Elektrisch rijden moet in elk segment kunnen en dus is er ook al een hele rits compacte auto’s met een elektromotor. Onderstaande voorbeelden geven weer wat je keuze is als je een kleine elektrische auto zoekt.
De markt voor elektrische auto’s groeit door en door, maar het zijn over het algemeen toch vaak grote auto’s. Dat is makkelijk: je kan grote batterijpakketten installeren en dus goede prestaties (lees: actieradius en batterijcapaciteit) waarborgen.
Dat is prima voor de ontwikkeling, maar het is knapper om het op kleinere schaal toe te passen. Voor stedelijke gebieden is een kleine elektrische auto vaak veel handiger. Kiezen voor kleiner betekent vaak dat je voor een goedkope elektrische auto kiest. Maar er zijn verschillende redenen waarom een kleine elektrische auto interessant kan zijn.
Het aanbod van elektrische auto’s in de kleine segmenten wordt gelukkig ook groter, al zijn er ook alweer modellen uit productie. Het drieluik Skoda Citigo-e iV, Seat Mii Electric en Volkswagen e-Up bijvoorbeeld. Die komen ook aan bod in dit artikel, maar we kijken eerst naar de kleine elektrische auto’s die nu leverbaar zijn.
Inhoudsopgave
Nieuwe kleine elektrische auto’s
Renault Twizy
- Segment: A
- Actieradius: 100 km
- Accu: 6 kWh
- Motor: 12 kW (16 pk)
- Prijs: €12.490 (45 km/u-versie) of €13.290 (80 km/u-versie)
Waarom een Renault Twizy?
Het is een van de allerkleinste! De Twizy heeft dan ook meer weg van een scooter met vier wielen, mede dankzij de twee zitplaatsen die achter elkaar geplaatst zijn. Er moet een auto-kenteken op en dus is het wel degelijke een auto, een van de kleinste en de goedkoopste. Tenzij je voor de 45 km/u-uitvoering gaat. Dan is het een brommobiel natuurlijk. Beide versies hebben hun pluspunten in de stad. De specificaties buiten de stad zijn niet om over naar huis te schrijven. Alleen een waaghals draait met een Twizy 80 de snelweg op.
Opel Rocks-e
- Segment: brommobiel
- Actieradius: 75 km
- Accu: 5,5 kWh
- Motor: 6 kW (8 pk)
- Prijs: €8.000
Waarom een Opel Rocks-e?
Kleine kanttekening: officieel is de Opel Rocks-e helemaal geen auto, ook al ziet deze kleine rakker er wel zo uit. Het is formeel gezien een brommobiel, die niet bromt overigens. Ten opzichte van de Twizy is het veel meer een ‘auto’. Je hebt fatsoenlijke deuren, je zit droog en warm (want hij heeft verwarming) en ook de actieradius is met 75 kilometer (WLTP) nog prima te noemen. Je mag hem al rijden vanaf 16 jaar. Hij is geschikt voor de ritten in de stad, al zullen ook mensen die meer achteraf wonen hem uitstekend kunnen gebruiken als boodschappenwagentje voor erbij. De Rocks-e van Opel is feitelijk een Citroën Ami, alleen komt die Ami niet naar Nederland. Opel waagt met deze Rocks-e wel een poging.
Smart EQ Fortwo
- Segment: A
- Actieradius: 135 km
- Accu: 17,6 kWh
- Motor: 60 kW (82 pk)
- Prijs: €24.926
Waarom een Smart EQ Fortwo?
Het wordt niet veel kleiner dan de Smart Fortwo. De actieradius van rond de 135 km valt tegen, helemaal voor zijn prijs. De Smart is een goed voorbeeld van de uitzondering dat klein niet altijd goedkoop hoeft te zijn. Door de vele personalisatie mogelijkheden kan je de aanschafprijs flink omhoog brengen. De Fortwo is bij uitstek geschikt voor het stadsverkeer. Het was tevens een van de eerste modellen die ingezet werd bij autodeelprojecten als Car2Go. Je moet vooral vallen voor het design. Er is ook een ‘cabrio’-versie met een stoffen dakje dat open kan.
Fiat 500e
- Segment: A
- Actieradius: 190/321 km
- Accu: 24/42 kWh
- Motor: 70/87 kW (95/118 pk)
- Prijs: €31.190 (24 kWh), €35.190 (42 kWh)
Waarom een Fiat 500e?
De instapversie van de Fiat 500e kost 31 mille, maar dan krijg niet de versie die je eigenlijk wilt hebben. Op papier heeft de variant met 24 kWh een actieradius van slechts 190 kilometer (WLTP). Daar blijft in de praktijk niet zo heel veel van over. Investeer liever in de variant met 42 kWh. Die heeft ook direct meer vermogen (118 pk versus 95 pk). De actieradius neemt dan toe naar 321 kilometer voor de hatchback. Fiat levert ook een 500e Cabrio (met een stoffen dakje) en 500e 3+1 (met een extra deurtje). Die hebben met 42 kWh een WLTP-actieradius van respectievelijk 304 en 312 kilometer.
Peugeot e-208
- Segment: B
- Actieradius: 362 km
- Accu: 50/51 kWh
- Motor: 100/115 kW (136/156 pk)
- Prijs: €29.850
Waarom een Peugeot e-208?
Omdat de Peugeot 208 de Auto van het Jaar 2020 was! Deze kleine elektrische auto is niet piepklein, want we zijn nu aangekomen bij het B-segment. Niet alleen qua afmetingen, maar ook qua cijfers is het allemaal net even wat ruimer. De actieradius is bijvoorbeeld een zeer redelijke 362 kilometer. In 2022 arriveerde een vernieuwde versie met een actieradius van 400 km. Het design mag ook niet onvermeld blijven: de e-208 oogt gewoon heel strak.
Opel Corsa-e
- Segment: B
- Actieradius: 359 km
- Accu: 50 kWh
- Motor: 100 kW (136 pk)
- Prijs: €31.099
Waarom een Opel Corsa-e?
Technisch is de auto zowat identiek aan de Peugeot e-208: de insteek (met name het design en het interieur) is alleen wat eenvoudiger. De Corsa-e is een fractie duurder en haalt 359 kilometer op een volle batterij. De binnenruimte is gelijk aan de Peugeot e-208. Kiezen tussen de Opel en de Peugeot is uiteindelijk vooral een smaakkwestie..
Renault Zoe
- Segment: B
- Actieradius: 395 km (R110), 385 km (R135)
- Accu: 52 kWh
- Motor: 80/100 kW (108/136 pk)
- Prijs: €34.895 (R110), €36.195 (R135)
Waarom een Renault ZOE?
De Zoe is het antwoord van Renault op de e-208 en Corsa-e. Of nee, precies andersom! De Zoe is een van de grondleggers van de categorie compacte elektrische auto’s, die al in 2012 het levenslicht zag. In 2019 kreeg het model wederom een opfrisbeurt zodat hij op actieradius ook kan blijven concurreren met de nieuwkomers. De cijfers zijn daarom vergelijkbaar, evenals de prijs. Bij de Zoe kun je kiezen voor de R110 of R135. In het eerste geval heb je iets meer actieradius, in het tweede geval iets betere prestaties.
Honda e
- Segment: B
- Actieradius: 200 km
- Accu: 35,5 kWh
- Motor: 100 kW/136 pk
- Prijs: €40.615
Waarom een Honda e?
Honda gooit het over een andere boeg in het segment van de kleine elektrische auto. In plaats van harde cijfers legt de Honda e de nadruk op rijeigenschappen en luxe. Zo steekt de actieradius negatief af bij de concurrenten. Zeker voor zijn prijs. Je bent wel met een complete kleine auto op pad. Honda grijpt met het design terug op designtaal uit het verleden. Ten opzichte van de eerste conceptversies heeft de productieversie wel wat originaliteit verloren, maar het is desondanks nog steeds een leuke verschijning. De vraag is of dat genoeg is om de Honda e zijn beperkte actieradius te vergeven.
MINI Cooper Electric
- Segment: B
- Actieradius: 235 km
- Accu: 28,9 kWh
- Motor: 135 kW/184 pk
- Prijs: €38.391
Waarom een MINI Cooper Electric?
Net zoals de Honda zet de MINI Cooper Electric (of was het nou Cooper SE?) geen geweldige actieradius op papier. MINI compenseert dit op dezelfde manier als Honda, met volwassen rijeigenschappen. De Cooper Electric heeft bovendien de krachtigste motor in zijn klasse. De basisprijs van de Cooper Electric is voor een MINI niet zo gek hoog. Maar ook bij de Cooper Electric zit je al snel boven de €40.000 wanneer je op een paar fijne stoelen wil zitten.
Dacia Spring Electric
- Segment: A
- Actieradius: 230 km
- Accu: 27,4 kWh
- Motor: 33/48 kW (44/65 pk)
- Prijs: €21.750
Waarom een Dacia Spring Electric?
En toen was daar de Dacia Spring Electric. Zijn USP is dat het de goedkoopste elektrische auto is (de Twizy rekenen we even niet mee), met een vanafprijs van €21.750. Voor dat geld moet je natuurlijk niet al te hoge verwachtingen hebben. De WLTP-actieradius van 230 km is niet heel ruim (wel beter dan de Honda e) en met 44 pk is het de minst krachtige auto die je nieuw kunt kopen. Sinds begin 2023 is er wel een versie met meer vermogen (66 pk). Daarvoor betaal je iets meer dan 23 mille.
Kleine elektrische auto’s die niet meer leverbaar zijn
Er zijn ook een aantal kleine elektrische auto’s die inmiddels al uit productie zijn. Maar dat is natuurlijk geen bezwaar als je op zoek bent naar een tweedehands EV. Daarom laten we ook deze auto’s even de revue passeren.
Skoda Citigo-e iV, SEAT Mii Electric, Volkswagen e-Up!
- Segment: A
- Actieradius: 250 km
- Accu: 36,8 kWh
- Motor: 61 kW/83 pk
- Nieuwprijs: €23.290 (Skoda), €23.400 (SEAT), €23.475 (Volkswagen)
Waarom een Skoda CITIGOe, SEAT Mii Electric of Volkswagen e-Up?
In harde cijfers excelleert de Volkswagen-drieling niet, maar voor een betaalbare kleine auto zijn de cijfers prima. Deze drieling was sowieso al een ideale ’tweede auto’. In elektrische vorm met een relatief bescheiden actieradius zijn ze dat misschien nog wel meer. Voor de boodschappen is 250 km WLTP- actieradius vaak voldoende.
Smart EQ Forfour
- Segment: A
- Actieradius: 130 km
- Accu: 16,7 kWh
- Motor: 60 kW/80 pk
- Nieuwprijs: €23.192
Waarom een Smart Forfour?
Naast de Fortwo, die we al bespraken, is er ook nog de Forfour. Die is alleen niet meer leverbaar. De Forfour beschikt over precies dezelfde techniek als de Fortwo, maar heeft vier deuren en evenzoveel zitplaatsen. Je hebt dus meer auto, maar gek genoeg was de Forfour nieuw even duur als de Fortwo. De Forfour heeft misschien niet de charme van de écht kleine Smart, maar een achterbank is natuurlijk ook wat waard.
Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn/Citroën C-Zero
- Segment: A
- Actieradius: 100 km
- Accu: 14,5 kWh
- Motor: 49 kW/67 pk
- Nieuwprijs: €19.990-€29.990
Waarom een Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn of Citroën C-Zero?
In 2009 waren Mitusbishi i-MiEV en zijn Peugeot- en Citroën-broertjes een uniek aanbod. Er waren toen namelijk überhaupt nog weinig elektrische auto’s, laat staan kleine elektrische auto’s. Dit betekent wel dat deze auto’s inmiddels zwaar verouderd zijn. De actieradius is op papier al heel beperkt en in de praktijk helemaal. Voor het uiterlijk hoef je deze EV’s ook niet te kopen. Ook als occasion zijn de i-MiEV en co geen bijster interessante auto’s, want er zijn gewoon betere alternatieven die je voor een vergelijkbaar bedrag kunt krijgen.
BMW i3
- Segment: B
- Actieradius: 310 km
- Accu: 42,2 kWh
- Motor: 125 kW/170 pk (i3), 135 kW/184 pk (i3s)
- Nieuwprijs: €39.939 (i3), €43.633 (i3s)
Waarom een BMW i3?
De BMW i3 is het manusje-van-alles. Er zit een krachtige motor in (evenveel kW/pk als een Cooper SE) met een redelijke actieradius van zo’n 300 km. Ook bij de i3 kun je kiezen tussen twee smaakjes: de i3 en i3s. Laatstgenoemde heeft iets meer vermogen, maar kost ook meer. Het uiterlijk is misschien niet ieders ding, maar het wel een unieke model.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.