Oh nee, BMW stelt een terugroepactie in voor de XM. Heel vervelend voor die ene persoon die het betreft.
Terugroepacties, dat klinkt altijd heftig. Sterker nog: mensen associëren terugroepacties altijd met foutieve producten. Dat is niet altijd waar. Dat een merk geen zin heeft om moeite te doen voor terugroepacties, betekent niet dat ze niet met problemen kampen. Indirect zou je kunnen zeggen dat veel terugroepacties juist goed is, want het betekent dat een fabrikant toegeeft dat ze een fout hebben gemaakt en het voor je willen oplossen, vaak zonder dat jij er kosten aan hebt.
Verplichte terugroepacties
Overigens zeggen we het nu alsof fabrikanten een keuze hebben, maar ook dat is niet altijd waar. Terugroepacties in Nederland gaan bijvoorbeeld vaak via de RDW. In de VS is het meestal de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) die terugroepacties in werking zet. Zoals nu bij BMW, die een probleempje lijken te hebben.
Terugroepactie BMW
We zeggen expres ‘probleempje’, want het gaat om een kleine terugroepactie. Tenminste, het probleem kan gevaarlijk zijn als je niet uitkijkt (aldus de NHTSA), want het gaat om een verkeerd bevestigde uitlaat en katalysator. Nee, het verkleinwoord slaat vooral op de getroffen auto’s. Nee, auto. Het gaat namelijk om een enkele BMW XM. Ja, slechts één klant heeft in de periode van de terugroepactie een BMW XM gekocht. En die moet nu terug. Da’s pech!
S68
Zoals gezegd lost de dealer alles voor deze ongelukkige BMW XM eigenaar op en daar heeft hij/zij geen kosten aan. Wel gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het gaat om vijf auto’s in totaal. Het probleem zit ‘m namelijk in de uitlaat/katalysator van de BMW S68-motor, de nieuwe V8-met-hybride die je dus in de XM vindt. Maar dit is ook de nieuwe aandrijflijn van de BMW X7 M50i. En daar zijn er in de VS ook vier van verkocht in de tijdsspanne van deze terugroepactie.
Kortom: één BMW XM bestuurder moet even opletten, de NHTSA stuurt diegene nog een brief. Klinkt als een hoop moeite voor een terugroepactie maar zoals gezegd, zo veel moeite doen is wel zo netjes tegen de klant.
Edge zegt
Met het aantal inwoners in de VS, het aantal mensen met geld en het aantal mensen zonder smaak kan ik mij haast niet voorstellen dat maar één persoon in die tijd een BMW XM gekocht heeft/geleverd heeft gekregen. Zou toevallig zo’n pre-productie persauto verkocht zijn of zo?
Wolflow zegt
In de VS hebben ze het geluk geen overheid te hebben die je met alle geweld in hybride of volledig elektrisch hok wil stoppen
Robert zegt
Dat verschilt per staat, want dat is in de VS niet federaal geregeld. In de staten Californië of New York zijn een hoop wetten, regels en subsidies voor het verkopen van auto’s die een directe link hebben met uitstootregels en de milieuwetgeving. En de meeste fabrikanten nemen die regels dan ook als benchmark voor hun modellen.
Tijsbeer zegt
-edit: check-
harrie zegt
De XM kan ook blijvend oogletsel veroorzaken, lijkt me ook wel een terugroepactie waard.
Roskampies zegt
Toevallig een zwarte gezien in noordholland vandaag. Best ding.