Niet alleen de Peugeot e-2008 is vernieuwd, maar ook de Citroën ë-C4. En die heeft meer range.
Peugeot gaat lekker in Nederland. Zowel met de 208 als de 2008 doen ze goede zaken. Die laatste is vandaag vernieuwd, waarbij de auto niet alleen een frisse neus heeft gekregen maar ook meer range. Dan bedoelen we uiteraard de elektrische e-2008.
Waarom we over Peugeot beginnen in een artikel over Citroën? Nou, de vernieuwde aandrijflijn van de e-2008 is ook meteen te vinden in de Citroën ë-C4. Dat lag natuurlijk geheel in de lijn der verwachting, maar we moeten het toch even melden.
Bij de Citroën ë-C4 gaat het niet om een facelift, de update zit ‘m puur in de aandrijflijn. Net als de Peugeot e-2008, de e-208 en de Jeep Avenger heeft nu ook de ë-C4 het grotere 54 kWh-accupakket gekregen. Deze is tevens gekoppeld aan de sterkere elektromotor (met 156 pk in plaats van 136 pk).
Het is dus allemaal van hetzelfde laken een pak, maar de Citroën ë-C4 heeft wél meer range dan zijn Stellantis-broertjes. De ë-C4 heeft tot 421 km range volgens de WLTP-cijfers, terwijl de Peugeot e-2008 en Jeep Avenger het moeten doen met respectievelijk 406 en 392 km. Het verschil zal ‘m vooral in de stroomlijn zitten.
De Citroën ë-C4 had overigens tot op heden een range van 350 km. Met de vernieuwde aandrijflijn komt er dus 71 km aan actieradius bij. Desondanks kun je de accu net zo snel (of langzaam) volladen, met een laadvermogen tot 100 kW.
De update geldt zowel voor de ë-C4 als de ë-C4 X. Citroën meldt trots dat ze als enige merk twee elektrische modellen in het C-segment hebben, maar dit zijn natuurlijk gewoon varianten van dezelfde auto. De C4 X is de sedanversie van de C4, niets meer en niets minder.
karhengst zegt
100 kW is eigenlijk geen snelladen meer te noemen als je ziet wat Hyundai en Tesla halen. Jammer want het bereik begint bijna bruikbaar te worden als je regelmatig afstanden aflegt die sowieso twee of drie etappes nodig zouden hebben.
Dat front oogt overigens alsof drie designers het niet eens konden worden en maar gewoon alle drie de ontwerpen hebben toegepast.
Johanneke zegt
Heb je de achterkant van de huidige gezien 😅
karhengst zegt
Ik geloof dat ik vaker een Lamborghini zie rijden dan een nieuwe Citroën. Geen idee waar het mis is gegaan met het merk eigenlijk. Volgens mij toen DS een zelfstandig premium merk moest zijn.
drtim zegt
Wederom bewijs dat gestroomlijnde auto’s een stuk logischer zijn als EV dan suv’s met een stroomlijn van een gemiddeld Duplohuis. Hoe cool ik de ionic 5 ook vind..
Johanneke zegt
Ionic 5 is gewoon een hatchback toch? Wel een hatchback die aan alle kanten 5cm groter is, maar dat merk je ook wel aan de binnenruimte. Ding is top.
zwepp zegt
Mwah, je ziet het er niet aan af, maar een Ioniq 5 is serieus groot. Gestroomlijnd kan ik ‘m ook niet noemen, daarvoor moet je bij de Ioniq 6 zijn. Dat ding is alleen niet zo mooi (understatement).
mashell zegt
Een van de bijzondere dingen is dat je niet altijd goed kunt zien of een auto gestroomlijnd is. Misschien is de Ioniq 5 wel gestroomlijnder dan een 3 serie. Omdat je CW waarde nog moet vermenigvuldigen met het frontaal oppervlak is ook dat slechts de halve waarheid.
wimof zegt
Laat ons ophouden de mensen zand in de ogen te strooien.
50 voorheen nu 54 is 27 km
wimof zegt
Ik zag bij / op? ChrisfFx hoe je een accupakket van een Prius vervangt.
Anderzijds zag ik bij AT Zimmermann hoe de olie van de aandrijvingsunits achteraan na 200.000 km pietdood is.
Wat doe je dan, je hebt 192.000 km waarborg (8 jaar) en ze stellen dat het onderhoudsvrij is, maar wil je hem houden had je al je olie voorheen moeten vervangen.
In America willen ze je auto verschroten wanneer je drive-unit bij deze kilometerstand defect is. (buiten waarborg)
Kortom spannende vooruitzichten waar ik moeite mee heb daar ik zelf pas na 504.000 km mijn koppeling heb vervangen (T4 TDI)
superfred zegt
zelfs met héél véél geld toe ga ik nóg niet met dít ding rijden. Grote goden, wat zijn ze bij Citroën aan het doen? Echt, al kon het ding 2.000 km op 1 lading, dan nog niet. Vroeger was ik een fan, maar die liefde is deftig bekoeld de laatste jaren…
PunicaOase zegt
Wat een gedrocht :-( Met de kwaliteit van Peugeot :-(