Jazeker, er staat een heuse Spyker op Marktplaats!
Maarten de Bruijn heeft vorig jaar een gloednieuwe auto gepresenteerd, maar dat had hij beter niet kunnen doen. De Ferox ziet er nu al gedateerd uit, terwijl de Spyker C8 nog steeds fris oogt. Terwijl die auto al 24 jaar (!) oud is. Een tijdloze schoonheid dus. En je kunt er nu eentje kopen op Marktplaats.
Het betreft een Spyker C8 Spyder, wat dus de oerversie is. Volgens de advertentie gaat het om een C8 Spyder T, met turbo. Het lijkt echter ‘gewoon’ om de reguliere C8 Spyder te gaan, maar dan wel met de widebody. Die had de T standaard, maar was optioneel ook op de normale C8 Spyder te krijgen.
Zonder turbo leverde de 4,2 liter V8 op de kop af 400 pk. Dat was 40 pk meer dan de auto waar het blok oorspronkelijk in lag: de Audi S8. Hiermee kwam de C8 Spyder op gelijke voet met de Ferrari 360 Modena, die precies evenveel vermogen had.
Waar het interieur van de Ferrari inmiddels behoorlijk gedateerd oogt, geldt dat niet voor de Spyker. Integendeel, het interieur van de C8 is 24 jaar later nog steeds een lust voor het oog. Met het propellerstuur (niet standaard) en de periscoopbinnenspiegel (ook niet standaard) is het interieur helemaal af.
Volgens de verkoper is dit de laatste Spyker die in 2014 de fabriek heeft verlaten, voordat de toko failliet ging. Het bouwjaar is echter 2006, dus het is niet helemaal duidelijk hoe dat precies in elkaar steekt.
Dat maakt verder ook niet uit: dit is een buitengewoon fraaie en bijzondere auto, die ook nog maar 6.023 km op de klok heeft. Om de nieuwe eigenaar te worden van dit pareltje zul je wel diep in de buidel moeten tasten. Er wordt op Marktplaats maar liefst €569.000 voor gevraagd.
Who_carez zegt
Wat jammer van het dak :( Zo’n mooie auto!
ghini zegt
Dat is idd altijd een pijnpunt geweest. Zou mooi zijn als Jasper daar een beter en mooier alternatief voor zou ontwikkelen.
moveyourmind zegt
Inderdaad nog steeds het een prachtig ontwerp en wat is dat interieur tijdloos mooi.
Alleen veel meer dan een bloedmooi object om naar te kijken zal je er niet aan hebben. Want als je er mee gaat rijden wordt het nog een dingetje om aan onderdelen te komen.
Johanneke zegt
Valt denk ik dus reuze mee. Qua motor is het allemaal VAG. Een rubbertje of stangetje is altijd wel op maat te maken. Je moet alleen geen barst in een koplamp ofzo hebben.
Overigens vind ik dit 1 van de mooiste auto’s ooit gebouwd. Schuurt tegen het kunstwerk zijn aan. Zowel van binnen als van buiten. Zonder dak is ie vooral mooi, met de ruiten zonder frame. Erg bijzonder.
machielvdd zegt
Met onderdelen kan SpykerEnthousiast je wel helpen
madvillain zegt
Valt wel mee, ik heb een keer een aansturing van de E-fan kapot gehad. Was een unit van een Audi S4 B5.
Keer een sensor kapot van de EVAP, simpele Bosch sensor van 12.50. Verder geen gekke dingen gehad eigenlijk. Auto kon ik gewoon uit lezen met mijn diagnosecomputer, Audi S8 computers erin. Naar de fabriek ging niet meer, die was al dicht. Heb daar voor sluiting nog wel wat onderdelen kunnen kopen zoals een speciale motorafdekking en olievuldop.
Maar ja, er stond na verkoop ook maar iets van 4000 kilometer op de teller, dus echt veel kan er niet kapot in die tijd.
Helaas heeft deze niet de Spyder softtop erop die ik wel had. Dat maakte hem veel gestroomlijnder (en chiquer).
Verder heeft de verkoper niet zijn huiswerk gedaan, want de mijne was precies hetzelfde uitgevoerd (Gunmetal met dit kleur interieur). Maar dit is niet mijn ex-C8, want die is naar Duitsland gegaan en had geen speakers in de deur en ventilatieroostertjes in het dashboard. Die van mij was ook een vroege Coventry-body, dus handgeklopt. Zover ik weet is dit een Karmann-body, een latere uit de mal uit de fabriek in Duitsland. Daarom ook minder gewild.
madvillain zegt
Nu ik er over nadenk, het kan zijn dat deze inderdaad herbouwd is in de fabriek, want die heb ik nog zien staan. Als het degene is die ik heb gezien, komt ie uit Rusland, en is ie volledig om een paal gevouwen tijdens een crash. Deze waren ze aan het herstellen destijds, en ze waren al een heel eind op weg.
Robert zegt
Was het niet zo dat Spyker nog wel eens total loss gereden auto’s in de recycling deden door de wrakken opnieuw op te bouwen en als ‘nieuw’ de markt op te brengen? Volgens mij werd dit ook benoemd in het bij tijd en wijle soms ontluisterende boek “Spyker – langs de afgrond” (tweedehands nog wel te krijgen: https://www.bol.com/nl/p/spyker/1001004006485571?referrer=socialshare_pdp_androidapp)
madvillain zegt
Klopt, chassis was zo sterk dat ze hem kon hergebruiken. Weer een nieuwe auto in de boeken als ‘verkocht’, voor de aandeelhouders.
Als je zag hoe die Russische wagen in elkaar gevouwen zat (heb de foto’s gezien van het ongeluk), kon je haast niet denken dat dat nog goed kwam. Maar hoe de auto erbij stond in de fabriek is eigenlijk bewonderenswaardig.
Cabrioot zegt
Kan uit betrouwbare bron vernemen dat dit niet die auto is….deze auto heeft gedient als engineerings auto van Spyker….
xj220 zegt
Interieur is prachtig, ik blijf erbij dat de lijnen van het exterieur te amateuristisch ogen. De auto is te kort en komt qua designafwerking te kort
gaszitrechts zegt
Eens
anthwan zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Turbo S zegt
Het is maar wat je mooi vindt.
bietje zegt
Een van de zeer weinige auto’s die ik als spider net zo mooi vind als de coupe, wat een geweldig design was dit. Over het dakje (alleen voor nood) is genoeg gezegd, verder is nagenoeg alles aan deze auto zo mooi met als hoogtepunt voor mij toch wel die achterkant.
Supergaaf!
ukbob zegt
Wat een geld! Oef..
En ‘herbouwd’ is meestal alleen nodig na een flinke klapper lijkt me? Dus mogelijk koop je voor dat geld een gave auto met een pittig verleden..
Dutchdriftking zegt
Je kan zeggen wat je wilt van ome Victor, maar dit is wel een hele mooie auto. Hij had alleen bij de marketing moeten blijven, en een slimme boekhouder de rest van het werk laten doen.
tenaci zegt
Mijn natte droom. Maar liever nog een Laviolette. Maar shit wat schieten ze omhoog in prijs. Het is natuurlijk een vraagprijs. Maar toch. Schitterebd
romanzy zegt
Een echte sjieken bak, niet chique. maar sjiek, of beter een ’tuttefrut bak’. Enkel voor individuen die sjieken met een open muil, en glitteren met ringen en halskettingen, hetgeen assortie is met alle bling bling van een Spyker. Geef mij dan maar een echte Flevolandse machine. Ja, een Donkervoort F22 zonder bling bling.
madvillain zegt
Haha, wat een aanname. Ik heb geen horloges, kettingen of andere sieraden.
Loek zegt
Dat dakje was wel een treurnis, doet erg 550 Barchetta-erig aan. Dat deed de Aileron Spyder (is daar ooit meer dan één van gebouwd?) dan toch beter.
HoLaMaToYa zegt
Wat een schitterende auto. is het toch. Heeft niets van z’n glans verloren en dat maffe dak geeft ‘m wel iets aparts. Wat ie an sich niet nodig heeft. Dit is een kunstwerk op wielen. Eeuwig zonde dat Victor Muller in z’n losgezongen grootheidswaan dit feestje [e.v.a.] verknald heeft.