Is de nieuwe Renault 5 met kleinere wielen nog steeds leuk, of wordt het een soort Honda e-verhaal?
Het Renault 5 prototype was keigaaf, daar is iedereen het over eens. Het prototype oogde ook al redelijk productierijp, dus het kan eigenlijk niet meer misgaan. Toch is het altijd nog even afwachten. De productieversie van de Honda e viel ook een beetje tegen, met wielen die net zo klein zijn als de range.
De concept car dateert al uit januari 2021, dus het wordt langzamerhand tijd voor de productieversie van de Renault 5. Voor degenen die ongeduldig worden komen de Fransen nu met een voorproefje. We krijgen namelijk plaatjes te zien van een grotendeels ongecamoufleerd exemplaar. Je moet alleen even de gekke Tron-lijntjes wegdenken.
We kunnen allemaal opgelucht ademhalen: de productieversie van de R5 is geen slap aftreksel van de concept car. De proporties zijn intact gebleven en we zien ook vrijwel alle designelementen terugkomen. Het enige wat lijkt te ontbreken zijn eigenlijk de verlichte letters ‘Renault’ op de voor- en achterbumper.
De verschillen zijn vooral praktische zaken: de productieversie krijgt traditionele deurgrepen en spiegels en de velgen zijn een maatje kleiner. Ook is de laadpoort verplaatst: bij de concept car zat die bovenop de ‘motorkap’, nu zit die gewoon links in het voorscherm.
Hoewel het design al definitief is, is de Renault 5 nog steeds niet klaar voor productie. Er moeten nog een hoop testkilometers gemaakt worden voordat de auto echt af is, zo blijkt uit het persbericht. Nog even geduld dus. Renault noemt nog geen moment van introductie, maar de leveringen zullen sowieso pas volgend jaar beginnen. De Zoe kan dus voorlopig nog even niet met pensioen.
bietje zegt
TRON revisited 👊🏻
https://w0.peakpx.com/wallpaper/225/742/HD-wallpaper-tron-legacy-vehicles-car-technology-thumbnail.jpg
Robert zegt
Dat ziet er beloftevol uit!
Johanneke zegt
Van mij hoeft die styling helemaal niet zo maf. Gewoon een hatchback van 4 meter met wielen op de hoeken, zodat je alsnog een enorme binnenruimte hebt, beetje rap laden en prima actieradius. Ik ga er wel mee rijden hoor. Hou ik de atmosferische handgeschakelde ouwe wagens voor als de zon schijnt in het weekend.
jjcp zegt
Mwah, ze hebben de tronlijnen goed neergezet, maar hij is toch echt wel minder dik dan de concept. Nog altijd ok wel, benieuwd hoe hij zonder die lijnen gaat uit zien. En misschien het dikke van de concept dan voor een RS/Alpine versie.
luchtgekoeld zegt
De laadpoort links? Is dat niet onlogisch?
Richmond zegt
Want? Bmw heeft het ook altijd links.
mj76 zegt
Dan hebben ze mijn BMW verkeerd geleverd………want laadpoort rechts
volvo480gtt zegt
Verschil tussen PHEV en EV denk ik?
luchtgekoeld zegt
Ik heb 30 jaar BMW gereden daar zat ie in t midden. Oh wacht dat waren motoren😁 nee wat ik bedoel is toch dat de (prive) laadpaal meestal rechts van de weg staat omm zodoende weg van het verkeer te laden?
mashell zegt
Ligt er aan. Als de laadpaal midden voor het parkeervak staat (dat is meestal zo) en je de laadkabel in de “frunk” bewaart is het voor de bestuurder best een handige plek. Maar eigenlijk zou de laadpoort gewoon middenvoor onder het logo moeten zitten, dat is in de meeste gevallen fe handigste plek.
arta zegt
The left side is the right side in stead of the right side which is the wrong side!
Aon zegt
Niet verkeerd, hopelijk komt peugeot met de 205 als antwoord.
mashell zegt
Peugeot heeft toch al de e208? Op basis van de foto waar R5 achter die oude Megane staat vermoed ik dat de R5 en e208 heel directe concurrenten zullen zijn.
Hans zegt
Doe maar
cdlop01 zegt
Veel te grof en lomp weer zoals elke EV, behalve uiteraard de brilliante Tesla 3. De eerste R5 stond hoog op de wielen, leek achter wat hoger zelfs dan voorzijde, en was licht gebouwd. Dit is lomp, zwaar en grof, jmmr weer.
pomoek zegt
@cdlop01: Vind je? Volgens mij wordt het wel een handzaam modelletje. Niets mis mee, ziet er goed uit. De Ionic 5 vind ik bijvoorbeeld wel altijd wel erg fors uitvallen in “het echt”.
cdlop01 zegt
Bij deze foto’s dacht ik meteen aan de Ionic, die idd veel te fors is… . Ik heb dat eigenlijk bij alle bev’s behalve Tesla 3…. . De auto’s ogen erg zwaar, zijn het ook en lijken altijd “volbeladen” … .
De gewichten veel te hoog en om batterij pakket weg te werken moeten er concessies worden gedaan aan het ontwerp, meer concessies dan een Ice ontwerp. Bij een retro ontwerp zoals de R5 en straks ook de nieuwe R4, lastig.
Maar uiteraard blijft eea afwachten.
raoufff zegt
Weer zo’n opgehoogde truttenbak :(
oetelaar zegt
De eerste (betaalbare) EV die ik overweeg om te kopen. Het model heeft emotie en een tikkie nostalgie, helemaal top.
Estate_of_mind zegt
Mwah, keurige hatchback maar ook een toefje saai. Terwijl Hyunday met die Ioniq5 al heeft laten zien hoe een moderne interpretatie van de R5 eruit kan zien (tis alleen jammer dat dat ding zo groot is heel Korea)