De Mercedes-Benz EQS is het elektrische vlaggenschip van de Duitse autofabrikant.
Je kunt als fabrikant grofweg drie dingen doen in de overgang naar elektrische auto’s. Ten eerste kun je niets doen. Ondanks dat de transitie al werd ingezet rond 2015, waren er nog vele fabrikanten die jarenlang auto’s met verbrandingsmotoren bouwden. Het is immers de techniek die het goedkoopste is om te ontwikkelen, produceren en verkopen. Dat niet alleen, wereldwijd was de afzet van conventionele auto’s veel groter. Een andere optie was om platforms te ontwikkelen voor conventionele auto’s, plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. De derde optie is om Tesla achterna te gaan en een auto te ontwikkelen die van meet af aan als elektrische auto bedoeld is.
Mercedes-Benz heeft alle methodes geprobeerd. Hun eerste elektrische auto die in grote aantallen werd verkocht, de B250e Electric Drive, was een aangepaste B-Klasse. De Mercedes EQC was de eerste volledig nieuwe elektrische Mercedes onder het EQ-label, maar stiekem was dat onderhuids gewoon een GLC. De Mercedes EQS is de eerste Mercedes die enkel en alleen als elektrische auto is ontworpen.
Inhoudsopgave
Mercedes-Benz Vision EQS Concept
De Mercedes-Benz EQS maakte zijn initiële debuut als concept car (als Vision Concept EQS) op de IAA in Frankfurt in 2013. Het was toen al duidelijk dat het zou gaan om een soort S-Klasse, maar dan geheel elektrisch. De bijzondere styling, geholpen door de enorme wielen en two-tone lak, maakte het geheel af. Helaas gaat de vertaling van concept naar productiemodel niet altijd even geslaagd. Dat is bij veel elektrische auto’s het geval en zo ook bij de EQS (modelcode: V297).
Het productiemodel dat in 2021 op de markt kwam had er wel wat van weg, maar het verschil was als tussen een Tinder-profielfoto en de persoon tegenover je in een snackbar in Veghel. Onwillekeurig valt het toch wat tegen. De productieversie is niet alleen smaller dan de concept, maar ook hoger. Ook zijn de wielen veel kleiner. Er zit een logica achter. De hoogte komt door de vele accu’s die onder de vloer zitten verstopt. De beperkte breedte en kleine wielen is voor een zo gunstig mogelijk aerodynamica. Hoe gunstiger deze is, hoe beter dat is voor het verbruik.
Introductie
De Mercedes EQS komt in het voorjaar van 2021 op de markt, bijna gelijktijdig met de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse. Logisch dat de vergelijking tussen die twee wordt gemaakt. De EQS is 5,22 meter lang, 1,93 meter breed en 1,51 meter hoog. De wielbasis bedraagt een zeer vorstelijke 3,21 meter. Met name de binnenruimte is de EQS is ongekend. Dit gaat overigens niet te koste van de bagageruimte, die 610 liter meet. Met de banken plat is dat 1.770 liter, ongeveer het niveau van een E-segment stationwagon.
De EQS is bij introductie leverbaar in twee smaakjes. Ten eerste is daar de ‘EQS 450+’. Dit is de instapper met een 333 pk en 568 Nm sterke elektromotor op de achteras. De prestaties zijn meer dan adequaat voor een instapper: 0-100 km/u duurt 6,2 seconden en de topsnelheid is begrensd op 210 km/u. Voor een EV is die sprint niet heel erg rap, maar de EQS 450 heeft een troef achter de hand. Dankzij de 108 kWh batterij is de range enorm: 722 km.
Mercedes EQS 580 4Matic
Ten tweede is daar de EQS 580 4Matic. Deze heeft een elektromotor op de voor- en achteras. In totaal leveren deze samen 523 pk aan vermogen en maar liefst 855 Nm aan koppel. Hierdoor sprint de EQS 580 4Matic in 4,3 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is alsnog begrensd op 210 km/u. Deze 580 heeft hetzelfde accupakket als de 450+, met de 108 kWh batterij kun je 617 km halen. Dankzij die batterij (van Valeo Siemens) is de het gewicht wel bizar hoog. De 450+ weegt 2.405 kilogram, de 580 4Matic zelfs 2.585 kg.
De Mercedes EQS is niet alleen qua aandrijflijn een compleet nieuwe auto. Het interieur is ook Mercedes nieuwe stijl. Optioneel kun je het MBUX Hyperscreen bestellen, waarmee het hele dashboard bestaat het scherm. Het bestaat uit een LCD-instrumentenpaneel en twee enorme OLED-schermen.
Hyperscreen
Uiteraard is de Mercedes-Benz EQS als ‘elektrische S-Klasse’ het aan zijn stand verplicht om leverbaar te zijn met de meest bijzondere opties, naast dat Hyperscreen. Zo zijn er verregaande autonome functies, vierwielbesturing en een executive Rear Seat-pakket voor eigenaren die zich vaker zullen laten rijden. Misschien wel belangrijker is dat je de EQS helemaal naar wens kunt aankleden met een grote keuze aan lakken, bekledingen en houtafwerking. In Nederland is de EQS niet meteen een doorslaand succes. Dat komt mede door het prijskaartje van minimaal 120 mille, waardoor de auto ook wat dat betreft dicht bij de S-Klasse zit. Een Mercedes-AMG EQS 53 4Matic komt in 2022 op de markt als de sportievere variant.
Mercedes-Benz EQS artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes EQS.