Bij de aanschaf van een elektrische auto spelen andere factoren een rol dan bij de aanschaf van een auto op fossiele brandstoffen. Één factor die doorslaggevend kan zijn bij het kopen van een elektrische auto is de range, oftewel de actieradius. We zetten daarom de tien elektrische auto’s met de grootste actieradius voor jullie op een rij.
Bij het vergelijken van de actieradius is het wel belangrijk dat er uitgegaan wordt van dezelfde meetmethodes. Daarom zullen we daar eerst aandacht aan besteden. Ook belangrijk: welke factoren kunnen de actieradius verkleinen of juist vergroten? Ook dat vergeten we natuurlijk niet.
Inhoudsopgave
Hoe kun je de actieradius van elektrische auto’s vergelijken?
Nog even los van de vraag hoe realistisch metingen zijn is het bij het vergelijken belangrijk dat de actieradius op dezelfde manier gemeten wordt. Bij het zoeken naar informatie hierover kan het zijn dat je verschillende cijfers tegenkomt, terwijl het over een en dezelfde auto gaat. Hoe kan dat?
Vóór 1 september 2017 werd de actieradius van een elektrische auto gemeten via de zogenaamde NEDC-methode. NEDC staat voor New European Driving Cycle. Deze meetmethode was echter verouderd en gaf een onrealistisch beeld van de uitstoot en het verbruik. Daarom werd er een nieuwe methode in het leven geroepen: de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, kortweg WLTP. De actieradius die gebaseerd is op de WLTP-metingen komt beter overeen met de praktijk. Dit betekent dat de opgegeven actieradius hierdoor lager uitvalt dan voorheen bij de NEDC-metingen.
Er zijn uiteraard ook cijfers te vinden van de actieradius van een elektrische auto in de praktijk. Daaruit blijkt dat ook de WLTP-actieradius vaak iets te rooskleurig is. Hoewel praktijkcijfers het meest realistische beeld geven, zijn deze lastiger te vergelijken. Er is daarbij namelijk geen sprake van een gestandaardiseerde methode. Voor onze top tien hanteren we daarom de cijfers die gebaseerd zijn op de WLTP-metingen.
Welke factoren beïnvloeden de actieradius van een elektrische auto?
Welke methode er ook gebruikt wordt, de opgegeven actieradius is altijd slechts een indicatie. In de praktijk zijn er diverse factoren die van invloed zijn op de actieradius van een elektrische auto. Voordat we overgaan tot de top tien zullen we hier kort op ingaan.
Rijstijl
Om te beginnen heeft je rijstijl natuurlijk invloed op actieradius. Als je de verleiding niet kan weerstaan om iedere keer vol gas op trekken, is je accu sneller leeg. Zo simpel is het. Bij hoge snelheden verbruikt een elektrische auto ook veel stroom. Als je veel kilometers aflegt op de snelweg moet je dus rekenen op een kleinere actieradius. Daar komt bij dat je op de snelweg weinig hoeft te remmen. Een elektrische auto remt af op de elektromotor en wint daarmee energie terug. Vanwege dit regeneratief remmen is rijden in de stad of in de file relatief gunstig voor de actieradius. Je verbruikt uiteindelijk natuurlijk altijd meer dan je weer ’terugwint’, dat wel.
Weer
Zoals je waarschijnlijk weet is ook het weer een belangrijke factor. Een accu ‘presteert’ niet bij elke temperatuur gelijk. Een koude accu functioneert minder goed en dit heeft een negatief effect op de actieradius. Aan de andere kant worden accu’s vaak ook gekoeld om niet te warm te worden. Meer daarover in het artikel over accu’s van elektrische auto’s. Verder is luchtweerstand heel belangrijk bij elektrische auto’s. Veel wind resulteert in meer luchtweerstand en dus een kleiner bereik.
Banden
Rolweerstand is ook een belangrijke factor. Bredere banden (vaak in combinatie met grotere velgen) staan leuk en zijn vaak positief voor de wegligging. Maar hoe minder rubber er het asfalt raakt, des te minder weerstand er is. En minder weerstand is een hogere actieradius.
Verwarming en airco
Tot slot verbruiken zaken als de verwarming en de airco ook stroom. Dit gaat ten koste van het bereik. Het scheelt wel als je een warmtepomp hebt. Die heeft een aanzienlijk minder grote impact op de actieradius.
Wat als je onverhoopt actieradius te kort komt? Dan zul je op zoek moeten naar de dichtstbijzijnde oplader. Bij sommige snelladers is het mogelijk de accu binnen een half uur tot 80% op te laden. Over de verschillende mogelijkheden vertellen we meer in het artikel over oplaadpunten in Nederland. Het is ook handig om een eigen laadpaal op je oprit te hebben als die mogelijkheid er is.
Top 10 elektrische auto’s met de grootste actieradius
Dan is het nu tijd om to the point te komen: met welke elektrische auto’s kom je het verst? Dat hebben we netjes voor jullie uitgezocht. We nemen de top 10 elektrische auto’s met de grootste range één voor één met jullie door.
10 | Tesla Model 3 Long Range: 602 km
De Model 3 is een van de populairste EV’s van Nederland. In 2019 stond de auto zelfs op nummer één in de verkoopstatistieken. Het mag dan het kleinste model zijn van Tesla, de actieradius is allerminst klein. Met 602 km eist de Model 3 Long Range een plekje in de top 10 op. Mocht je de auto als particulier willen kopen dan is de prijs €52.990, wat een prima deal is.
9 | Ford Mustang Mach-E: 610 km
Of je de naam Mustang nu passend vindt of niet, qua actieradius is deze elektrische SUV zeker de moeite waard. De Extended Range RWD (met een accupakket van 98 kWh) heeft een bereik van 610 km. Er is ook nog een AWD-variant met ditzelfde accupakket, maar die komt minder ver: 540 km. De Mustang Mach-e Extended Range RWD is er vanaf €65.860 en de Extended Range AWD vanaf €66.445 euro.
8 | Polestar 3: 610 km
De Polestar 3 is nauw verwant aan de Volvo EX90, maar voor de grootste actieradius moet je de Polestar hebben. Hiermee kom je 610 km ver (volgens de WLTP-cijfers), mist je het Performance Pack niet aanvinkt. Doe je dat wel, dan slinkt de actieradius naar 560 km. Maar krijg je natuurlijk wel performance voor terug.
7 | Hyundai Ioniq 6: 614 km
Hoe belangrijk stroomlijn is voor de range bewijst de Hyundai Ioniq 6. Deze aalgladde sedan komt aanzienlijk verder dan de Ioniq 5 met precies dezelfde 77,4 kWh-accu. Waar die laatste een WLTP-range heeft van 481 km, schopt de Ioniq 6 het tot 614 km. Wat de Ioniq 6 interessant maakt ten opzichte van de meeste andere auto’s in dit lijstje is het prijskaartje. De vanafprijs van circa 50 mille is heel schappelijk te noemen voor wat je krijgt.
6 | BMW iX: 630 km
Het duurde even, maar met de iX kwam BMW voor het eerst sinds de i3 weer met een ‘dedicated EV’ (om het even in goed Nederlands te zeggen). Daarmee bedoelen we dus: een EV die niet is gebaseerd op een bestaand model. Vanuit dat oogpunt is het niet gek dat de iX de grootste range heeft van alle elektrische BMW’s, namelijk 630 km. Daarvoor moet je de iX xDrive50 hebben, met een 112 kWh accupakket.
5 | Mercedes EQS SUV: 633 km
De Mercedes EQS SUV deelt zijn techniek met de EQS sedan, maar komt toch iets minder ver. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de stroomlijn. Desalniettemin staat de EQS SUV alsnog in de top 5. Het 108 kWh accupakket is goed voor 633 km. Voor deze range moet je de versie met één elektromotor hebben, de EQS SUV 450+.
4 | Tesla Model S Dual Motor: 634 km
De Tesla Model S is de auto die de industrie in 2012 op zijn grondvesten deed schudden. Ook nu maakt de auto nog indruk, want Tesla blijft de Model S updaten. De Model S Dual Motor heeft een accupakket van 100 kWh en een actieradius van maar liefst 634 kilometer. Dat kost wel wat: met een vanafprijs van €114.990 is de Model S geen koopje. Er is ook nog de bloedverziekend snelle Model S Plaid met drie elektromotoren en 1.020 pk, die een range van 600 kilometer heeft. Dan moet je alleen niet te vaak vol accelereren.
3 | Mercedes EQE: 659 km
Dat de Tesla Model S tegenwoordig niet de beste deal is wordt duidelijk als je naar de Mercedes EQE kijkt. Deze heeft namelijk een grotere range voor minder geld. Je komt het verst met de EQE 350+, die een vanafprijs heeft van €82.028. De actieradius is in dat geval 659 km. De EQE 300 doet overigens weinig onder voor de 350+, met een range van 622 km.
2 | Mercedes-Benz EQS: 731 km
Een groot accupakket in een gestroomlijnde koets is de perfecte combinatie voor een grote range. De Mercedes EQS scoort op beide vlakken heel goed. Met een Cw-waarde van 0,20 is het de meest aerodynamische auto ter wereld en de accu heeft een capaciteit van 108 kWh. Voor de grootste range moet je de EQS 450+ hebben. Die kost €124.699 en komt op papier een imposante 757 kilometer ver.
1 | Lucid Air: 883 km
Mercedes heeft een tijdje op nummer één gestaan, maar daar kwam verandering in toen de Lucid Air in Nederland arriveerde. Deze EV kost dik twee ton, maar dan heb je wel de grootste range van alle EV’s. De WLTP-actieradius is maar liefst 883 km groot, als je voor de Dream Edition Range kiest. Met de Performance-uitvoering lever je iets in qua actieradius, maar dan heb je alsnog 861 km. Beide varianten zijn ook bloedsnel: ze knallen in respectievelijk 2,9 en 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u.
Conclusie
Het aantal auto’s met een WLTP-actieradius van 600 km of meer groeit in een rap tempo. Het zijn vaak nog wel dure auto’s. De Tesla Model 3 en Hyundai Ioniq 6 vallen in dat opzicht in positieve zin op. Met een prijskaartje dat rond de halve ton ligt zijn dit de voordeligste auto’s met een grote actieradius. De Lucid Air is de onbetwiste koning van de actieradius, maar daarvoor moet je wel heel diep in de buidel tasten.
pantarhei zegt
Leuk informatief artikel, wat ik wel
Mis is informatie over de snellaad snelheden van de auto’s dit is net belangrijk als de actieradius op 1 lading.