De Rolls-Royce Cullinan krijgt concurrentie van Toyota.
Visionair Victor Muller voorzag het al in 2006 (met de D12 Peking-to-Paris): er is markt voor ultraluxe SUV’s. Inmiddels zijn er daarom auto’s als de Bentley Bentayga en de Rolls-Royce Cullinan. Deze modellen krijgen nu concurrentie uit onverwachte hoek, want Toyota presenteert nu ook een überluxe SUV. Deze draagt de naam Century.
Deze auto komt niet helemaal als een donderslag bij heldere hemel, want in februari schreven we al dat deze auto er waarschijnlijk zou komen. Collega @loek bestempelde de auto toen als een Cullinan-alternatief.
Toen wisten we nog niet hoe de auto eruit zou zien, maar wat blijkt? De Century SUV lijkt ook als twee druppels water op de Cullinan. Sowieso is het geen vergezochte vergelijking, want Toyota presenteert het model nadrukkelijk als een auto waarin je gechauffeurd moet worden.
De Toyota Century kennen we natuurlijk als sedan, maar deze SUV heet ook gewoon Century (zonder iets erachter). Om verwarring te voorkomen houden wij het even bij Century SUV.
De Century SUV deelt zijn platform met de Toyota Grand Highlander, het grotere broertje van de Highlander die ook in Nederland wordt geleverd. Op datzelfde platform staat al de iets luxere Lexus TX, maar de Century doet er nog een paar schepjes bovenop.
De Toyota Century SUV heeft een weelderig interieur, met achterin twee eerste klas captain seats. In deze 5,2 meter lange SUV is er dus slechts ruimte voor vier personen. Als je ook had gehoopt op suicide doors á la Rolls-Royce moeten we je teleurstellen: de deuren gaan gewoon normaal open. Wél kunnen de deuren extra ver open en zijn er automatische uitklapbare treeplanken.
Waar de Toyota Century sedan nog een dikke 5,0 liter V8 heeft, moet de SUV het met twee cilinders minder doen. De Century SUV krijgt een 3,5 liter V6, in combinatie met een elektromotor. Welke specificaties hierbij horen vermeldt Toyota nog niet.
De standaard Toyota Century SUV is een stijlvolle auto, maar er is ook een ‘sportieve’ GR-variant. Dit kun je zien als de Black Badge-variant, met zwarte accenten en zwarte velgen. Gek genoeg heeft deze versie ook andere deuren: de achterdeur is hier namelijk een schuifdeur.
In Japan krijgt de Century SUV aan vanafprijs van zo’n 25 miljoen yen, omgerekend zo’n €160.000. Dat is heel veel geld voor een Toyota, maar je bent wél goedkoper uit dan met een Rolls-Royce Cullinan.
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf, maar zelf koop ik voor dat geld toch liever een dikke Landcruiser.
cdlop01 zegt
De Landcruiser is een terreinwagen, body on frame. Deze heeft zelfdragende carrosserie en basis met Lexus TX, alleen forser en aangepast in Japan. Onderdelen onderstel worden verscheept uit de Usa naar Japan waar deze Suv volledig met de hand wordt gebouwd op een aparte assemblage lijn in een Lexus fabriek.
slickrick zegt
Je hebt Toyota, daarboven Lexus en daarboven Century …….je kan dus ook zeggen , dat is heel veel geld voor een Lexus
e36thuglife zegt
Deze is wel echt Dikkie Dik. Als Toyota zo dikke waggies kan maken waarom lijkt Lexus dan op gesmolten kaas???
rikus zegt
A check deze Tata. Hoezo ga je zo praten a ouleh.. kifesh met jou?
rismo zegt
Jij hebt zeker doorgestudeerd, ik kan er echt geen woord uit wijs worden. :-D
Lijkt een soort van woorden diaree die zeer random achter elkaar is uitgepoept.
Maar goed, was zelf nooit zo best met talen en school.
cdlop01 zegt
Met de hand gebouwd in Japan, slechts 30 stuks per mnd, dus vooralsnog nog exclusiever dan de Centuryvsedan waarvan er 600 per jaar worden verkocht, uitverkocht.
Deze wagen is van ongekend hoge kwaliteit, zelfs voor Toyota begrippen. Lakafwerking fenomenaal, video van op Toyota Global Pressroom, Century.
Mooi of niet, persoonlijk vind ik de wagen geweldig, het beste wat Japan te bieden heeft en de RR en Benrley ver, ver voorbij als het gaat om kwaliteit, afwerking, comfort en m.i. ook uitstraling. Helaas alleen voorbehouden aan Japan vooralsnog. Komt ook cabrio van als statie wagen voor de Japanse Keizer.
bertorelli zegt
Ooit in 1995 tijdens een vakantie in de VS een keer een Century gereden als huurauto.
Was wel een Buick Century.
https://en.wikipedia.org/wiki/Buick_Century
Svenska II zegt
Mooi dat dit ook gewoon nog uit Japan komt. Het land van de Kei cars …
THSD zegt
Gek genoeg vind ik de gr versie met schuifdeur weer wel ok en tja die andere…laat maar zitten.
mashell zegt
De Japanse smaak is natuurlijk anders maar hebben ze nou echt geen goede ontwerpers daar? Dit is zo nietszeggend en liefdeloos vormgegeven.
thjvanvlerken zegt
Gewoon geweldig. Nieuwe prado top, lc70 top, century top, yaris gr top, gr86 top. Ze maken toch veel goed spul bij toyota.