De BMW XM is een van de meest uitzinnige modellen ooit.
BMW had in 2000 nooit kunnen bedenken hoe succesvol hun X5-range zou gaan worden. Niet alleen de X5, maar de gehele X-range. De X-modellen staan bijna parellel aan die hatchbacks, sedans en stationwagons van het merk. Er is een X1 tot en met een X7 op het moment. Je zou denken dat het dan helemaal vol zit bij BMW, maar niets is minder waar.
In 2022 verschijnt namelijk de concept-versie van de BMW XM. Deze auto wordt ontwikkeld door BMW M en niet zozeer door BMW zelf. Dat is een beetje dubbel, want de auto staat op het CLAR-platform waar de BMX X7 bijvoorbeeld ook op staat. De bedoeling achter de BMW XM voor BMW is om zo 50 jaar BMW Motorsport te vieren. Daarmee is het de eerste echte M-auto sinds de BMW M1, die uit 1978 stamt.
BMW XM Concept
Het is een beetje apart dat deze BMW M-auto een SUV is. De merkwaarden van BMW M staan er een beetje haaks op. BMW werd altijd populair met lichtvoetige auto’s met atmosferische motoren en achterwielaandrijving. De BMW XM is een enorme plug-in hybride met V8 turbo en vierwielaandrijving. Nu zitten er ook een paar logische factoren achter, ook voor BMW. Ten eerste zijn dit soort dure crossovers enorm populair. Kijk maar naar de Porsche Cayenne Coupé of Lamborghini Urus. Nu zou je kunnen zeggen dat de BMW X6M al een dergelijke auto is en dat klopt eigenlijk ook. De BMW XM staat dan eigenlijk daar weer boven gepositioneerd.
De BMW XM Concept wordt onthuld eind 2021 en doet de wereld op haar grondvesten schudden. Het is zeker geen subtiele auto geworden. Nu is het zo dat een concept-auto altijd dramatischer is dan de productieversie. Als de officiële XM wordt onthuld halverwege 2022 is dat ook het geval, maar het scheelt niet veel. Heel veel blijft namelijk hetzelfde. De extreem platte koplampen, de oversized grille met verlichte nieren. De voorbumper is zo mogelijk nog drukker vormgegeven.
Productiemodel (G09)
En profil verandert er niet bijster veel, aan de achterzijde des te meer. De achterlichten zijn clusters met LEDs erin, niet enkel platte LEDS. De trapezium-vormige dubbel op elkaar gestapelde uitlaten halen het productiestadium echter wel! De gekke bobbels op het dak met dubbel BMW-logo (dat had de BMW M1 ook) zien we niet terug. Althans, niet op het dak. De bubbels zijn nu visueel weggewerkt in de achterruit. De kleur en alle gouden details zien we ook terug op de productieversie. Dan is er nog de naam: ondanks BMW XM niet gek klinkt voor een BMW X-model specifiek voor de M-divisie, is het een naam van een grote limousine van Citroën. Middels een gentlemens agreement kan BMW de naam gebruiken. Andersom is het ook voorgekomen, de C1 was eerste een BMW motorfiets (met dat dak) en werd later een compacte Citroën.
Aandrijflijn
In technisch opzicht is de BMW XM (fabriekscode G09) gebaseerd op de X7. De XM is wel ietsje kleiner. De lengte over alles is 5,11 meter, de hoogte bedraagt 1,76 meter en de breedte is maar liefst 2,2 meter. De wielbasis bedraagt een vorstelijke 3.105mm en op de weegschaal tovert de km het getal van 2.750 kilogram. Dat is een enorm gewicht. Dat is ook niet gek, want de auto heeft flink wat techniek aan boord. Er is een BMW V8, de S68B44 aan boord. Deze levert 489 pk. Daarnaast is er ook een elektromotor (met 197 pk) én een 25,7 kWh grote accu aan boord. Het systeemvermogen bedraagt 653 pk en een systeemkoppel van 800 Nm.
Dat lijkt indrukwekkend, maar het is slechts voor de ‘instapper’ uit de range. Ondanks de naam instapper is het geen traag ding. De motor is gekoppeld aan een achttraps automaat (Steptronic) en vierwielaandrijving (xDrive), waardoor je altijd snel van je plaats: het duurt slechts 4,3 seconden om naar de 100 km/u te accelereren. 200 is in 14,3 seconden achter de rug. Uiteraard is de topsnelheid begrensd op 250 km/u, maar 270 km/u is optioneel mogelijk.
BMW XM Label Red
Ondanks dat de BMW XM de dikste BMW is, kun je ook hier kiezen voor een een dikker model. Dat is de BMW XM Label Red. Het is voor het eerst dat BMW deze naam van stal haalt. Meestal is het Competition, CS, GTS of CSL, maar nu dus Label Red. Deze versie maakt gebruik van min of meer dezelfde aandrijflijn, maar dan met meer, veel meer vermogen: 748 pk. Ook het koppel gaat omhoog: 1.000 Nm. Grappig: in de VS houden ze iets andere eenheden aan voor pk en koppel, waardoor de XM Label Red daar 738 bhp en 738 lb ft aan koppel levert. Prestaties voor de XM Label Red heeft BMW nog niet vrijgegeven.
Deze aandrijflijnen zijn de toekomst van BMW voor de korte termijn. BMW bevestigt bij de lancering van de XM dat andere snelle BMW M-producten van de aandrijflijnen gebruik kunnen gaan maken. Denk aan modellen als de BMW M5 of X5M. BMW zal ook gaan racen op Le Mans met de BMW M Hybrid V8 om deze combinatie qua aandrijflijnen een positief imago te geven.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de BMW XM.