Stiekem ziet deze auto er best gelikt uit.
Een topsedan en een elektrische aandrijflijn is helemaal geen gekke combinatie. Stiller en soepeler wordt het niet en zwaar zijn dit soort auto’s toch al. Desondanks is dit een lastige markt. De Mercedes EQS verkoopt bijvoorbeeld minder goed dan gehoopt.
Dat weerhoudt Xpeng er niet van om met een soortgelijk model te komen. De CEO deelt op Weibo (de Chinese versie van Twitter) de eerste plaatjes van dit apparaat, genaamd Xpeng P7+. Die naam komt bekend voor, want de P7 wordt ook gewoon bij ons verkocht.
Toch is de Xpeng P7+ een ander model, die ook een maatje groter is. Waar de P7 4,88 meter lang is, gaat de P7+ over de 5 meter. Daarmee wordt het dus een heuse topsedan, die in de buurt komt van de Mercedes EQS. Qua afmetingen in ieder geval.
De auto doet qua uiterlijk ook een beetje denken aan de Mercedes EQS. De Xpeng P7+ heeft een vergelijkbare banaanvorm en de EQS was optioneel ook met een zwart dak te bestellen. Toch is deze Xpeng op een of andere manier beter gelukt, wellicht omdat de neus net iets minder kort is.
De auto is nog niet officieel onthuld, vandaar dat het beeldmateriaal nog beperkt is. Specificaties hebben we evenmin. Of Xpeng de auto naar Nederland haalt is dus logischerwijs ook nog een vraagteken. Een Chinese topsedan is hier natuurlijk gedoemd te mislukken, maar we weten inmiddels dat de Chinezen niet bang zijn om een poging te wagen.
Dutchdriftking zegt
Als ik een EQS maar dan mooier wil, dan ga ik wel voor een Plug-in hybride E of S klasse.
sabrerator zegt
En voor die banaan-vorm blijf ik gewoon in mijn Jaguar S-Type rijden.
kniesoor zegt
Als niets meer dan alleen een lengte van 5+ meter genoeg is om al als ‘topsedan’ gekwalificeerd te worden, heeft het begrip ‘titel-inflatie’ een nieuw hoogte-/dieptepunt bereikt . . .
mashell zegt
Erg fraaie auto. Ik vind de manier waarop het “glasshouse” vormgegeven is bijzonder goed gelukt.
Gele Koplamp zegt
Vroeger had je zo’n zeepblok in een bakje bij de douche, of in de keuken. Na een paar keer zag dat er ook zo uit
rollingstoned zegt
Sedan?
“Een sedan is een vierdeurs auto met een afzonderlijke kofferbak, die afgesloten is van het passagiersgedeelte. Dit geeft de sedan zijn typische silhouet, met de uitstekende kofferbak. Een sedan heeft ook altijd een aparte kofferklep, waarbij de achterruit niet mee omhoog komt”
De P7+ is dus eerder een kruizing tussen een hatchback en een station dan een sedan.
Robert zegt
Een liftback of fastback, dus.
“Xpeng P7+. Die naam komt bekend voor, want de P7 wordt ook gewoon bij ons verkocht.” Ze bedoelen ‘aangeboden’, denk ik. Ik heb er namelijk nog nooit een in het wild gezien.
Richmond zegt
Er zijn toch 32 op kenteken gezet
Robert zegt
Dealer- en demo auto’s? Op kenteken gezet betekent niet noodzakelijkerwijs ook daadwerkelijk verkocht.
mashell zegt
32 P7 tussen 9 miljoen andere wagens, dat zijn spelden in een hooiberg.
JelmerS zegt
EQS vind ik toch fraaier dan dit, de EQS heeft wat meer identiteit dan dit knip en plak apparaat. Grootste probleem van de EQS is dat ie niet fotogeniek is
cdlop01 zegt
Elke Chinese EV lijkt hierop, totaal inspiratieloos Ai ontwerp. De Chinezen willen teveel, te snel, steeds zelfde aalgladde Tesla achtige ontwerpen, tientallen merken……dit gaat tegen ze werken.
ghost zegt
En die nieuwe lotus dan?