De Rolls-Royce Cullinan is de Rolls-Royce onder de SUV’s.
Er komt een moment voor een autofabrikant dat deze over moet gaan op het bouwen van crossovers. Ondanks dat de Laforza Magnum en Lamborghini LM002 eerder waren, was het toch echt de Porsche Cayenne en BMW X5 die de blauwdruk bepaalde voor de luxe crossover zoals wij deze vandaag de dag kennen. Een grote auto met een zelfdragend chassis, enorm veel vermogen en heel erg veel luxe.
Na BMW en Porsche was het hek van de dam en kwamen er meer luxe SUV’s van gerenommeerde premium-merken als Maserati (Levante) en met name de Bentley Bentayga. Waar veel sportwagenmerken een flinke cultuurschok teweeg brachten met hun SUV’s, viel dat bij de Bentayga heel erg mee. Een Bentley is altijd al enorm groot en enorm zwaar. In principe was dt voor Rolls-Royce niet anders. Aanvankelijk hield het merk de boot af. Een SUV is niet echt een heel erg statige auto.
Platform
De Cullinan was een van de minst goed bewaarde geheimen tijdens de testfase van de auto. Een Rolls-Royce SUV zat er natuurlijk dik in en zo’n auto camoufleren is erg lastig. Van een afstand kon iedereen zien dat het om een enorme SUV ging, dus zeker in combinatie met de kentekens van de gecamoufleerde SUV’s kon men eenvoudig zien dat het om de nieuwe Rolls-Royce Cullinan zou moeten gaan. Nog lang voordat de auto werd geïntroduceerd, werd de komst ervan bevestigd. Zelfs de naam werd voortijdig onthuld: Cullinan. Dat is de naam voor een enorme diamant. Opzichtig is de auto in elk geval wel.
De Cullinan staat op hetzelfde platform als de Rolls-Royce Phantom. Dat platform ‘Architecture of Luxury’ is een geheel aluminium spaceframe. Dit om het gewicht enigszins in te perken. Dat lukt overigens niet helemaal, want de auto is alsnog enorm zwaar. Om te zorgen dat de Cullinan comfortabel rijdt is de auto voorzien van luchtvering, dubbele draagarmen op de voorzijde, 5-link ophanging aan de achterzijde, actieve roll-bars voor en achter en elektronisch verstelbare dempers.
Motor Rolls-Royce Cullinan
Het hoogtepunt van de Cullinan is zoals elke Rolls-Royce de BMW-motor. BMW kan bijzondere motoren bouwen en deze V12 is hun hoogtepunt. Het is een 6.75 liter grote V12 met twee turbo’s, intern aangeduid als de N74B68. De motor is goed voor 571 pk bij 5.000 toeren. Het koppel is beschikbaar vanaf 1.600 toeren. Daarmee kun je in 5,2 seconden naar de 100 km/u accelereren en een topsnelheid halen van 250 km/u. De Cullinan is de eerste Rolls-Royce die is voorzien van vierwielaandrijving. Daarbij is de auto net als de Phantom voorzien van vierwielbesturing zodat ‘ie makkelijk te manoeuvreren is.
In Nederland is de Cullinan ook verkrijgbaar. Het is meteen één van de duurste auto’s die je op de markt kunt krijgen. De prijs is minimaal 435.000 euro, daar kun je vrijstaand voor wonen in Drenthe. Maar dat is slechts de basis-prijs, want je kunt de auto helemaal naar wens samenstellen. Volgens Rolls-Royce kiest 80% van hun klanten voor speciale opties van de Bespoke-afdeling. Denk daarbij aan bijzondere lederen bekleding, hemelbekleding met honderden lampjes, aparte lakkleuren en speciale achterstoelen. Met deze stoelen kun je aan de achterkant van je Cullinan lekker picknicken. Uiteraard is alles schitterend afgewerkt met mooi metaal en fraai leder.
Rolls-Royce Cullinan Black Badge
In 2021 verschijnt de Rolls-Royce Cullinan Black Badge. Normaliter was de Black Badge enkel de aankleding om te appelleren aan de jongere Rolls-Royce eigenaren. Denk aan atleten en artiesten die graag in een dergelijke auto gezien willen worden. Ditmaal is de Black badge een iets snellere uitvoering. De V12 is in dit geval op gekrikt naar maar liefst 600 pk, dat alsnog bij 5.250 toeren paraat staat. Het toerental voor het maximale koppel is identiek, maar nu 50 Nm met maar liefst 900 Nm. Gek genoeg verandert er qua prestaties officieel niets, ook de Cullinan Black Badge moet in 5,2 seconden de 100 km/u halen. De prijs voor deze versie is een half miljoen voordat er opties toegevoegd worden.
De Cullinan Black Badge is tevens een belangrijke uitvoering om te zorgen dat de jongeren niet meteen naar de tuners gaan. Er staan er namelijk een hele hoop klaar om de Cullinan luxer, sneller, sterker en protseriger te maken. Tuners als Spofec (Novitec) is nog vrij bescheiden, maar bij Mansory gaan ze compleet los met een bizarre bodykit en krankzinnig interieur. Sowieso is het opmerkelijk dat je de beste leerbekleders van Rolls-Royce minder hoog inschat dan het werk van een Duitse tuner.
Nederland
De Cullinan is in Nederland geen populaire auto dankzij de enorme prijs. Daarvan is een groot gedeelte CO2-boete. De Cullinan is namelijk alleen leverbaar met een V12, terwijl bijvoorbeeld de Range Rover en Bentley Bentayga er ook als plug-in hybride zijn. Daarom worden er jaarlijks slechts een handjevol van verkocht. De mensen die een Cullinan kunnen betalen, hebben vaak ook meerdere adressen buiten Nederland waar het aanzienlijk goedkoper is om een Cullinan te registreren. Wel heeft Rolls-Royce aangegeven dat de generatie het moet uithouden tot 2030 en de volgende dan ook geheel elektrisch zal zijn.
Meer artikelen over de Rolls Royce Cullinan
Hieronder een overzicht van de artikelen die al eerder op Autoblog verschenen over de Rolls Royce Cullinan.