Carlos Sainz Jr. is Spanjaard, Ferrari-coureur, smooth operator en de zoon van rallylegende Carlos Sainz. Hij maakte in 2015 zijn Formule 1-debuut bij Toro Rosso, waar hij drie seizoenen reed. Tijdens zijn derde seizoen maakte hij de overstap naar Renault. Na twee jaar bij McLaren rijdt hij sinds 2021 bij Ferrari. Voor dit team haalde Carlos Sainz in 2022 zijn eerste overwinning, op Silverstone.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een coureur ouders heeft die ook hebben geracet. Mick Schumacher, Max Verstappen, Kevin Magnussen, Charles Leclerc: allemaal hebben ze vaders gehad die hebben geracet. In het geval van Carlos Sainz is dat niet anders, alhoewel de discipline wel iets anders is. Carlos Sainz Jr. wordt op 1 september 1994 geboren als de zoon van rallylegende Carlos Sainz.
Kartkampioenschappen
In 2006 neemt Carlos Sainz Jr. deel aan diverse kartkampioenschappen. Op de minikarts wordt hij derde in de Cadet-klasse. Binnen de Copa de Campeones eindigt hij als tweede. Tijd om een stap hoger te gaan. Van 2007 tot 2009 rijdt Carlos in de KF3-klasse. In 2007 wordt hij derde in het Asia-Pacific kampioenschap. In 2008 wint hij deze. In 2009 wordt hij tweede het Spaans kampioenschap en Europees kampioenschap. Hij eindigt als derde in 2009 in het WSK International Series en hij wint de Monaco Kart Cup.
Formule 3
In 2010 maakt hij op zijn zestiende al de overstap naar de auto’s. Carlos begint in de Formule BMW, waar hij vijf podiums haalt en vierde wordt in het kampioenschap. Niet verkeerd voor een debutant. Ook rijdt hij enkele races in de Formule Renault 2.0 en Formule 3, maar geen volledig seizoen. In 2011 draait Sainz Jr. wél een compleet seizoen in de Formule Renault 2.0 Eurocup, waar hij tweede wordt. Sainz wint het NEC-kampioenschap voor hetzelfde team (Korainen Motorsport).
In 2012 rijdt hij voor Carlin in de Formule 3 met gemengd resultaat. In het Britse kampioenschap wordt hij zesde. Wel kan Sainz zo enorm veel ervaring op doen. In 2013 maakt Sainz de stap naar de GP3. Voor Arden wordt hij tiende dat seizoen. Ook rijdt hij al enkele races in de Formule 3.5. Dat doet hij ook in 2015. Alles lijkt bij elkaar te komen dat seizoen, want hij wint het kampioenschap met maar liefst 7 overwinningen.
Formule 1-debuut Carlos Sainz
Mede dankzij die uitstekende prestatie kan hij in 2015 debuut maken in de Formule 1. Dat doet hij voor het team van Toro Rosso. Dat doet Carlos Sainz samen met een andere debutant, Max Verstappen. Sainz maakt een uitstekende indruk en scoort in zijn eerste race al punten (P9). Uiteindelijk verzamelt hij 18 punten. Hij heeft aanzienlijk vaker pech dan zijn Nederlandse teamgenoot, die 49 punten verzamelt in dezelfde auto. In 2016 rijdt hij wederom voor Toro Rosso, nu met Ferrari-motoren. Na vier races ziet hij Max Verstappen naar Red Bull verhuizen, terwijl Daniil Kvyat terug gaat naar Toro Rosso.
Het seizoen verloopt al een stuk beter voor Sainz. Niet alleen kan hij Kvyat behoorlijk hebben, ook is de auto een stuk betrouwbaarder. Hij eindigt dat seizoen als twaalfde met 46 punten. In 2017 begint hij zijn derde seizoen voor Toro Rosso met Daniil Kvyat. Sainz zit een beetje vast. De Red Bull-coureurs Daniel Ricciardo en Max Verstappen doen het meer dan uitstekend bij Red Bull en lijken niet snel te gaan verhuizen. Dat limiteert de kansen voor Sainz om door te groeien. Gelukkig kan Carlos zijn kans pakken als Jolyon Palmer vanwege tegenvallende resultaten wordt ontslagen bij het team van Renault. Bij de GP van Amerika wordt Sainz zevende met de Renault, maar de rest van het seizoen verloopt moeizaam.
Gelukkig gaat alles in 2018 beter. De Renault is aanzienlijk betrouwbaarder en Carlos Sainz Jr. kan er uitstekend mee overweg. Sainz kenmerkt zich niet als een spectaculaire coureur met agressieve moves en bijzondere acties, maar is juist een enorm harde doorzetter die zeer constant presteert. Bijna elke race finisht hij namelijk in de punten. Hij wordt in 2018 tiende met 53 punten.
McLaren
In 2019 verhuist Carlos Sainz Jr. naar McLaren Racing. De Red Bull-coureur Daniel Ricciardo maakt een verrassende move naar Renault F1 om naast Nico Hülkenberg te rijden. Carlos Sainz is de meer ervaren coureur bij McLaren, dat de piepjonge Lando Norris in de MCL34 zet. Carlos Sainz imponeert dat seizoen. Niet alleen omdat hij sneller is dan Norris, maar vooral omdat hij zesde wordt dat jaar. Als je niet in een Ferrari, Red Bull of Mercedes rijdt, is de kans op winnen minimaal dat seizoen. Zijn prestaties worden beloond op de GP van Brazilië. Aanvankelijk eindigt Sainz als vierde, maar na een tijdstraf van Hamilton (die Albon van de baan beukt) krijgt hij alsnog de derde positie en dus zijn eerste podium.
Ferrari
In het door corona geplaagde 2020 haalt Carlos Sainz wederom een podium. Ditmaal tijdens de GP van Italië. Op Monza pakt hij P2 na een knotsgekke race die Pierre Gasly wint. Ondanks de ogenschijnlijk goede relatie met Lando Norris, Zak Brown en de rest van het McLaren-team, verlaat Sainz Jr. het team uit Woking na 2020. De reden is simpel, hij kan namelijk bij Ferrari terecht als vervanger voor Sebastian Vettel, die het nooit echt waar heeft kunnen maken bij team uit Maranello.
Voor Carlos is het een uitgelezen kans om zichzelf te bewijzen. Ondanks het feit dat Ferrari zeker niet de snelste auto heeft dat seizoen, scoort de Spanjaard zeer regelmatig, met 4 podiumplaatsen en 164,5 punten als resultaten. Hij wordt dat jaar vijfde.
In 2022 wordt hij wederom vijfde, maar wel met aanzienlijk meer punten. Onder de nieuwe regelementen is de Ferrari ook aanzienlijk sneller. Dit stelt Sainz in staat om eindelijk zijn eerste overwinning te boeken, op Silverstone. In totaal staat de Spanjaard negen keer op het podium. Tijdens het seizoen wordt zijn contract met twee jaar verlengt, dus ook in 2023 rijdt Sainz weer voor Scuderia Ferrari.