In het lijstje met de betrouwbaarste auto’s zien we usual suspects, maar ook verrassingen.
Ja dames en heren, het moment is eindelijk daar. Het was je misschien niet opgevallen, maar we hadden nog wat te goed van de Consumentenbond: een onderzoek met de meest betrouwbare auto’s. Die verschijnt normaliter jaarlijks in november, maar vorig jaar hebben we niks gekregen. Niet getreurd: de Consumentenbond presenteert nu alsnog hun onderzoek.
Deze keer heeft de Consumentenbond het groter aangepakt, wat misschien verklaart waarom ze wat later waren. In 2022 hadden ze maar 9.000 respondenten, wat niet bijster veel is als je conclusies moet trekken over 129 auto’s. Deze keer hebben ze de handen ineengeslagen met een aantal internationale consumentenbonden en zijn ze zo tot 30.000 respondenten gekomen.
Het betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumenten zou nu dus een stukje betrouwbaarder moeten zijn. Er is gekeken naar auto’s met een bouwjaar tussen 2011 en 2023. Daarbij is er gevraagd naar de hoeveelheid mankementen over de hele levensduur. De ernst van de mankementen, de leeftijd van de auto en de kilometerstand wordt meegewogen.
Betrouwbaarste merken
Genoeg inleiding, door naar de resultaten. Te beginnen met de betrouwbaarste merken. De winnaar is geen verrassing: Lexus komt als meest betrouwbare automerk uit de bus, met een score van 9,6. In 2020 stond Lexus ook al op 1, maar in 2021 en 2022 stonden respectievelijk Suzuki en Mitsubishi bovenaan.
De top 10 wordt verder gedomineerd door Aziatische merken. De vreemde eend in de bijt is Smart, die een zesde positie wist te behalen. BMW scoorde het beste van alle Duitse premiummerken (we rijden natuurlijk niet voor niets met de hele redactie in een BMW). Audi en Mercedes zien we pas op de 16e en 17e plaats terug.
Hieronder de hele top 10 met betrouwbaarste merken (wat een top 13 is geworden vanwege de gedeelde tiende plaats):
- Lexus (9,6)
- Suzuki (9,0)
- Subaru (8,9)
- Toyota (8,6)
- Kia (8,5)
- Smart (8,5)
- Honda (8,3)
- Mitsubishi (8,3)
- Nissan (8,1)
- BMW (8,0)
- DS (8,0)
- Mazda (8,0)
- Mini (8,0)
Betrouwbaarste modellen
Misschien nog wel interessanter dan de betrouwbaarste merken zijn de betrouwbaarste modellen. Ook hier komt er een Lexus als winnaar uit de bus, namelijk de NX van de vorige generatie. De nummer twee is wel weer een verrassing: daar treffen we de Audi Q2 aan. Die scoort daarmee een stuk hoger dan zijn Volkswagen-broertje, de T-Roc, die op positie 49 eindigde.
De Ford Puma is ook een opvallende, aangezien Ford als merk juist vrij laag scoort. In de lijst met merken deelt Ford een 27ste positie met Volkswagen en Lancia.
De top 10 met betrouwbaarste modellen ziet er als volgt uit:
- Lexus NX ’14-’21 (9,9)
- Audi Q2 ’16-nu (9,5)
- Ford Puma ’19 -nu (9,5)
- Honda CR-V ’18-nu (9,5)
- Nissan Qashqai ’21-nu (9,5)
- Suzuki Ignis ’17-nu (9,5)
- Toyota RAV-4 ’18-nu (9,5)
- Lexus CT200H ’10-’20 (9,4)
- Mazda CX-30 ’19-nu (9,4)
- Toyota Corolla ’18-nu (9,4)
Als je betrouwbaarheid belangrijk vindt zijn dit dus de auto’s die je moet hebben. Heb je je eigen auto of merk niet teruggevonden in de top 10? Dan kun je op de website van de Consumentenbond de hele lijst bekijken.
TheMaster zegt
Vergeten jullie niet te melden dat in het zelfde onderzoek ook een tevredenheid over automerken staat? Hierbij de top 5;
1. Tesla 9,2
2. Alfa Romeo, Lexus, Subaru 8,8
5. Mazda 8,7
Ook zijn jullie vergeten om de tevredenheid over de automodellen te melden. Hier ook de top 5;
Tesla Model 3 ’18 -nu 9
BMW 3-serie ’19 -nu 8,9
Honda Civic ’15 -’22 8,9
Hyundai Ioniq ’16 -’22 8,8
Mazda CX-5 ’17 -nu 8,8
Maar wacht, dat zou positief zijn over Tesla. Dat past niet binnen de Autoblog strategie.
machielvdd zegt
We wilden er een apart artikel aan wijden, maar je maait het gras nu een beetje voor onze voeten weg ;)
michaelras zegt
je bedoelt te zeggen dat Tesla rijders blind zijn voor de fouten van hun auto? Daar kunnen we best een artikel over schrijven, wacht ik zet even iemand aan het werk!
bermtoerist zegt
Een positief artikel over Alfa Romeo gaat vast ook wel lukken, niet?
jaapiyo zegt
Nee die fakkelen we altijd af uit principe. Willeme en ik zijn namelijk boos dat die fraaie Giulia’s maar niet afschrijven.
michaelras zegt
jazeker, tijd dat we daar weer een duurtester van krijgen, dus misschien moeten we nog 100 keer zeggen dat we fan zijn van Alfa.
Johanneke zegt
Niet zo gek. 3 maten van mij hadden een verouderde b of c segment auto. Nu rijden ze model 3 en Y via werk. Ze zijn buitengewoon tevreden, want ja, de beste auto die ze ooit gehad hebben.
Ik zou niet weten wat voor tevredenheidscijfer ik mijn auto’s zou geven. Weet ik veel of bijvoorbeeld, ons 2e auto, een a segment gebakje uit 2010 beter of slechter is dan een ander gebakje van rond die tijd.
michaelras zegt
dat is natuurlijk idd wel een andere wereld. Van zelf de lasten naar leaseauto. Nu ben ik zelf ook wel van zorgen afkopen dmv maandelijks aftikken. En tenzij je een maandagmorgen exemplaar hebt zal het bijna altijd dan vooruitgang zijn. Ik geef overigens ook onze huidige familiebak een ander cijfer dan de organisatie die hem aan mij verhuurt..
JelmerS zegt
Ik ben geen leaserijder en heb een model 3 performance (zakelijk) gekocht, ik ben zeker niet blind voor de gebreken en tekortkomingen van deze auto. Daarnaast ook zeker wel geïnteresseerd in auto’s, er staat ook een hele mooie BMW Z4 3.0si te wachten op mooi weer. En zo zijn er veel meer Tesla en EV rijders die voor de daily een dergelijke keus maken en er wat leuks bij hebben.
Denk dat het misschien interessanter is om te kijken naar welk aspect van autorijden men belangrijker vind: design, techniek, interieur, merkbeleving, rij kwaliteiten en ja ook kosten.
gwnbmw zegt
Tesla eigenaren hebben geen interesse in auto’s, auto rijden of de mening van een ander. Vaak hebben die ook 0 vergelijkingsmateriaal, omdat ze uit een afgetrapte starlet zo de lease tesla in zijn gestapt. Dan ben je gauw tevrede uiteraard.
Johanneke zegt
Plus het zijn gewoon goede auto’s. Altijd dat gejank op Tesla. Zo’n zieke onzin. Dingen hebben natuurlijk ook hun zwakke punten, maar al met al zijn het gewoon goede wagens.
michaelras zegt
dat is natuurlijk onzin. Er zijn simpelweg te veel Tesla rijders om dat zo algemeen te roepen. De waarheid is dat door de prijsverlagingen de Model 3 en Model Y binnen het bereik van een hele hoop mensen zijn gekomen (prive en of zakelijk). En daar zitten echt wel autoliefhebbers bij en inderdaad ook koppig volk, maar daar is het merk niet uniek in….
ronnys zegt
Klopt altijd, buurman op het werk had een Audi RS6, toen een Touareg V8 diesel, daarna een Tesla model X en heeft nu weer een Tesla.
Voor erbij een minicooper JCW.
Geen enkele vergelijking en geen liefhebber ervaring.
Dus die heeft geen recht van spreken…..
Alles gekocht dus geen lease auto’s!
dracae zegt
Ach … als je een Teslafiel die een auto heeft besteld een los spatbord stuurt, is hij nog steeds tevreden.
En, JA, dat is dus echt gebeurd!!
coupedriver zegt
Als jullie zelfs elke rit een wiel verliezen zijn die Tesla fanboys nog tevreden…
mashell zegt
Typische senioren merken en auto’s weer. Zou dit weer zo’n onderzoek zijn waarbij geen rekening gehouden is met het aantal gereden kilometers?
faalhaas zegt
Ja, dat staat gewoon hierboven.
rogerzz zegt
Ik heb inderdaad nog nooit iemand van onder de 60 jaar in een Lexus zien rijden, de Ct200h uitgezonderd. Er staat bij dat er rekening met leeftijd en kilometers is gehouden, maar dat is alsnog vrij grijs. Er zijn weinig Tesla’s van 10+ jaar oud met +200.000km op de teller, de gemiddelde Picanto haalt de 200.000km niet eens. Lijkt mij dat dan meer onderhoud nodig is. Maar zo’n lijstje is alsnog iets een indicatie, gebaseerd op meningen/omstandigheden, zeker geen feitelijke waarheid. Zelfs de definities zijn grijs, is een lekke band of versleten wisserblad een defect? En zo ja, bij elk merk/enquête als zodanig vooraf gedefinieerd?
En wat klokje rond-wijsheid: de rijstijl kan natuurlijk ook nooit genormaliseerd worden wat een vrij grote factor. Er zijn denk ik genoeg lease-Passat’s, v40’s, Polo’s, en Clio’s die compleet afgetrapt worden terwijl een Lexus SUV bij de gemiddelde Boomer mogelijk nooit harder dan 96km/u zal rijden.. op de middelste rijbaan ;)
Rokende Wielen zegt
Ik ben op mijn 36e in een gebruikte Lexus gestapt, geen CT200h. Fantastische auto is zo’n IS. Dit is de eerste auto waarvan ik niet na 3 jaar de kriebels krijg om op zoek te gaan naar een andere auto. Het ding heeft de 2 ton aangetikt en rijdt nog nagenoeg zoals ik ‘m 10 jaar geleden kocht. Afgezien van een koplamp die niet in hoogte wilde verstellen, een navigatie-dvd-speler die het niet meer deed en het touchscreen dat onlangs is gerepareerd, is er alleen gepland onderhoud nodig geweest.
Ik ken meer mensen die een Lexus rijden (geen CT200h) die jonger zijn dan 60 jaar. Jouw observatie en daarmee reactie lijkt me dan ook een indicatie, gebaseerd op meningen/omstandigheden. Diezelfde mensen die ik ken die jonger zijn dan 60 jaar, rijden een V6, V8, of een hybride V6 of zelfs -V8 niet voor de zuinigheid, maar omdat zo’n ding ook best van de plek gaat.
potver7 zegt
Wat bij het bekijken van alle lijstjes op de site van de Consumentenbond vooral opvalt, is dat die betrouwbaarheid ook maar relatief is: er is nauwelijks verband tussen betrouwbaarheid en tevredenheid.
Bij alle merken die qua betroubaarheid onder het gemiddelde scoren, scoort tevredenheid hoger dan betrouwbaarheid. Bij de hele top-6 qua betrouwbaarheid scoort tevredenheid lager dan betrouwbaarheid – in een aantal gevallen zelfs lager dan bij menig (relatief) onbetrouwbaar merk.
Andere rare dingen:
Kia betrouwbaarheid 8,5
Hyundai betrouwbaarheid 7,6
En dat terwijl die twee merken technisch gezien grotendeels identiek zijn… Qua tevredenheid scoren ze wel redelijk gelijk.
DS betrouwbaarheid 8
Peugeot & Citroën betrouwbaarheid 7
Ook hier: technisch identiek dus dit is een vreemde score
potjak zegt
Precies wat ik dacht bij DS vs Citroen. De vreemde score kan ermee te maken hebben dat DS hoger gepositioneerd is en daardoor gereden wordt door mensen met een hoger salaris waarbij de auto meer of beter onderhoud krijgt. Maar goed dat is een aanname van mij.
Robert zegt
Misschien dat het verwachtingspatroon van de consument hierin ook van belang is?
Svenska II zegt
Ik weet niet hoe het bij de Stellantis merken en Kia/ Hyundai precies zit, maar bij Lexus zie je terug dat zij alles in Japan maken, en Toyota niet. Kan dat het verschil zijn? Gewoon betere eigen fabrieken?
dracae zegt
Mijn in Japan gebouwde oude Yaris TS is volgens de gebruikelijke publicaties en sociale media ook een stuk beter gebouwd dan de normale Yarisen die uit Frankrijk kwamen.
Zal een stukje overdreven zijn, maar zal ook gedeeltelijk gewoon waar zijn.
Het is dan wel weer jammer, dat een van de mooiste merken, Mazda, er in slaagt om bijna nieuwe 6-en al na een paar jaar bij de spatborden te laten roesten.
Mini Joe zegt
DS en BMW allebij een 8, dus Franse auto’s (Citroën Premium) even goed.
Dat is toch wel schrikken voor dit pkw liefhebbende blog
V8Vantage zegt
Altijd al geweten ;-) De interieurs van ongeveer alle Duitse premium zijn jarenlang gebouwd door de Fransen )
Mini Joe zegt
DS en BMW allebij een 8, dus Franse auto’s (Citroën Premium) even goed.
Dat is toch wel schrikken voor dit pkw liefhebbende blog
PunicaOase zegt
Wel interessant dat ze rekening hebben gehouden met de ernst van de mankementen en de kilometers, dat maakt het al ietsje interessanter dan sommige andere onderzoeken. Toch is nog wel interessant om te weten hoeveel reageerder er waren per merk/model etc.
Uitslag dan weer niet zo verrassend. En in de top 10 modellen zou ik niet dood gevonden willen worden, hahah. Leuk dat BMW de top 10 haalt!
PunicaOase zegt
Opel doet het ongeacht de leeftijd wel behoorlijk slecht zeg.. wist ik niet. Peugeot en LandRover zijn natuurlijk geen verrassing :-(
Johanneke zegt
Laatste 4 plaatsen: Citroën, Peugeot, Opel, Land Rover. WOW. Sla stijl achterover hier!!! BREEEEEKKKKKK.
V8Vantage zegt
@machielvdd als we het hebben over gedeelde plaatsen bij de merken, tel ik hier een top 8 ;-)
Verder, weer leuk geschreven!
machielvdd zegt
Ja klopt, het ging er vooral om dat ik niet kon stoppen bij 10, want dat zou niet zo eerlijk zijn voor DS, Mazda en Mini
marius zegt
Ik heb geen enkele twijfels over de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld Lexus of Suzuki. Waar ik wel twijfels over heb is de realiteit van deze enquette omdat deze (wederom) niet beperkt is tot ons land. Klik eens door naar de “gehele lijst”. Daar staan merken in die je bij ons nauwelijks tegenkomt, bijvoorbeeld Lancia. Ik vind dat zo’n lijst voor elk land afzonderlijk gemaakt zou moeten zijn, immers wat is het belang voor ons Nederlanders hoe auto’s zich bijv in Frankrijk gedragen?
Svenska II zegt
Het mooiste is het lijstje met meest betrouwbare modellen… Allemaal hele jonge auto’s en 2 ouwe Lexussen!
dracae zegt
Kijk , daarom is de auto die ik het liefste wil hebben , als ik de loterij win, een Lexus.
En uiteraard niet vanwege de V10, het geluid, het mooie maar redelijk originele ontwerp, het vermogen, het snelheidspotentieel, ouderwets de motor voorin en de aandrijving achter.. of dat ze gewoon zeldzaam en bijzonder zijn..
Nee , het is de betrouwbaarheid, at lijkt me duidelijk!
Ruben Van Dijk zegt
BMW betrouwbaarder dan een Volvo?
Svenska II zegt
Volvo staat al jaren onderaan in elk betrouwbaarheidsonderzoek, ook internationaal. In de laatste JD Power (het grootste onderzoek wereldwijd) zelf onder Tesla…
saxoke zegt
Suzuki, Subaru Smart, DS, ….. Auto’s waarvan er weinig verkocht zijn zullen in verhouding altijd beter zijn. Als eigenaren van een KTM X-Bow (hoeveel zijn er daarvan in NL) allemaal 100prcnt tevreden zijn, is dat de beste auto van NL.
Allemaal beetje onzin.
Hoe meer auto’s er van een model verkocht zijn, hoe meer je kans hebt om een slechte te hebben.