Alexander Albon (ook wel bekend als Alex Albon) is een Thais-Britse Formule 1-coureur en voormalig teamgenoot van Max Verstappen. Hij rijdt sinds 2022 voor Williams, na een jaar afwezigheid in de Formule 1. Daarvoor maakt Alex Albon onderdeel uit van Red Bull. Hij maakte in 2019 zijn F1-debuut bij Toro Rosso en werd halverwege het seizoen al gepromoveerd naar Red Bull. Daar werd hij uiteindelijk toch te licht bevonden. Daarom werd hij na 2020 voor zijn diensten bij Red Bull bedankt. Na een jaartje DTM kon hij gelukkig weer een comeback maken bij Williams.
Het carrièrepad dat een Formule 1-coureur bewandelt, kan allerlei vormen aannemen. Er is natuurlijk een buitencategorie aan coureurs die altijd door zullen stoten naar de koningsklasse van de sport. De iets mindere goden hebben soms wat meer tijd nodig om te rijpen. In veel gevallen is het geluk ook allesbepalend. Ook is het handig om ‘er vroeg bij te zijn’. Weinig coureurs die de Formule 1 halen, zijn op latere leeftijd begonnen. Robert Doornbos is bijvoorbeeld een bijzondere uitzondering.
Zo vader, zo zoon
Alexander Albon had het racebloed er al meteen inzitten. Hij werd geboren in Londen op 23 maart 1996. Zijn vader Nigel Albon was een toerwagen coureur. Hij begon in de Clio Cup en wist het te schoppen tot het BTCC. Daarna heeft hij ook de Porsche Carrera Cup Asia gereden, met bescheiden successen. Uiteraard nam zijn zoon het racevirus over, op zijn achtste begon hij met karten. Hij wint meteen diverse Comer Cadet-raceklasses. De daaropvolgende jaren is duidelijk dat Alex veel talent heeft en bijzonder snel is. In 2007 racet hij wederom in diverse Comer Cadet-klasses.
In 2008 is het tijd voor de KF3-klasse. Daar wint hij ook diverse races, net als in 2009 en 2010. In 2011 maakt hij de stap naar de KF2 én KD1 klasse. Opmerkelijk is dat hij in de hogere klasse beter scoort dan in de KF2-klasse. Zowel in de WSK Euro Series als het CIK-FIA kampioenschap eindigt hij als tweede.
In 2012 wordt Alex Albon opgenomen in het Red Bull Junior Team en maakt hij de overstap naar de auto’s, in dit geval de Formule Renault 2.0. Dat gaat niet helemaal denderend. In 2012 rijdt hij in de achterhoede met EPIC Racing. De overstap naar KTR zorgt voor een sportieve impuls, met een podium en pole position op zijn naam. Zijn derde jaar gaat al een stuk beter. Met KTR wordt hij uiteindelijk derde in de Eurocup.
Formule 3 en Formule 2
In 2015 maakt Alexander Albon de overstap naar de Formule 3. Bij vlagen is hij erg snel, maar hij rijdt ook geregeld anoniem zijn rondjes. Uiteindelijk wordt hij zevende overal, achter coureurs die later de F1 halen zoals Antonio Giovinazzi, Charles Leclerc, Lance Stroll en George Russell. Het jaar erop doet Albon mee aan de GP3-series en met succes. Hij wint meerdere races (vier maal) en behaalt regelmatig het podium. Hij wordt uiteindelijk tweede achter Charles Leclerc, absoluut geen schande.
De volgende stap – en de laatste voor de F1 – is de Formule 2. Alexander Albon rijdt in 2017 voor ART. Hij behaalt twee keer het podium en eenmaal pole position. Hij is wel behoorlijk stabiel en haalt de finish gelukkig vaak. In 2018 maakt hij de overstap naar het DAMS team en gaat het een stuk beter. Dat seizoen sluit hij af als derde. Aangezien er in de Formule 1 geen zitjes beschikbaar zijn, maakt Alex Albon een stap opzij naar de Formule E, waar hij wordt gepresenteerd voor het Formule E-team van DAMS, naast veteraan Sebastien Buemi.
Toro Rosso
Het zou echter anders lopen. Helmut Marko ziet in Alexander Albon een prima kandidaat voor Toro Rosso. Nadat Carlos Sainz vertrokken is naar het team van Renault, is er ineens plaats beschikbaar. Ook is Marko niet overtuigd van de kwaliteiten van Daniil Kvyat, die al een keer een demotie van Red Bull naar Toro Rosso aan de broek had. Albon’s eerste seizoen (naast Kvyat) gaat uitstekend. Wanneer mogelijk rijdt hij in de punten. Aangezien Pierre Gasly de grootste moeite heeft om Max Verstappen bij te houden, voert Red Bull een vroege wissel uit: na de seizoenshelft verhuist Gasly terug naar Toro Rosso en mag Albon naast Verstappen rijden.
Albon doet het ietsje beter dan Gasly het deed bij Red Bull. Aan de andere kant doet Gasly het beter dan verwacht bij Toro Rosso: hij wordt zelfs tweede bij de GP van Brazilië. Die race wordt Albon van de baan gebeukt door Lewis Hamilton. De Brit krijgt een straf en moet zijn podium afstaan, maar voor Albon is de race al verpest. Mede daardoor eindigt Gasly het seizoen toch ietsje hoger dan Albon. Ondanks dat hij niet noemenswaardig beter is dan Gasly, lijkt Albon beter in zijn vel te zitten en maakt hij minder foutjes dan Pierre.
Red Bull
Vandaar dat hij ook in 2020 aan de start mag verschijnen voor Red Bull. In dit door Covid-19 geplaagde jaar heeft Red Bull wederom geen antwoord op het team van Mercedes, dat met grote overmacht kampioen wordt. Het probleem is dat Verstappen op de hielen zat van Valtteri Bottas (de nummer 2 bij Mercedes), terwijl Albon behoorlijk ver daarachter zit. De eerste race kegelt Hamilton hem wederom op een kansrijke positie uit de race. Maar ook in de daaropvolgende races is het nooit écht overtuigend. Verstappen staat bijna elke race op het podium, Albon eindigt veelal tussen P5 en 8. In Italië, bij de GP van Toscane behaalt de Britse Thai dan zijn eerste podium: hij wordt derde achter Bottas en Hamilton. Een groot gedeelte van de concurrentie was er niet bij vanwege een grote crash bij de herstart, maar dat mag de pret niet drukken.
Een vervolg kan Alex Albon het niet geven. Hij belandt telkens in de middenmoot, terwijl zijn teamgenoot vlak achter de Mercedessen zit. In Bahrein valt het wel op zijn plaats en eindigt hij als derde, na Verstappen en Hamilton. Ondanks dat de Red Bull RB16 niet de makkelijkste auto is om mee te rijden en Verstappen van een buitencategorie lijkt te zijn, is het niet voldoende voor Red Bull. Om een kans te maken op de titel heeft Red Bull een betere nummer twee coureur nodig. Die vinden ze in de vorm van Sergio Pérez, een uitblinker die opmerkelijk geen zitje heeft voor het seizoen 2021.
Dat wordt nog een issue voor Alexander Albon, want hij heeft geen tijd om een ander zitje te vinden. Bij Toro Rosso is Yuki Tsunoda vastgelegd, naast Pierre Gasly. Wel blijft Albon verbonden aan Red Bull. In 2021 wordt hij gestald bij AlphaTauri AF Corse, een team dat meedoet in het DTM. Hij is daarin behoorlijk adequaat. De eerste race in Italië haalt ‘ie het podium. Op de Nürburgring wint hij zijn eerste (en voorlopig enige) race in de DTM. Hij wordt dat seizoen zesde.
Aangezien er bij AlphaTauri (zoals Toro Rosso tegenwoordig door het leven gaat) en Red Bull geen mutaties zijn qua coureurs, lijkt de Formule 1 nogal ver gegrepen voor de Britse Thai. Gelukkig laat Red Bull hem gaan en mag hij vrij kiezen. Bij Williams kunnen ze een goede coureur naast Nicholas Latifi wel gebruiken. George Russell promoveert dat seizoen naar het team van Mercedes en Latifi staat niet te boek als de snelste coureur aller tijden. Ondanks dat Williams voorzichtig stappen naar voren maakt, is het nog altijd het tiende team op de grid.
Dankzij de prestaties van Alexander Albon worden er echter geregeld punten gehaald. Met bijzonder gewaagde strategieën en een stabiel optreden van Alex halen ze P10 tijdens de GP van Australië en zelfs negende bij de GP van Miami. In België haalt de Thai wederom punten. Twee races later kan hij wegens ziekte niet meedoen. Hij wordt vervangen door Nyck de Vries, die meteen twee punten scoort. Uiteindelijk wordt Albon dat seizoen negentiende met vier punten.
Voor 2023 doet Alex Albon weer mee met Williams. Ditmaal heeft hij met Logan Sargeant een nieuwe collega.