De Ferrari 360 Modena is de eerste grote stap in de goede richting.
Ook een supercarfabrikant moet wel eens extra zijn best doen. Zo ook Ferrari. De V8-modellen met middenmotor (vanaf de 308) spreken zeer tot de verbeelding. Ze zijn relatief betaalbaar en zeer sportief qua karakter. Logisch dat het voor veel mensen de eerste Ferrari een model met V8-middenmotor is. Toch zijn ze niet altijd zo briljant geweest als wij ons (willen) herinneren.
Inhoudsopgave
In de jaren ’90 was de 348 niet het huzarenstukje van Ferrari. Testrijder Dario Benuzzi ontkent nog steeds dat hij iets met die auto te maken heeft gehad. Dat kwam mede door de Honda NSX. De Ferrari 348 had iets te veel punten ter verbetering. Niet alleen als het gaat om triviale zaken als betrouwbaarheid, verbruik en onderhoud. Maar ook qua wegligging, gedrag op de grens en prestaties. Dát zijn wel punten waarop een Ferrari beter moet scoren en dat gebeurde niet. De Ferrari F355, een doorontwikkeling van de 348, toonde aan dat Ferrari wel beter kon.
Introductie Ferrari 360 Modena
Het echte huzarenstukje kwam echter met de Ferrari 360 Modena. Ferrari kon met deze auto helemaal met een schone lei beginnen. De auto stond op een aluminium chassis, in plaats van staal bij de 355. Het chassis was lichter én stijver dan zijn voorganger.
Ook qua design was de Ferrari 360 een enorme vooruitgang. De klapkoplampen van de 355 keerden niet meer terug, voor het eerst kreeg je Xenon-verlichting. Dit voor een betere aërodynamica. De Ferrari 360 genereerde downforce zonder dat er een spoiler aanwezig was. Dat laatste wilde Ferrari pertinent niet. Daarom werd juist veel aandacht besteed aan de bodem van de auto.
Motor Ferrari 360 Modena
De naam 360 slaat op de motor. Onder de glasplaat (als motorkap) lag namelijk een 3.6 liter V8 met vijf klepper per cilinder. Deze atmosferische motor (F-131 genaamd) kon 400 pk leveren bij maar liefst 8.500 toeren. Het koppel bedroeg 373 Nm bij 4.750 toeren. Nu is 373 Nm niet heel erg veel voor een dergelijke auto, maar uit een 3.6 liter motor zonder turbo of compressor is het een zeer gezond aantal. Je kon bij de 360 Modena kiezen uit een handgeschakelde zesbak of de sequentieel te bedienen F1-transmissie. Dit systeem maakte zijn debuut op de F355 en werd ietsje verbeterd voor de 360. De prestaties waren uitstekend te noemen. Van 0-100 km/u duurde volgens Ferrari 4,5 seconden, de kwartmijl 12,6 seconden. De topsnelheid bedroeg ‘meer dan 295 km/u’.
Het interieur van de 360 Modena was een grote vooruitgang ten opzichte van de ouderwetse 355. Zowel qua design als kwaliteit was het een enorme sprong vooruit. Dat geldt ook voor het stuurwiel. Het stuurwiel in de 355 was enorm dankzij de airbag. In 1999 had Ferrari het voor elkaar om de airbag fraaier te kunnen verpakken. Een ander dingetje dat prettig was: de 360 Modena was aanzienlijk ruimer dan voorheen.
Spider
In 2000 wordt de 360 Modena bijgestaan door de Ferrari 360 Spider. Dit is de open versie. Bijzonder is dat ook bij deze versie de V8 zichtbaar is middels een glazen plaat. In de Berlinetta functioneert de glazen plaat in eerste instantie als achterruit. Ook al heeft het geen nut verder, het blijft een fraai detail dat we dit later ook (al dan niet optioneel) tegenkomen bij de Audi R8, Lamborghini Gallardo en Lamborghini Murciélago. Omdat Ferrari de 360 heeft ontworpen met een Spider in het achterhoofd en de auto geheel van aluminium is, viel het extra gewicht behoorlijk mee. De Spider is ongeveer 60 kilogram zwaarder dan de Berlinetta.
Challenge Stradale
In 2003 verrast Ferrari vriend en vijand met de 360 Challenge Stradale. Er was ooit een Ferrari 348GT Competizione, maar die werd in heel beperkte oplage gebouwd. Van de 355 is er geen extra lichte en snelle versie. Van de 360 komt deze er wel. Volgens Ferrari moet je de 360 CS zien als de straatversie van de 360 Challenge raceauto. De 360 CS is aanzienlijk sneller dan de straatversie. Dat komt in eerste instantie door het aanzienlijk lagere gewicht.
De Challenge Stradale heeft geen radio. Daarnaast heeft ie wel Lexan-plexiglas zijruiten, keramische remschijven, alcantara bekleding, lichtere bumpers en een lichtere uitlaat. Het interieur is minder luxe, je kunt zelfs de lasnaden zien. De motor is daarentegen iets opgepept. Deze levert nu 425 pk. Standaard heb je een agressiever afgestelde F1-transmissie. De 0-100 km/u sprint duurt nu 4,1 seconden. De topsnelheid is nu precies 300 km/u. De 360 CS komt precies op tijd om concurrenten als de BMW M3 CSL, Honda NSX Type-R en Porsche 911 GT3 RS van repliek te dienen. De Ferrari 360 modellen blijven tot 2004 in productie. Deze worden opgevolgd door de Ferrari F430. Deze auto is een doorontwikkeling van de 360 Modena.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Ferrari 360 Modena.