We hebben een dikke nieuwe duurtester: een RX 500h, de Lexus-tegenhanger van de X5 en de GLE.
Het is alweer een tijdje geleden dat we een duurtester hadden zonder stekker. Als het geen volledig elektrische auto was, dan was het wel een plug-in hybride. We hebben nu echter weer een duurtester zonder stekker. Oké, het is wel een hybride, maar géén PHEV.
We willen graag aan jullie voorstellen: de Lexus RX 500h. Dat is de dikste versie van de RX en het getal ‘500’ klinkt natuurlijk veel belovend. Je verwacht dan een V8, of toch minstens een V6. Helaas is er op dat punt een kleine teleurstelling: in tegenstelling tot de LC 500h en de LS 500h (die beide een V6 hebben), heeft de RX 500h een vierpitter.
Techniek
Ook topmodellen hebben tegenwoordig dus viercilinders, maar dat betekent niet dat de RX 500h een lullige auto is. Dankzij een turbo en twee elektromotoren levert de RX 500h 371 pk en 551 Nm aan koppel. Daarmee hebben we dus weinig te klagen.
In tegenstelling tot de RX 350h en de RX 450h+ heeft de RX 500h géén CVT, maar gewoon een conventionele automaat. In deze Lexus dus geen geloei. Nu valt dat bij de RX 450h+ en NX 450h+ (onze vorige Lexus-duurtester) op zich wel mee, omdat die niet enorm veel toeren hoeven te maken.
Op deze achterkant van deze Lexus prijkt een ‘DIRECT4’-badge en ook dat is uniek voor de topversie. DIRECT4 is een slim vierwielaandrijvingssysteem, dat afhankelijk van de omstandigheden meer aandrijfkrachten naar achteren of juist naar voren kan sturen.
Wouter heeft de RX 500h vorig jaar al aan een rijtest kunnen onderwerpen en was daarin best wel enthousiast over de aandrijflijn. De eerste indruk van deze auto was dus goed. Nu gaan we kijken hoe de Lexus RX 500h op langere termijn bevalt.
Formaat
Het is wellicht goed om het nog even over het formaat te hebben. Niet iedereen weet immers wat het verschil is tussen een UX, een NX, een RZ en een RX. En vanaf de foto’s is het formaat lastig in te schatten. Sterker nog: plaatjes zijn een beetje misleidend, want daarop lijkt deze Lexus kleiner dan dat ‘ie in werkelijkheid is.
Op de foto’s zou je de RX aan kunnen zien voor een auto van RAV4-formaat, maar met zijn lengte van 4,89 meter schurkt de RX tegen auto’s als de BMW X5 en de Mercedes GLE aan. Dat zijn natuurlijk de geijkte (lees: saaie) keuzes in dat segment, wat de Lexus RX een leuke outsider maakt.
Twee opties
De Lexus ziet er in ieder geval anders uit dan de Duitse concurrentie, dat is een ding wat zeker is. Dat geldt helemaal voor ons exemplaar, want deze RX is uitgevoerd in de kleur Sonic Copper. Koperachtige tinten zie je tegenwoordig bijna nooit meer op auto’s, dus alleen daarom is het al een gaaf kleurtje.
Daarmee hebben we meteen één van de twee opties te pakken die onze duurtester rijk is. Voor deze premium metallic lak betaal je €1.995 extra. Hetzelfde geldt voor het panoramadak, wat eveneens een optie is van €1.995.
F Sport Line
Daarmee hebben we de volledige optielijst behandeld, want alles wat er verder op zit is standaard op de RX 500h. En dat is aardig wat, want deze versie is altijd uitgevoerd als F Sport Line, het hoogste uitrustingsniveau.
Qua looks betekent dit dat je extra agressieve bumpers krijgt, 21 inch F Sport-velgen en ‘zwart chromen’ raamlijsten. Als je liever een chique look wil met zilverkleurige raamlijsten, dan is dat helaas niet mogelijk op de RX 500h. Dat is geen enorme ramp: deze Lexus leent zich wel voor een sportieve look.
Een interessant optie die inbegrepen is bij de F Sport Line is Dynamic Rear Steering, oftewel meesturende achterwielen. Dat is wel prettig bij een auto van deze afmetingen. Dit krijg je overigens, net als het DIRECT4-systeem, alléén bij de RX 500h.
Naast de specifieke F Sport-accessoires krijg je ook alle opties van de lagere uitrustingniveaus, wat een aardige waslijst is. Je krijgt bijvoorbeeld stuurverwarming, stoelventilatie, een head-up display, Mark Levinson-audio met 21 speakers en Remote Park Assist, om maar een paar dingen te noemen.
Prijs
Voor dat alles moet je wel diep in de buidel tasten: in totaal kom je uit op €133.985. Dat valt niet mee voor een viercilinder hybride… Omdat onze auto slechts twee opties heeft is de vanafprijs ook niet veel lager. Voor minder dan €131.990 heb je geen RX 500h.
De RX 500h wordt in Nederland flink afgestraft om het feit dat het geen plug-in is, want de RX 450h+ is er al vanaf €84.995. Dan heb je wel een minder rijk uitgeruste versie, maar alsnog is het verschil significant te noemen.
Of de Lexus RX 500h ondanks het gepeperde prijskaartje de moeite waard is? Daar gaan we de komende tijd achter komen. Wordt vervolgd!
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- BMW Z4 sDrive35i van Nicolas
- Citroën 2CV6 van Michel
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
michaelras zegt
Wat, geen stekker 😳
monsieurleloure zegt
Grappig dat er een advertentie van de Nissan Ariya bijstaat in bijna dezelfde kleur.
Met een Lexus bega je nooit een miskoop, kwaliteit wint de strijd!
mashell zegt
Bij mij staat er geen advertentie van een Nissan Ariya bij maar het kan ook zijn dat ik het verschil niet kan zien. Dit is toch vrij uitwisselbaar Japans design. En als je jezelf kunt wijsmaken dat Lexus kwaliteit is helemaal prima.
Voor mij is de indruk dat Lexus en Toyota ergonomisch zo zwak zijn dat je juist geen kwaliteitsgevoel krijgt. Voorbeeld van wat ik bedoel, neem dat foto van dat infotainment systeem. Aan de rechterkant twee keer een Q-music logo (waarom twee keer), een knop met “voorkant achterkant” waar gaat dat over? Een microfoon en bronnen knop ergens overheen. Drie vreemde streepjes tussen de stoelventilatie en stoelverwarming. En het is niet alleen het infotainment systeem, links naast het stuur zitten drie verschillende knoppenpanelen, qua vormgeving niet fraai opgelost en ergonomisch een ramp. Het is gewoon allemaal niet zo doordacht.
monsieurleloure zegt
@mashell
Het is technisch wél goed doordacht en alle elektrische snuisterijen blijven werken , er zijn zat merken die dat niet onder controle hebben.
Heb 3 Lexussen gehad dus spreek uit ervaring.(-;
normalantrieb zegt
Vraag je ook eens af of de Duitse concurrentie waar het dan wel doordacht zou moeten A) de meerprijs waard is (voor het niet hebben van 3 vreemde streepjes duizenden zoniet tienduizenden € meer) B) de veeeel hogere kosten (afschrijving/onderhoud) te verantwoorden zijn C) het ongemak van regelmatig falende techniek waard is.
mashell zegt
De regelmatige falende techniek is nonsens. Qua betrouwbaarheid zijn alle merken hetzelfde…
Lexus is niet wezenlijk goedkoper dan Duitse premiummerken en als je echte kosten gaat rekenen en dus ook de afschrijving meerekent zijn ze zelfs duurder (zie lease prijzen). Een dure auto die weinig afschrijft is eigenlijk helemaal niet zo duur.
THSD zegt
@mashell
Soms kon ik je nog serieus nemen met je reacties maar dat de betrouwbaarheid bij alle merken hetzelfde is…tja dat neem ik met een wel hele grote korrel zout.
Johanneke zegt
130k holy moly wat de heh.
Nederlands systeem is knettergek. Dit is altijd een miskoop. Enkel en alleen door de prijs. Koop de 450h en je houdt ZESENVEERTIGDUIZEND euro over. Genoeg voor wat opties. En I dunno. Een MX-5 met supercharger. Ofzo.
Overigens snap ik de kritiek op een CVT niet zo. Heb best wat in een CT200h gereden. Tja het is een automaat. Net als iedere automaat: geen rijplezier. Mijn mening eh. 0 gevoel want je mag niet zelf rev matchen en de powerband opzoeken. Maar niet anders dan iedere andere automaat in mijn beleving. Ja er zijn wat verschillen maar in dagelijks gebruik…
Otua zegt
Ik wilde hetzelfde gaan zeggen maar vind de snuit van die 450h toch echt niet te pruimen. Voor zo weinig meer auto vind ik die bijna halve ton extra toch echt lastig te verantwoorden.
faalhaas zegt
We kunnen alles vinden van een CVT, maar ik vind de directe reactie wel fijn als je het gas in trapt bij gewoon alledaags gebruik. Snel de rotonde op als het druk is, snel het gas er nog op om in te halen. Een automaat moet schakelen naar de juiste versnelling en dan nog toeren maken.
gasterplancke zegt
Precies die ervaring. Zeker in de Power mode (of plus mode) rijdt het in druk verkeer heerlijk.
Robert zegt
Meer dan 130 mille voor een crossover… Eentje die te groot is voor een doorsnee parkeervak in willekeurig welke garage, die ondanks de ‘groene’ aandrijving waarschijnlijk nog zuipt als een tempelier en die tenslotte ook nog eens afschrijft als een malle. Gaat echt nergens meer over.
Svenska II zegt
Je moet het wel in perspectief zien he. Zo te zien zoek jij meer een Fiat Panda. Die is inderdaad makkelijker te parkeren en zuiniger… Als je het vergelijkt met de concurrentie, vergelijkbare power en specs, is de prijs helemaal niet gek. En afschrijven doet een Lexus een stuk minder dan de concurrenten gemiddeld, gebruikskosten zijn helemaal een pak lager. Kortom: koopje eigenlijk…
probono zegt
Hoeveel NL’ers kopen dit zgn. koopje eigenlijk nieuw op jaarbasis bij de dealer?
Zouden het er meer dan 10 zijn? Vrijwel niemand koopt dit cq. wil dit voor dit geld.
probono zegt
100 rx’en op kenteken dit jaar t/m oktober.
Als 10% een 500h is, is dat al best veel. Kom je op 10 stuks uit.
Lexus kan zo’n duurtester prima missen, staat anders toch stof te happen. Voor NL. Een kansloze uitvoering, die 500h
cdlop01 zegt
Rijden nu al weer ruim een jaar Lexus ES, geen seconde spijt van. Perfecte afwerking, super degelijk, comfortabel en erg zuinig. Een Lexus is voor liefhebbers. Deze RX is goed geprijsd, met dezelfde opties kost een Duitse ” Premium” bak zo 30 a 50k meer. Kwalitatief is een Lexus de Duitse drie inmiddels ver, ver voorbij, komen er niet meer aan te pas.
Jurgen zegt
Jij hebt echt humor, heb je ooit een premium Duitser van boven €100.000,00 als duurtest gereden? Oftewel gewoon een jaar gebruikt voor dagelijkse ritjes?
probono zegt
Nou @cdlip01: De markt bepaald anders.
THSD zegt
Denk je dat er altijd verstandig ingekocht wordt op de markt?