat moment niet eens bestond!
Hamilton mocht meteen 30 seconden inleveren en Massa die op 28 seconden over de finish ging, kreeg een mooi cadeautje van de FIA.
En Hamilton had geen klap te maken met het gesjoemel van Briatore, dus Bernie praat poep!
Richmond zegt
Gaat niet om dat Hamilton er iets mee te maken had. Verstappen had er ook niks mee te maken met het Abu Dhabi verhaal. Toch wordt verstappen er persoonlijk op aangekeken. De theorie is dat als de singapore race niet had meegeteld, hamilton geen kampioen was geworden, maar hamilton.
Dutchdriftking zegt
Ik ben geen fan van Hamilton, maar dit is wel heel erg zoeken naar spijkers op laag water…
flyerbunch zegt
Zag gisteren op Sky F1 nog een filmpje toevallig voorbij komen over Glock, Massa en Hamilton in die São Paulo race van 2008 waar Massa juichte, gevolgd door tranen toen Lewis opeens Glock passeerde en zo toch kampioen werd. Tragisch voor Massa.. Glock nam het interview af bij Hamilton en voelde zich een beetje zoals Latifi eind 2021, de gebeten hond. Massa vergaf het Glock pas 15j later.. of hij Piquet jr vergaf, geen idee.
basman147 zegt
Apart, wat valt er te vergeven? Glock had gegokt dat hij door niet te wisselen naar regenbanden hoger zou eindigen dan wanneer hij wel de pits in was gegaan (en volgens mij werkte dat wel aardig voor hem). En toen begon het harder te regenen… De enige manier waarop hij Lewis had kunnen ophouden of tegenhouden was door hem van de baan te rossen.
flyerbunch zegt
Vertel dat maar aan Massa.. zie hier de video: https://youtu.be/G-5sdXcQ_ys
Frankypanky zegt
Opa Bernie zoekt weer aandacht?
Wat had Hamilton met Crashgate te maken? Niets toch?
En toch zou Bernie willen ingrijpen in het kampioenschap? Dat is ook het verschil met AD.
En Massa moet niet lullen. Hij heeft daarna nog samen met Alonso bij Ferrari gereden. Als het hem echt zo dwars zat, was hij wel opgestapt toen Fernando erbij kwam.
Glock kwam voor Hamilton door zijn gok om door te rijden. Dat hij vervolgens de heuvel richting de finish bijna niet meer op kwam, was gewoon een risico. Hetzelfde als Norris die in Rusland doorging in de regen.
Dus hoezo Glock vergeven?
Jer zegt
Het gaat er niet om of Hamilton iets met crashgate te maken had, het gaat er om dat als crashgate eerder aan het licht gekomen was die hele race ongeldig verklaard had kunnen worden.
Daar kan je het mee eens of oneens zijn, maar wat mij betreft is het vrij simpel: De enige reden dat crashgate aan het licht gekomen is is omdat Piquet zelf aan de bel getrokken heeft na z’n ontslag bij Renault. Toen lag die hele race al zo ver in het verleden dat ingrijpen in het kampioenschap er alleen maar voor zou zorgen dat de F1 zich gigantisch voor lul had gezet.
Daarnaast is het in de chaos na de crash van Piquet toch ook echt de fout van Massa/Ferrari zelf geweest om met de tankslang weg te rijden. Als ze dat niet gedaan hadden was Massa gewoon dik in de punten geëindigd, en had hij wellicht zelfs nog op P2 kunnen finishen.
harrie zegt
Hamilton heeft in zijn hele F1 carriere zo ontzettend vaak mazzel gehad met Safety Car situaties, zo ook bijvoorbeeld in het zwaar bevochten 2021 in Imola waar hij in kansloze positie met schade en een ronde achterstand alsnog op P2 kon eindigen dankzij een rode vlag wegens de crash van Russell/Bottas.
.
Alleen die ene keer dat ie pech had met een safety car kwam het wel op een echt ontzettend lullig moment.
Maar zal wel iets met karma zijn.
Allison Burgers zegt
Alsof de rest van dat seizoen dan op exact dezelfde manier was gegaan.
beetec zegt
Goed verhaal. Mooie kerel die Ecclestone :)
mustang750supersnake zegt
en schumacher geen een….en daar heb je ook vet aan verdiend dus mond houden