We weten welke merken bovenaan staan in de verkoopstatistieken, maar welke merken boerden eigenlijk slecht in 2022?
Als je in 2022 als automerk ietsje minder auto’s hebt verkocht is dat niet iets om je voor te schamen. Er zijn namelijk over de hele linie 3,2% minder auto’s verkocht in Nederland. Er zijn echter een aantal merken die een veel grotere daling zagen dan dat. In dit artikel kijken we naar de grootste ‘losers’ van 2022, om het even onaardig te zeggen.
Subaru: -66%
Verreweg de grootste verliezer van 2022 was Subaru. Het merk is in Nederland al jarenlang een langzame dood aan het sterven. Het afgelopen jaar kelderden de verkoopcijfers nog eens met 66%. Subaru wist maar een schamele 74 auto’s te verkopen. De Solterra kon daar nog weinig aan bijdragen, met 28 exemplaren. Wellicht dat dit model in 2023 nog voor een kleine wederopleving kan zorgen bij Subaru.
Jeep: -34,5%
Jeep is niet het meest relevant merk in Nederland, maar wist in 2021 toch ruim 1.000 auto’s te verkopen. De verkopen zakten echter flink terug in 2022, naar 704 stuks. Dat lag niet aan de Wrangler, die beter verkocht dan vorig jaar. Het lag wel aan de Compass en de Renegade, die bijna halveerden in verkoop. De elektrische Avenger kan niet snel genoeg komen voor Jeep Nederland.
Mitsubishi: -34,4%
Net als Subaru is ook Mitsubishi al jarenlang tanende in Nederland. Het gamma is ook zeer beperkt, met alleen de tien jaar oude Space Star en de Eclipse Cross. Volgend jaar kan de nieuwe ASX de verkopen misschien een kleine boost geven, maar dat is niets meer dan een omgekatte Renault Captur.
Smart: -33,2%
Smart heeft altijd al een beperkt gamma gehad, maar dat is in 2022 wel heel beperkt geworden. De Forfour was niet langer meer leverbaar, dus het enige wat overbleef was de Fortwo. En daarvan is alleen nog maar de (dure) elektrische variant leverbaar. Het is dus niet zo heel gek dat Smart maar 145 auto’s verkocht dit jaar. Ze zitten ongetwijfeld met smart te wachten op de Smart #1.
Seat: -31,1%
De bovenstaande merken zijn geen van allen echt merken voor de massa, maar Seat is dat wel. In absolute aantallen is Seat er daarom een stuk harder op achteruit gegaan. Ze verkochten 2.293 auto’s minder. Dat heeft natuurlijk voor een deel te maken met het feit dat Cupra een eigen merk is geworden en dat Seat geen EV heeft. Dat de Mii uit productie is helpt ook niet mee. Verder verkochten alle modellen van Seat gewoon minder. Een jaar om snel te vergeten dus, al is het de vraag hoeveel beter 2023 wordt.
Seat was overigens niet het enige VAG-merk dat een flinke knauw kreeg. Skoda en Volkswagen gingen er ook met respectievelijk 25,9% en 19,3% op achteruit. Met een daling van 26,6% verdient ook Ford nog een (on)eervolle vermelding.
Bron: Bovag
ttr6 zegt
Ha….eindelijk Alfa Romeo niet bovenaan in een negatief lijstje. Sterker, ze komen er helemaal niet in voor! Leve Alfa!
ko4n zegt
Je kan niet veel minder dan niks verkopen
Richmond zegt
Ze hebben juist meer verkocht dan vorig jaar. 305 om 167.
slowland zegt
Wat is dat toch met Subaru???
In Noord Amerika een hit, maar in NL blijft het achter…
Te duur? Niemand in NL wil een AWD?
William zegt
Subaru heeft, net als sommige andere Aziatische merken, nooit echt willen investeren in Europa. Zelfs Tesla heeft een fabriek in de EU. Subaru niet = dat maakt hun auto’s nog duurder voor de Europese consument.
De Koreanen ontwerpen en bouwen hier = dat maakt de kans op succes veel groter.
flatsix010 zegt
Niet modern genoeg qua styling en motorisering. Door een relatief hoge uitstoot daardoor een stuk duurder dan de concurrentie in NL.
berlinetta zegt
Simpel: het is gewoon te duur in NL.
slowland zegt
Wat is dat toch met Subaru???
In Noord Amerika een hit, maar in NL blijft het achter…
Te duur? Niemand in NL wil een AWD?
William zegt
Subaru verkoopt in bijna heel Europa slecht. Vroeger was hun 4WD een usp, maar inmiddels hebben zoveel merken dat als optie. En boxers verbruiken meer dan 3 of 4 cilinder lijn motoren. Qua garantie krijg je bij Koreanen beter, en ook de betrouwbaarheid van Subaru is niet meer wat ’t ooit was.
CVT’s zijn nodig om de CO2 te drukken, en de auto’s zijn zonder turbo aan de slome kant. De styling is vaak ook een probleem. En geen dealer in de buurt helpt ook niet.
peter_akerboom zegt
We kijken hier naar verbruik en hoeven echt nooit onverhard te rijden..
Richmond zegt
@redactie Ken Block is overleden.
https://twitter.com/MotorsportsNBC/status/1610110743348649985?t=QzcApOAXKbujGyCUXd90OQ&s=08
wilbert95 zegt
Oh wauw. Had dit nieuws helemaal gemist
rulefollower zegt
Zo plotseling? Wat is er gebeurd?
Design_Driven zegt
Op Skoda en VW na niet heel veel verbazingingswekkend.
Ik zie vooral merken die niet als heel zuinig bekend staan of geen relevante modellen voor Nederlander hebben. Jeep doet het bijvoorbeeld in het VK een stuk beter omdat de belasting hun niet in de weg zit hier.
Seat, VW en Skoda verbazen me zoals gezegd wel. Ik ben benieuwd aan welke modellen dat ligt. Zelf heb ik een Q4 e-tron afbesteld door de steeds langere wachttijd. Wellicht dat dat kopers afschrikt bij de VW groep?